Gå til innhold

Koble LED lys i bil.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Driver for tiden å bytter ut litt belysning i bilen min, og har nå funnet en pære som jeg skal bytte ut med en LED. Det er 12v inn på pæra, og jeg har noen leds med disse specs(Claser'n LED's):

 

30mA/3,5V

 

Sjekket guiden som er sticky, og fant ut dette:

 

12v - 3,5v = 8,5v

 

8,5/0,03 = 283,3ohm

 

 

Er dette riktig? Skal jeg da finne en motstand på 283ohm for at LED pæra mi får 3,5V? (Hvor isåfall?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motstander leveres som oftest i standardverdier. De nærmeste standardverdiene til 283,3 er 270 Ohm og 330 Ohm (E12-verdier). Jeg ville da valgt 330, ettersom med 270 vil strømmen overstige maksimum for dioden (30 mA). Om du bare skal ha en enkelt motstand er det greiest å skaffe fra Elfa Hvis du bor i nærheten av oslo.

 

Bor du i nærheten av Trondheim har jeg 300 Ohms liggende som du kan få...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hva slags pære er det du skal bytte ut? Indikator eller kupé lyskilde? Som indikator fungerer en diode fint, men som lyskilde trenger man fler.

 

Hvis du kobler opp disse i bilen og ønsker at de skal vare lenge med samme lysstyrke, ville jeg valgt en 560 ohm eller større motstand hvis du bare bruker en diode i serien.

 

Har akkurat gjort noen målinger på hvite dioder som jeg har kjøpt fra ClasOhlson. (Oppgitt maks 3,5V 30mA)Med 560 ohm i serie går det 20mA ved 14,4V og 16mA ved 20mA. Mer enn 20 mA ville jeg ikke gått for hvis man ønsker at dioden skal lyse lenge (100+ timer) med samme intensitet. Med 270 ohm går det henholdvis 41 og 33 mA ved 14,4 og 12V.

 

space

Lenke til kommentar

Hvis du velger 330 Ohms trenger du bare å sjekke at den tåler minst 0,5 Watt. For din type bruk har det ingen hensikt å se etter høy presisjon (1% eller bedre) eller lav serieinduktans osv.

 

Jeg vil også komme med en liten anbefaling... spenningen i det elektriske anlegget i en bil er ikke konstant 12 Volt. Det kan svinge så mye som 10 til 14 Volt, og det må du ta høyde for når du beregner formotstanden. Det vil si at du må ta worst-case tilfellet med 14 Volt, som da gir deg 10,5 Volt over motstanden. For å ikke overstige 30 mA, som er maks dioden tåler, må motstanden være på minimum 10,5/0,03 = 350 Ohm. Det nærmeste Elfa har er 357 Ohm.

 

Nå får jeg ikke til å linke direkte til produktsidene på Elfa, men hvis du går inn på sidene deres og skriver inn 60-717-57 i søkefeltet skal du finne en passende metallfilmmotstand som gjør jobben. Skal du koble mange dioder kan du like godt kjøpe billigere karbonskiktmotstander, evt. vurdere en dedikert diodedriver som ikke brenner av så mye effekt til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Takk for grundige svar!

 

Er lyset som lyser opp en ring rundt sigarettenneren. Er ei vanlig halogenpære der, men bare med en rar sokkel som jeg kun får kjøpt hos Toyota. (Og jeg vil jo ha hvitt lys, noe de ikke har)

 

Skal jeg satse på en 357ohms motstand da, eller burde jeg ha litt mer?

Lenke til kommentar

Litt mer skader ikke. Resultatet blir mindre lysstyrke men lengre levetid for dioden. Vanskelig å si noe om hvilken lysstyrke som må til for å gi nok lys i den spesifikke situasjonen, må nesten prøve seg frem for å finne det ut... (er jo heller ikke sikkert at den aktuelle lysdioden er best egnet til denne bruken).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...