problemer Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 http://www.tungt.no/transport/video/article1153.ece Denne videoen viser greit hvordan samfunnet ville sett ut uten lastebilen, og holder som motsvar i enhver diskusjon om jernbane / båt, siden mesteparten av industrien har lagrene på nettopp lastebilene mellom sentrallagrene og sluttforbruker. Tenk litt over hvor mye man egentlig kjøper iløpet av en hel dag, og erstatt dette med toget, hvordan skal en få frem 40.000 liter med drivstoff i slengen? Bare på Ikea på Furuset så kommer det hver eneste dag mellom 6 og 12 til 14 hengerene, riktignok med tog til Oslo, men dradd til lageret med lastebil. Hvordan kan en erstatte dette med tog alene? Og hva med de stedene der det ikke finnes tog? Folk kjøper jo ikke noe mindre varer av den grunn vel? Så derfor kjære dere som lever av togideer, og elsker Märklin fremfor bilbane: Hvordan ser samfunnet ut om vi ikke også bygger ut veien? Pr idag så har en ikke noe fullgodt alternativ med tog til hver by i Norge, og jeg regner med at dere vet like godt som meg at viljen til å lage samlastterminaler er liten, og motviljen dessto større, og uansett hvor en velger å plassere disse terminalene så må godset ut til sluttforbrukeren, og hvordan hadde en tenkt å løse dette mens man venter på at jernbanen skal bli bygget? For ikke å snakke om samlastterminalene som aldri kommer? Å legge en samlastterminal i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim krever uansett veier, da godset vil hope seg opp på nettopp terminalene, så derfor blir debatten og argumentene om jernbane vs vei hvor veien "konkurer" med jernbanen helt håpøse, iogmed at det ikke finnes noe fullgodt alternativ. Og for å ta ett oppgjør med kommentarfeltene i avisene, hvor mindre kreative sjeler mener man rettogslett bare bør forby lastebiler på veiene, og sendt alt med båt eller jernbane istedet, hvordan skal en egentlig få dette til? Så her kommer utfordringen: Hvordan ser samfunnet ut uten lastebiler? Har videoen rett, eller er dette bare proganda? (ps, dette har ingenting med utbrudd å gjøre, dette er en reell diskusjon om hvordan samfunnet ser ut, i ett tenkt scenario samt det vi kjenner til idag) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Propaganda. Hadde man f.eks. forbudt kjøretøy over 3,5t så hadde det kommet en løsning på alle problemene. Vi hadde rett og slett vært nødt. Jeg sier ikke at det er riktig, men det er mulig. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Propaganda. Hadde man f.eks. forbudt kjøretøy over 3,5t så hadde det kommet en løsning på alle problemene. Vi hadde rett og slett vært nødt. Jeg sier ikke at det er riktig, men det er mulig. Det er mogleg, ja. Økonomisk, neppe. Utbygging, tap av arbeidsplasser osv. Spranget mellom investeringane og innteninga vil verte for stort til at dette vert en realitet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Det jeg så i filmen var at de har misfortått hvordan økonomien fungerer. Vi ville brukt alternative former for transport som f.eks. tog og båt og fly. For kortere distanser, kan man bruke påheng. Dette ville bare ha ført til dyrere priser, og litt lavere BNP. Ellers ville vi ikke opplevet noen forskjell på lang sikt. Endret 22. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Har ikke tenkt å se filmen, men selvsagt "klarer" vi oss uten lastebiler. Vi klarer oss også uten biler, ja uten både tog og fly. Hest og kjerre går helt utmerket. Det tar bare litt lengre tid. Seriøst; det vil alltid være behov for den typen fleksibel transport som lastebiler gir. Man burde kanskje være litt flinkere til å bruke mer tog på langdistanse og lastebil på kortere distanser. Det vil kreve en betydelig utbygging av jernbanelinjer. Alternativt bør man utvikle mer miljøvennlige tungtransportbiler, og gi incentiver før å kjøpe slike. Lenke til kommentar
problemer Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Har ikke tenkt å se filmen, men selvsagt "klarer" vi oss uten lastebiler. Vi klarer oss også uten biler, ja uten både tog og fly. Hest og kjerre går helt utmerket. Det tar bare litt lengre tid. "før i tiden" brukte posten 1 uke fra Oslo til Bergen, og lokalaviser og radio var store, idag er alt globalisert, så hvordan man kan forsvare dette med å gå baklengs inn i fremtiden med hest og kjerre blir rett og slett for dumt. Før i tiden hadde man ikke kjøleskap heller, uten at jeg egentlig tror noen vil tilbake til 1800 tallet av den grunn. Får begynne med dampmaskiner og kull også da? Eller? hehe! Seriøst; det vil alltid være behov for den typen fleksibel transport som lastebiler gir. Man burde kanskje være litt flinkere til å bruke mer tog på langdistanse og lastebil på kortere distanser. Det vil kreve en betydelig utbygging av jernbanelinjer. Alternativt bør man utvikle mer miljøvennlige tungtransportbiler, og gi incentiver før å kjøpe slike. Det finnes allerede idag, det pågår ett kappløp uten like å få renere avgasser, jeg vet ikke om du har hørt om Eurokvalifiseringer og adblue? Isåfall så får det bli hjemmeleksen idag. Samtidig se litt hva som skjer i andre land, utenfor Norge, og da spesielt på avgiftsklassene på Eurovignetter og Maut. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Jeg har store problemer for å se om denne tråden har livets rett? Spørsmål til TS er av ren hypotetisk art. Endret 23. november 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
NyMaskin Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Har ikke tenkt å se filmen, men selvsagt "klarer" vi oss uten lastebiler. Vi klarer oss også uten biler, ja uten både tog og fly. Hest og kjerre går helt utmerket. Det tar bare litt lengre tid. Seriøst; det vil alltid være behov for den typen fleksibel transport som lastebiler gir. Man burde kanskje være litt flinkere til å bruke mer tog på langdistanse og lastebil på kortere distanser. Det vil kreve en betydelig utbygging av jernbanelinjer. Alternativt bør man utvikle mer miljøvennlige tungtransportbiler, og gi incentiver før å kjøpe slike. Du har selvfølgelig rett! At de ignorante ikke forstår er ingen nyhet. Lenke til kommentar
SniperElite Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 hadde vi ikke hatt lastebiler hadde vi nok funnet en annen måte å få varene frem på Er forøvrig enig i hva klilleng sier, vi bør bli flinkere til å bruke tog, fly og båt på lengre distanser for å skåne miljøet Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 hadde vi ikke hatt lastebiler hadde vi nok funnet en annen måte å få varene frem påEr forøvrig enig i hva klilleng sier, vi bør bli flinkere til å bruke tog, fly og båt på lengre distanser for å skåne miljøet Tviler på at det er spesielt heldig for miljøet å bruke fly istedet. . Båt brukes jo i stor grad allerede, men det største problemet er at det tar veldig mye lengre tid enn f.eks. tog og bil. Og så er det i tillegg mange steder en båt ikke kommer frem. Eventuelt, prøv å flytte et lass med sand fra et sandtak til en byggeplass uten en lastebil. Lenke til kommentar
SniperElite Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Fly er bedre for miljøet en å måtte sende en koloni av lastebiler mer plass i fly vet du som jeg sa, vi hadde funnet på ny teknologi dersom vi IKKE hadde lastebiler, jeg veit at det er håpløst å flytte tusenvis av tonn sand uten lastebil nå Lenke til kommentar
The_Kris Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Herre, det er da ikke så vanskelig å se at løsningen er flyvende tog, styrt av lastebilsjåfører, som går på elektrisitet hentet fra en døende høy-energisk dimensjon... ------------- Jeg tror ingen med vettet i behold ville stemt for en utbygging av togbaner når infrastrukturen vår i så stor grad baserer seg på gummihjul. Er det ikke uansett mer intressant å se på mulighetene for implementering av V/STOL fly i transportbransjen? Skal nevnes at rotor-baserte fly ikke behøver basere seg på olje-produkter for å fungere, for dere miljø-elitister Hvorfor gå tilbake i tid, når fremtiden har så mange fler muligheter... Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Langdistansetransport (mellombys) burde skje med tog. Hadde bare jernbanenettet blitt bygd ut.... Endret 24. november 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Fly er bedre for miljøet en å måtte sende en koloni av lastebilermer plass i fly vet du Logikken din er mildt sagt på trynet. Vet ikke hva som er mest drivstoffeffektivt av fly og lastebil (tror det er lastebiler, men har ingen kilde), men det at flyene er store har ingenting å si når de sluker drivstoff. Du må se på hvor mye drivstoff som brukes per kg/liter gods fraktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå