Inc Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Meg først. Kan ikke utelate å se hvor mange poster og når brukeren ble registrert, det blir jeg litt påvirket av selv om det egentlig ikke betyr noe. Har brukeren vært aktiv i fotodelen fra før og om den aktiviteten har vært seriøs, noe ala brukerens poster lett lar seg erindre pgr av ets positive og interessante innhold. Og til slutt, hvilken type bilde, kvalitet og gjennomførelse bildet blir presentert. Nåh, hva tenker dere? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Det er i første omgang bildet jeg ser. Kommenterer i første omgang stemning, om jeg liker bildet, om jeg liker idéen osv. Hvis noe kunne vært gjort annerledes nevner jeg det. Det fototekniske kommer ofte i annen rekke når jeg kommenterer, hvis det kommer med i det hele tatt. Jeg legger jo merke til hvilken bruker som legger ut, og er det gjort på feil måte så er det ikke alltid jeg nevner det hvis det er lagt opp av en erfaren bruker i BK, da det sannsynligvis er en glipp. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Egentlig samme som Mimir. Det er så mange her som har like god og bedre peiling enn meg på det tekniske her, at jeg stort sett utelater det. Stort sett, vel å merke - noen ting kommenteres når jeg legger merke til det, men det er i all hovedsak stemningen og idéen jeg kommenterer. Som regel er jeg så sent ute med kritikk, at jeg like gjerne bare kan si meg enig med noe de før meg har skrevet, da mine tanker om bildet stort sett er representert av ett eller flere innlegg der. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Hadde egentlig tenkt "nivå", altså hvor streng man er når man gir kritikk... skjønner? Endret 22. november 2008 av Inc Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Aha! Nei, det varierer en del med mottakeren: Om mottakeren gir uttrykk for å være nybegynner, er jeg snill med kritikken, prøver å komme med råd og vink til hvordan jeg mener at det kan bli bedre. Er mottakeren PMn eller Marius, så leter jeg nærmest etter ting å pirke på. Jeg tilpasser altså kritikken som best jeg kan etter den som skal motta kritikken. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Aha! Nei, det varierer en del med mottakeren: Om mottakeren gir uttrykk for å være nybegynner, er jeg snill med kritikken, prøver å komme med råd og vink til hvordan jeg mener at det kan bli bedre. Er mottakeren PMn eller Marius, så leter jeg nærmest etter ting å pirke på. Jeg tilpasser altså kritikken som best jeg kan etter den som skal motta kritikken. Du glemte å nevne ThorEH!! I mine øyne så er han den flinkese fotografen her...kanskje for det at han tar den type bilder jeg liker, nemlig av dyr og natur Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Kommer helt ann på hvem som poster. Såklart, ser jeg at det er tatt i ett skikkelig studio feks, så går jeg ut ifra at personen har ett vist nivå av ferdigheter. Men kommenterer ofte ting som lys og positur etc (da jeg fint hopper over det meste som ikke har mennesker i seg), da vi har mange andre her som er kompentente i andre ting. Så kan jeg prøve meg på å kommentere ting som det ellers sjeldent blir gitt skikkelige kommentarer på her (sånn ved siden av "liker ikke posituren" og visa versa). Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 De med Canon er jeg milde med, de kan jo ikke noe for det... Jeg legger lista ut ifra hvor lang erfaring brukeren har, meg bekjent... Kan jeg ikke si noe ang lengde på erfaring går jeg ut ifra meg selv, altså hva jeg ville forlangt av meg selv med samme motiv. Ut ifra hva andre har sagt vil den lista da være ganske høy, fordi jeg ofte krever mye, eller for mye av meg selv, og er veldig kritisk. Når brukere har lagt ut bilder over lengre tid forventer jeg at de skal ha blitt bedre, og legger lista høyere enn ellers... Når et bilde overgår noe jeg tror jeg kunne klart hopper jeg over kritikken, og kommer heller med rosende ord... Jeg vet hva jeg vil ha, og hvordan jeg skal få det... Vet jeg ikke hvordan jeg skal få det vet jeg heller ikke hvordan det kan gjøres, ergo jeg klarer ikke bli enig med meg selv hva bildet mangler... Generelt sett ligger jeg på et høyt og strengt nivå, noen må kompansere for all smiskingen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 De med Canon er jeg milde med, de kan jo ikke noe for det... Jeg har sagt det før - du er bare misunnelig Det er greit at du legger lista høyt for oss som er gjengangere her; ihvertfall ut ifra hva vi har prestert tidligere. Jeg ser vel nok også an om fotografen er fersk på Akam eller ikke; men jeg ser samtidig om dette er en sjanger forgrafen er kjent for å holde på med. F.eks. jeg vurderer macro bildene til Mr. Olsen anderledes enn de andre bildene hans. Men på generellt grunnlag så ser jeg på bildet ut i fra hva fotografen har prøvd å fange (hvis muloig) og så si noe om hvorvidt dette fungerer eller ikke. Hvis det har kommet en del kommentarer, og jeg har ikke noe nytt å tilføye , så hopper jeg vanligvis over tråden. Tom Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Ser sjelden på hvem jeg gir kommentarer til eller hvor "dreven" brukeren er før jeg gir tilbakemelding. Bildekritikk er ofte en øyeblikksinnskytelse hos meg og jeg kommenterer de bildene der jeg føler jeg har noe å gi til posteren, uavhengig av hvem det er og hvor dreven h*n er. Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 gir vel helst en mildere kritikk til bilder, tatt av folk som pressisere at de er nybegynnere, for å muntre opp til å fortsette. ellers går det på øyeblikklig hva jeg føler. liker ikke å gi dårli kritikk til de jeg hvet er mye bedre en meg, så blir som regel allti god kritikk fra min side. Nivå: Mild men noen egne synspukter Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg vet at jeg ikke når dere opp til knærne engang når det gjelder fotografering. Jeg vet også at jeg ikke kan noen ting om komposisjon. Jeg vet at jeg ikke kan noe om bilderedigering bortsett fra at man kan croppe. Og sånn har det vært siden jeg begynte med dette. Så kritikken jeg kan gi på bilder jeg ser er om jeg liker det eller ikke. Men jeg føler at det ikke er nok, denne arenaen ikke lenger er for sånne som meg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Det er nettopp for slike som deg at dette er rette arenaen. Vi må for all del ikke få tilstander som gjør at vi får et nivå man skal leve opp til. Her er det plass for alle, både de som er nye (og det er tross alt det vi har vært bygd opp av siden dag 1, ikke de som har fotografert i 30 år. Dette skal være et forum der man kan utvikle seg fra starten av, selv om utviklingen skulle gå litt sakte. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Pleier å se på bildet, og tenke over hva jeg føler, for så å si det. Cons and pros. Funker best for meg. Er ikke sånn foto-pro, men jeg synes ikke at man behøver å være det heller for å gi kritikk til et bilde. Endret 24. november 2008 av Wiciwato Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Enig med Wiciwato. De fleste som skal se på et bilde, er ikke fotografer. Dog er det nok enklere for en med fotoerfaring å fortelle akkurat hva som kunne ha gjort bildet bedre, men alle klarer å si hva de selv synes om et bilde, og det synes jeg er viktig at den som legger ut et bilde får høre. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg er nybegynner og kritikken min er deretter. Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg har selv en lang vei å gå før jeg er på nivået til enkelte her inne, men jeg prøver å kommentere bilder ut i fra mitt nivå. Når bildene jeg vurderer er tydelig over mitt nivå, prøver jeg å se hvorfor det er sånn. Føler jeg at det er noe jeg mener kunne vært annerledes/bedre, så lufter jeg tankene mine på det punket, og så får poster ta det til etterretning hvis han vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå