Gå til innhold

hjelp til passordbeskytte pdf filer

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvordan kan jeg passordbeskytte pdf filer / en mappe vha. php?

Jeg har allerede et php login script på siden, men det beskytter ikke pdf filer..

Jeg er klar over at man kan gjøre det vha. htaccess, men da må jeg lage nye brukernavn/passord. jeg vil helst bruke session som allerede er på siden, dvs de som er logget ind skal ha mulighet til å åpne pdf, og de som ikke er logget inn skal ikke ha adgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bruk Edorph sitt forslag til å nekte alle brukere tilgang til en mappe. Putt PDFene her.

2. Du kan så bruke PHP til å sende et pdf-dokument i stedet for et HTML-dokument. Bruk PHP sine funksjoner for lesing av fil, og les PDF-filen. Bruk så print/echo for å sende filen til brukern. Siden det er PHP-scriptet ditt som sender pdf-en, har du full kontroll over hvem som mottar den. NB! Pass på å putte denne: header('Content-type: application/pdf'); i toppen av php-scriptet, ellers tror browseren den mottar en HTML-fil, og blir svært forvirret.

Copy/pasta fra denne PHP.net artikkelen skulle funke:

<?php
// We'll be outputting a PDF
header('Content-type: application/pdf');

// It will be called downloaded.pdf
header('Content-Disposition: attachment; filename="downloaded.pdf"');

// The PDF source is in original.pdf
readfile('original.pdf');
?>

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

leter etter noe slikt. Har en passorbeskyttet side gjennom php med bla bilder, pdf og rar filer. Problemet i dag er at man kan få tak i bilder, pdf og rar via adressene direkte til filene (joda du må finne de først, men dog kan gå).

bilder ligger i en mappe (bilder), mens pdf og rar (og kanskje noen doc osv) i dokumenter mappa.

Jeg ønsker at når man har logget inn på nettsiden kan man se bildene som ligger i bildemappa gjennom bildealbummet som ligger i samme folder som bilde mappa ligger.

har ikke helt fått opp løsning for hvordan brukere kan se dokumentene enda, men ønsker at de kan se de når de har logget inn (alle som ligger i mappen), men ikke når de går direkte til f.eks. domene.no/nettside/dokumenter/enviktigfil.pdf

noen forslag?

Kjører apache på win xp server hjemme. Kan ikke noe om htaccess så trenger eventuell grundigere veiledning en den over.

takk for hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...