FrozenFish Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg har satt sammen en maskin med gamle deler og bruker denne som filmmasin på gjesterommet. Komponentene inni er fortsatt kurante, og har Creative Audigy2 lydkort og høytalere. Til skjerm bruker jeg en 27" Samsong LCD TV. Problem 1. Lyd. Jeg får ingen lyd i VLC. Jeg får av og til lyd når jeg bruker Totem, men.. det er VLC jeg VIL bruke og da får jeg aldri lyd. Går jeg til Ststem - Brukervalg - Lyd kan jeg velge instillinger. Jeg har prøvd de fleste innstillinger mulige, uten hell! Kjører jeg Testsound, så kommer det lyd. Hjelp! Problem 2. Bilde. Selve desktop bildet ligger ca 2cm til høyre på skjermen.. altså 2 cm av høyresiden på desktop er skjult og 2 cm på venstresiden er helt sort. Jeg har ingen anelse om hvordan fikse dette! Har prøvd å bytte oppløsning, uten hell. Hjelp Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 1: Vurder å deaktivere Pulseaudio og bare kjøre alsa. Finner det under System -> Sound elns 2: Bruk xrandr til å sette posisjonen. man xrandr og/eller xrandr --help. Mulig grafiske verktøy som lxrander kan gjøre dette også. Når du har funnet riktig posisjon så kan dett puttes inn i /etc/X11/xorg.conf eller du kan gjøre slik at xrandr kommandoen blir kjørt ved oppstart. Hvilken Ubuntu versjon kjører du og hva slags skjermkort/lydkort kan være aktuelt. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 1: Vurder å deaktivere Pulseaudio og bare kjøre alsa. Finner det under System -> Sound elns2: Bruk xrandr til å sette posisjonen. man xrandr og/eller xrandr --help. Mulig grafiske verktøy som lxrander kan gjøre dette også. Når du har funnet riktig posisjon så kan dett puttes inn i /etc/X11/xorg.conf eller du kan gjøre slik at xrandr kommandoen blir kjørt ved oppstart. Hvilken Ubuntu versjon kjører du og hva slags skjermkort/lydkort kan være aktuelt. Hei! Pulseaudio har jeg nettopp testet, uten hell. Tidligere er det alsa som har vært brukt, så problemet ligger ikke der. Mulig det er lydkortet... xrandr har jeg ikke testet og skal prøve så snart jeg kommer meg hjem Supert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå