Gå til innhold

Problem med 9500 pro i redhat 9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok.

Som root, prøv å skrive /usr/X11R6/bin/xf86config, eller /usr/bin/X11/cf86config

DET bør gå, eller så kan du kjøre en reinstall...

har reinstallert minst 5 ganger nå med forskjellig settings for å se om det hjelper noe. Jeg har kommet inn i X 2-3 ganger, men så plutselig uten forvarsel kommer jeg ikke inn igjen. Siste gang var for 3 dager siden, har ikke fungert siden da..

Skrev Locate XF86Config og det ble listet opp en del XF86Config filer. Deriblandt en gz fil. Prøvde å zippe opp men fikk beskjed at den ikke inneholdt noe.. Vet ikke om dette er av noen betydning men.

Prøvde nå å legge inn RedHat 8.0 for å sjekke om jeg får kjørt XF86Config i den (bare for å se om det tester) Men da skjer det noe rart med bootloaderen og det står bare GRUB.. og ikke no mer.

Legger inn RH9.0 igjen nå og prøver redhat-config-xfree86

Lenke til kommentar

Nå er det like før jeg sletter hele linux partisjonen og kaster RH9 cdene i søpla.. har prøvd på alt mulig og INGENTING fungerer! :o

[oppgitt]Arg, og alle som sier linux er "så enkelt å installere" yeah right![/oppgitt]

Er det noen som har fler ideer så må dere bare komme med dem for jeg har virkelig lyst å ha linux på maskina!

Lenke til kommentar
Nå er det like før jeg sletter hele linux partisjonen og kaster RH9 cdene i søpla.. har prøvd på alt mulig og INGENTING fungerer!  :o  

[oppgitt]Arg, og alle som sier linux er "så enkelt å installere" yeah right![/oppgitt]

Er det noen som har fler ideer så må dere bare komme med dem for jeg har virkelig lyst å ha linux på maskina!

Prøv SuSE du, så skal du se easy installasjon :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar
Nå er det like før jeg sletter hele linux partisjonen og kaster RH9 cdene i søpla.. har prøvd på alt mulig og INGENTING fungerer!  :o  

MarcelSB

Ja, men er redhat jeg har hatt før så det jeg har lyst til å ha nå også. Har allerede brent ut 9cder med RH8.0, RH9.0 og Mandrake9.1 og har ikke så mange igjen akkurat nå..

Prøvde å installere mandrake og det så forsåvet greit ut. Men da jeg startet det opp fungerte ikke GRUB så det skjedde ingen ting. Sikkert pga en foregående redhat installasjon. Hvordan fjerner jeg alle spor etter redhat installasjonene a? Så kan jeg sikkert prøve på mandrake en gang til.

Lenke til kommentar

Drit i å reinstallere. Om problemet er der når du har installert, så forsvinner det ikke ved reinstallering. Jeg regner med "redhat-config-xfree86" ikke gjorde susen.. Får du opp noe som helst når du skriver "X -configure"? Du kan også prøve

X -xf86config /etx/X11/XF86Config

for å tvinge X til å bruke /etx/X11/XF86Config...

Lenke til kommentar

MarcelSB

Ja, men er redhat jeg har hatt før så det jeg har lyst til å ha nå også. Har allerede brent ut 9cder med RH8.0, RH9.0 og Mandrake9.1 og har ikke så mange igjen akkurat nå..

Prøvde å installere mandrake og det så forsåvet greit ut. Men da jeg startet det opp fungerte ikke GRUB så det skjedde ingen ting. Sikkert pga en foregående redhat installasjon. Hvordan fjerner jeg alle spor etter redhat installasjonene a? Så kan jeg sikkert prøve på mandrake en gang til.

Du trenger bare en cd eller et par disketter for å installere SuSE, saker og ting henter den direkte fra FTP :wink:

Dessuten er det ikke så vanskelig å gå fra RH til SuSE. Du kan tenke på det som å ta heisen en etasje opp i det samme huset. Ække så vanskelig det?

Give it a try! :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar
Drit i å reinstallere. Om problemet er der når du har installert, så forsvinner det ikke ved reinstallering. Jeg regner med "redhat-config-xfree86" ikke gjorde susen.. Får du opp noe som helst når du skriver "X -configure"? Du kan også prøve  

X -xf86config /etc/X11/XF86Config

for å tvinge X til å bruke /etx/X11/XF86Config...

Prøvde å skrive X -xf86config /etx/X11/XF86Config og får da opp denne feilmld:

(WW)warning, (EE)error ...

(++) Using config file "/etc/X11/XF86Config"

(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:1) found

(EE) RADEON(0): No valid mode found for this DFP/LCD

(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

fatal server error:

no screens found

Prøvde og skrive X -configure og da får jeg beskjed om å skrive en annen kommando, og når jeg gjør det kommer det opp en lik feilmld som den ovenfor.

Hva betyr den feilmld?

Lenke til kommentar

(WW)warning, (EE)error ...

(++) Using config file "/etc/X11/XF86Config"

(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:1:0:1) found

(EE) RADEON(0): No valid mode found for this DFP/LCD

(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

fatal server error:

no screens found

Prøvde og skrive X -configure og da får jeg beskjed om å skrive en annen kommando, og når jeg gjør det kommer det opp en lik feilmld som den ovenfor.

Hva betyr den feilmld?

Hmm.. X leter etter kortet ditt på et sted der den ikke finnes, mest sannsynlig... Prøv å kjøre "X -scanpci". Du skal da få en logg som heter noe sånt som /var/log/XFree86.-ett-eller-annet.log. Der er kanskje flere XFree logger du må lete i... I en av de finner du referanse til "Loadmodule scanpci". En plass etter den og neste "LoadModule" skal du Finne en referanse til kortet ditt... Vær klar for å vasse gjennom en del for å finne det du vil ha... Hos meg står det feks:

...

(II) Bus -1 prefetchable memory range:

(--) PCI:*(1:0:0) ATI Radeon 8500 QL rev 0, Mem @ 0xd8000000/27,0xe1000000/16, I/O @ 0xc000/8

...

Og (1:0:0) er BusID'en til kortet mitt. Du har fått BusID satt til 1:0:1 i XF86Config, som tydeligvis er feil.

Om du finner rett BusID, kan du prøve å kopiere /etc/X11/XF86Config til fekx /etc/X11/XF86Config.test, editere busid-verdien i den, og starte X med "X -xf86config /etc/X11/XF86Config.test".

Lenke til kommentar

jeg skjønte det som ble sagt her, men jeg har null peiling på hvordan jeg skal fikse det, jeg vet ikke engang hvordan man sletter en fil i linux kommandolinjen og langt mindre hvordan man editer filer og kopierer de til andre steder.

Om noen vet om en nettside der det står mange sånne basic kommandoer hadde det vært flott. prøvd å google litt, men fant ikke no.

Lenke til kommentar
jeg skjønte det som ble sagt her, men jeg har null peiling på hvordan jeg skal fikse det, jeg vet ikke engang hvordan man sletter en fil i linux kommandolinjen og langt mindre hvordan man editer filer og kopierer de til andre steder.  

Om noen vet om en nettside der det står mange sånne basic kommandoer hadde det vært flott. prøvd å google litt, men fant ikke no.

Åh.. såpass.. :

http://www.tldp.org/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html

Oppsummering

http://www.tldp.org/HOWTO/DOS-Win-to-Linux...ux-HOWTO-2.html

Lenke til kommentar
Åh.. såpass..

hehe, ja. (har skrevet tidligere også at jeg ikke akkurat er stødig i linux ennå) :)

Men bra linker du posta, du firedoblet nettopp min viten om linux koder :D

Skal prøve meg på å finne riktig bus id snart, må bare lese litt mer først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...