pcguru Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 CD-brennaren min har tatt kvelden etter 4års trofast tjeneste og eg treng ein erstattning. Kunne jo kjøpt meg ein ny CD-brenner, men når harddiskene mine er fulle og skriker etter å bli tatt backup av så vurderer eg å heller kjøpa ein DVD-brennar. Har kikka litt på LG sin GMA-4020B siden denne har støtte for DVD-RAM, og eg lurte på om det er någen som har erfaring med denne eller med DVD-RAM fra for eksempel panasonic. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 DVD-RAM er for de fleste bare tull. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Tviler nok på at du har noe som helst bruk for DVD-RAM ja.. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Har kikka litt på LG sin GMA-4020B siden denne har støtte for DVD-RAM, og eg lurte på om det er någen som har erfaring med denne eller med DVD-RAM fra for eksempel panasonic. Skal du kjøpe nå så er det DVD+RW som gjelder, - eneste grunnen til å kjøpe noe annet er hvis den stasjonære DVD spilleren din ikke takler dette formatet... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Har kikka litt på LG sin GMA-4020B siden denne har støtte for DVD-RAM, og eg lurte på om det er någen som har erfaring med denne eller med DVD-RAM fra for eksempel panasonic. Skal du kjøpe nå så er det DVD+RW som gjelder, - eneste grunnen til å kjøpe noe annet er hvis den stasjonære DVD spilleren din ikke takler dette formatet... Sitter også og lurer på hva slags format jeg skal satse på. Har sjekket en del på nettet og har etterhvert fått følgende oppfatning: DVD-RAM kommer jeg ikke til å kjøpe da det virker som dette er ett forbigående format. Når det gjelder DVD+R og DVD-R så virket det som at +R formatet var det beste. Men etter å ha lest en del så virker det som at dette kun er en smaksak. Det virker som det av en eller annen grunn er alment oppfattet at +R formatet er det beste. Hvorfor er usikkert. Jeg har ennå ikke fått noen klare svar på hvorfor. Leste en plass at det er ingen grunn til å velge det ene fremfor det andre (husker ikke hvor). Så lenge DVD-spilleren din tar -R så er alt bare fryden. Så det jeg lurer på er hvorfor nesten alle her på HW sier at det er kun +R som teller? Lenke til kommentar
pcguru Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 Eg skal hovudsakleg bruka DVD-brennaren til å ta backup av data. Med eit DVD-RAM format så treng eg ikkje bruka noko form for brennarprogram, for DVD-RAM'en virker som ein flyttbar disk. Det er berre å dra filene over i explorer. Høres lettvint ut spør du meg Eg vurderer også panasonic LF-D521 / SW-9571 som også støtter både DVD-RAM og DVD-R/RW. PS: Den stasjonære spelaren min (panasonic DVD-RA82) takler både DVD-R og DVD-RAM. Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Når det gjelder DVD+R og DVD-R så virket det som at +R formatet var det beste. Men etter å ha lest en del så virker det som at dette kun er en smaksak. Det virker som det av en eller annen grunn er alment oppfattet at +R formatet er det beste. Hvorfor er usikkert. Jeg har ennå ikke fått noen klare svar på hvorfor. Leste en plass at det er ingen grunn til å velge det ene fremfor det andre (husker ikke hvor). Så lenge DVD-spilleren din tar -R så er alt bare fryden. Så det jeg lurer på er hvorfor nesten alle her på HW sier at det er kun +R som teller? Hvis du går en måned eller 2 tilbake anbefalte de fleste -R, og i min mening av den enkle grunn av at folk anbefaler det de selv har!! Men de siste månedene har det blitt pumpa ut mye + brennere på markedet, da disse er billigst. Når det gjelder fordeler den ene fremfor den andre ligger forskjellen stort sett på RW formated, og da er + bedre enn "bindestrek" Kan også nevne at + plater er billigere å produsere, og vil derfor mest sansynlig bli billigere enn - plater. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Kan også nevne at + plater er billigere å produsere, og vil derfor mest sansynlig bli billigere enn - plater. Jeg kan ikke skjønne at det er mer enn et rykte. Jeg har brukt endel tid på å finne dokumentasjon for dette, men jeg har ikke funnet noen. Dersom du har noen, vil jeg gjerne se den. Det kan være at det baserer seg på lisenskostnader. DVD-Forum vil ha $0,20 pr plate produsert, og i tillegg vil Pioneer ha $0,20 for å godkjenne plater for 2x, som ikke er endel av standarden. Nå tar imidlertid 4x over, som er endel av standarden, og dermed (regner jeg med) er kostnaden tilbake til $0,20 igjen. Hvor mye Philips & co tar for + vet jeg ikke, men gratis er det ikke. Nå ser jeg forøvrig at Norek endelig kaster seg på billig-media bølgen. De har nå både Princo- og Ritek- (Datawrite) produsert 4x-media i listene, og prisene er det vel egentlig ikke så mye å si på. For + brukere har de Datawrite 2,4x, til den klart rimeligste prisen +brukere har sett i Norge. Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg kan desverre ikke underbygge påstanden om lavere produksjonskostnader. Dog kan jeg nevne at Elkjøp selger Verbatim DVD+R plater til 19,80 i en stk forpakning med cover. Dette er en pris komplett ikke er i nærheten av å matche med verbatim "bindestrek", og egentlig uansett merke. Billigste man finner i komplett butikkene er 1X plater til 21kr. Lenke til kommentar
pcguru Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 Alle snakker om DVD-R/RW vs. DVD+R/RW, men med ein DVD Multi Drive så får du støtte for DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, CD-R og CD-RW. Det er vel egentlig alt som behøves. Etter det eg forstår så er DVD+R/RW ganske lik DVD-R/RW så då ville eg heller valgt ein Multi Drive, den har i tillegg DVD-RAM og då får du DVD-RAM'en sine egenskaper med på kjøpet. Når den er like lett å bruke som ein harddisk så e da ingen tvil om ka eg ville valgt til mitt backup-format. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Når den er like lett å bruke som ein harddisk så e da ingen tvil om ka eg ville valgt til mitt backup-format. Problemet er vel egentlig bare at platene koster nesten 10 ganger så mye. Siden de fleste trenger flere plater for en komplett backup, kan det fort bli billigere, enklere, og mye raskere å kjøpe en ekstra harddisk som man bruker til å kopiere backup til av og til, eller sette den opp som RAID-1 (speiling). Bruker man bare vanlig DVD-R, blir det etter ca 10 backuper litt dyrere, men da har man fordelen av å ha historien, slik at man kan hente tilbake en fil man plutselig finner ut at man uheldigvis slettet for et år siden. Lenke til kommentar
pcguru Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Prisen på 9,4GB DVD-RAM er ca. 150kr, 4,7GB DVD-RW/+RW ca. 35-40kr og 4,7 DVD-R ca. 20kr så du har rett at DVD-RAM plater er dyre, men DVD Multi brennaren er jo like bra på DVD-R/RW som på DVD-RAM. Da har du valget. Og ei DVD-RAM plate har lenger levetid enn ei DVD-RW/+RW, det kan jo og være ein grunn til at den er dyrare. DVD-RAM kan overskrives 100000 ganger mot DVD-RW/+RW som "bare" kan overskrives 1000 ganger. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Kjøp denne Sony brenneren, så slipper du å bekymre deg om formatet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=10&s=pl Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Prisen på 9,4GB DVD-RAM er ca. 150kr,4,7GB DVD-RW/+RW ca. 35-40kr og 4,7 DVD-R ca. 20kr så du har rett at DVD-RAM plater er dyre, men DVD Multi brennaren er jo like bra på DVD-R/RW som på DVD-RAM. Da har du valget. Og ei DVD-RAM plate har lenger levetid enn ei DVD-RW/+RW, det kan jo og være ein grunn til at den er dyrare. DVD-RAM kan overskrives 100000 ganger mot DVD-RW/+RW som "bare" kan overskrives 1000 ganger. Sansynligheten for at man skal overskrive en plate flere enn 1000 ganger er liten for meg, da skal man skrive til den hver dag i 3 år, da tror jeg at jeg har råd til å kjøpe en ny plate istede. svjv finnes det ikke noe brenner som takler alle formater. Å kjøpe en kombo brenner som tar ± er imo bortkastet med mindre man vet at man trenger å brenne begge formater. Å kjøpe ± for å sikre seg mot hvem som vinner standardkrigen er tull, innen noen har vunnet har brennere blitt så billig at du kan kjøpe deg en ny raskere for mindre enn prisdifferansen er i dag! Lenke til kommentar
Motig Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Haha pcguru det må vel være et ironisk nick når man ser på dine uttalelser Lenke til kommentar
pcguru Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Haha pcguru det må vel være et ironisk nick når man ser på dine uttalelser Kult at du har blått lys i kabinettet ditt. Eg har grønt. Det er fordi eg er så grønn Lenke til kommentar
Motig Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Ja blått lys er fint. Fint med sound-control også. Sikkert kult med grønt lys og, det passer sikkert godt i en mini-me PC. Lurer på om noen har en mini-me PC med grønt lys inni? Det hadde vært kult. Lenke til kommentar
tokr Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 forskjellen jeg har sett mellom + og - formatene så langt (jeg har begge) ... er at med + formatet så kan man brenne halve DVDn i dag også legge på mer siden.... med - formatet så må man alltid finalize DVDn... noe som er veldig irriterende. Lenke til kommentar
bender Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Uansett hvilken funksjon de to forskjellige formatene har finnes det nå DVD brennere med støtte for begge standardene - de billigste løsningene ligger rett over 2000 kr. og det er da ikke så veldig mye. Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Kan også nevne at + plater er billigere å produsere, og vil derfor mest sansynlig bli billigere enn - plater. Jeg kan ikke skjønne at det er mer enn et rykte. Jeg har brukt endel tid på å finne dokumentasjon for dette, men jeg har ikke funnet noen. Dersom du har noen, vil jeg gjerne se den. Det kan være at det baserer seg på lisenskostnader. DVD-Forum vil ha $0,20 pr plate produsert, og i tillegg vil Pioneer ha $0,20 for å godkjenne plater for 2x, som ikke er endel av standarden. Nå tar imidlertid 4x over, som er endel av standarden, og dermed (regner jeg med) er kostnaden tilbake til $0,20 igjen. Hvor mye Philips & co tar for + vet jeg ikke, men gratis er det ikke. Nå ser jeg forøvrig at Norek endelig kaster seg på billig-media bølgen. De har nå både Princo- og Ritek- (Datawrite) produsert 4x-media i listene, og prisene er det vel egentlig ikke så mye å si på. For + brukere har de Datawrite 2,4x, til den klart rimeligste prisen +brukere har sett i Norge. C't (tysklands(Europas?) desidert beste PC blad) skrev noen glimrende artikkler om + og - i utgave 25-2002 hvor de blandt annet tok for seg produksjonskostnader og fremtids utsikter angående pris på DVD plater. De hadde rådført seg med Leif Jespersson som er Teknisk manager i http://www.audiodev.com (En av verdens ledende produsenter for utstyr til testing av optiske media (til Verbatim etc) I følge han er produksjonskostnadene på + standarden ca 25-30% lavere enn på (-).Hovedgrunnen til det er at produsentene av (-) formatet er forpliktet til å legge en kopibeskyttende ring i CSS området på HVER ENESTE (-) plate slik at 1:1 kopiering aldri vil virke på (-) formatet.CSS området er allerede overskrevet. I seg selv er vel det ikke noe stort problem for oss da de fleste filmene er på DVD-9 plater og de kan vi ikke kopierer 1:1 uansett,men det koster. Derfor vil + formatet bli billigere og har vel nesten blitt det alt? Uansett er det vel fortsatt greit å gå for en kombibrenner.En NEC ND1300 til 2000 NOK om 3 uker på Komplett bør vel være en grei pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå