Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen slår seg av etter få sekunder

Anbefalte innlegg

Heisann.

Min stasjonære PC med xp pro sp2 bestemte seg idag for å ikke fungere.

Jeg slår den på, PC'n starter, CD-rommen lyser, men hverken skjermen eller musen reagerer som de pleier. Etter omtreng 5 sekunder med sviving slår den seg bare av.

Er midt i eksamensforbredelser og trenger virkelig PC'n da alle dokumentene mine er der..

Håper på raske svar, på forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde dette for noen år siden. Det jeg gjorde var å ta ut batteriet fra hovedkortet og sette det inn igjen. Så dro jeg ut alt av kabler, blåste maskinen rein inni og det fungerte fint. prøv også og bytt padde (hvis du bruker dette) eller bruk en annen kontakt.

:edit:

Hvis ikke dette fungerer ser det ut til å være noe galt med strømforsyninga til pc'en, denne må du isåfall bytte ut. Kan fort bli farlig om denne ikke fungerer som det skal.

Endret av Finnduz
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ut fra posten din at det ikke er noen fornuftig forklaring på hvorfor PCen har slått seg vrang - ingen driveroppdateringer, bytte av hardware eller BIOSoppdateringer.

Siden PCen ikke piper, eller lager andre ulyder, tror jeg at det er hovedkortet eller kanskje CPUen som er problemet.

Men før du sender PCen på service eller trår til med skrutrekker for å feilsøke, kan du prøve som Finnduz sier å resette Bios. Dette gjør du ved å enten ta ut batteriet på hovedkortet eller flytte på jumperen som omtales som "CMOS jumper" i hovedkortmanualen.

CMOS jumperen er en jumper som sitter på 2 av 3 pinner (|||) . Det du gjør er at du flytter jumperen et hakk til siden (|||), så venter du 5-10 sekunder, så flytter du den tilbake. Det funka for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...