khvm Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hei folkens Da har jeg endelig fått tid til å vurdere kjøp av ny mobil/PDA. Jeg har tidligere hatt en Nokia N73, som krasjet flere ganger, noe som har resultert i dårlig erfaring med Windows-mobiler. I den senere tid har jeg derfor benyttet meg av en eldre SonyEricsson mobil, som i det minste er stabil og lojal til enhver tid. Nå har det seg slik at jeg er relativt teknofil av meg, og derfor passer ikke den sistnevnte telefonen mitt imagè. Jeg har over lang tid vurdert å gå til innkjøp av ny PDA, men ettersom det er så utrolig mye å velge imellom har jeg avventet kjøpet lenge. Spørsmålet mitt er da som følger; hvilken PDA er best på markedet i dag? Nå vet ikke jeg hva den rimeligste ringemåten er i dag, men jeg har fått et inntrykk av at det er Skypemobile. Men da må man jo koble seg opp til internett først, for så å ringe ut. Finnes det altså ingen gratisalternativer? Jeg har per i dag One call, og er for så vidt fornøyd med deres abonnement, sett bort i fra utgiftene Jeg har også et ønske om at den må kunne gi meg beskjed, som om det er en vanlig sms, når jeg mottar mail. Jeg ønsker helst å gå bort i fra Windows-mobilene, da jeg som nevnt har dårlig erfaring med dette systemet. Hvilke andre alternativer finnes? Fint om det også er et enkelt system med penn-funksjonalitet, slik at jeg taste enkelt på skjermen med medfølgende penn. Heller ikke dumt om den har et "pc-tastatur", slik at jeg kan skrive mail og sms med begge hender. Har forstått at HTC har gode alternativer til slike PDA'er. Blackberry også for så vidt, men det er vel ikke akkurat det mest trendye å bruke per dags dato, slik jeg har forstått det. Iphone har jo selvfølgelig vært et alternativ over lenger tid, men jeg er rett og slett usikker på om disse telefonene er til å stole på. Har fått mer inntrykk av at Apple har fokusert på design, fremfor funksjonalitet. Jeg har for øvrig en kompis, som bor i USA som har tenkt seg hjem til jul. Vil det være mulig å be han eventuelt kjøpe en Iphone fra statene, som jeg kan bruke i Norge? Er lite interessert i å binde meg til et ugunstig tlf-abonnement for å få den i Norge, eller kjøpe en til stiv kontantpris. Håper noen kan hjelpe meg mot mitt valg av ny PDA. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Det er ikke veldig mange veier utenom Windows mobile her (uten å ofre noen av ønskene). Nokia N73 kjører for øvrig ikke WM. Hvis du har lyst på utskyvbart tastatur, er HTC Touch Pro og Sony Ericsson Xperia X1 gode valg. Disse kjører riktignok Windows mobile, men du kan jo lese litt om det: Test av Xperia X1. Test av Touch Pro. Man får ikke kjøpt iPhone i USA uten binding. Det enkleste (og billigste for ny iPhone) er å kjøpe den hos en Netcom-forhandler og så bryte abonnementet. Det blir en totalpris på 4189,- for 8 GB-versjonen. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Takker for raskt svar. HTC blir nok mest aktuelt. Men hva skiller egentlig HTC touch pro, -hd og diamond? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Touch Pro er ganske lik Diamond, men har et utskyvbart tastatur, bedre batterilevetid og bedre ytelse. Touch HD har større skjerm og oppløsning, 3,8" og 480 x 800 piksler mot Diamond og Pro som har 2,8" og 480 x 640 piksler. I tillegg har den 3,5mm minijack og 5 megapikslers kamera, de to andre har 3,2. Bedre ytelse og bedre batteri har den òg. Lenke til kommentar
ferrek Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) HTC S740 og Nokia E71 er to kandidater jeg anbefaler. Det er to telefoner som har det meste, men er ganske ulike. WM vs Symbian, begge har qwerty, mens S740 har vanlig tastatur også. Jeg bare venter på å få prøvd S740 for å finne ut om det er telefon for meg. Skriver så fort jeg har fått tak i den! Jeg har nå hatt S740 i snart et døgn og jeg har bare et ord å si: Perfekt!! Iallefall til mitt bruk. Endret 27. november 2008 av ferrek Lenke til kommentar
khvm Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Skal vurdere dette nærmere. Jeg er fortsatt skeptisk til prisene på de aktuelle modellene, da jeg kun er student. Hvis jeg i motsatt tilfelle velger å gå for en iPhone; hvordan vil den rimeligste løsningen være for anskaffelse av en ny èn? Som jeg har skjønt har Netcom ganske rimelige tilbud på dette? Kanskje litt OT, men hvordan ringer man egentlig rimeligst fra en mobiltelefon i dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå