Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vg2...bytte prog.fag nå?=/

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig det går, men det må du snakke med studieveileder/rådgiver om....

Tror det er viktig å legge alle kortene på bordet og si at du sliter i faget, og spørre om du kan bytte til et fag som forhåpentligvis er litt lettere for deg.....Hva du får som resultat vet jeg ikke, det kommer litt an på skole til skole, men det må gjøres raskest mulig... :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, det er helt sant som du sier! Jeg skal seff snakke med rådgivern om det. Håper hun forstår seg på det :dontgetit:

For det første er jeg såå usikker på hva jeg vil bli...går andre året mitt nå på vgs, så jeg må nok bestemme meg snart...

Jeg valgte kjemi fordi søstern min har det... litt dårlig tenkning fra min side, for selvom hun trives godt med faget, betyr det ikke akkurat at jeg også ville gjøre det... pluss at all den snakkingen om at realfag gir deg flere muligheter påvirket meg også en god del, men nå innser jeg at det er tusenvis av yrker som ikke krever realfag... Og mange av de yrkene kunne jeg faktisk tenkt meg å ha... :yes:

Egentlig er jo kjemi spennende, men det går for fort fremover...når jeg setter den ene foten i et kapittel, og prøver å skjønne meg på resten, får jg lixm ikke satt inn den andre før vi går over til det neste kapittelet. Det er til å bli sprø av=/

TUSEN TAKK for svar Pus_1808 :thumbup: Kjempe snilt av deg<3

Ha en fin kveld videre!

Lenke til kommentar

Rådgivere kan faktisk være ok mennesker (ja, noen er selvsagt bedre enn andre), men jeg tror det er viktig å være ydmyk. Tenk deg selv, hvem av disse to ville man selv valgt å hjelpe hvis det var en selv som var rådgiver:

Person nr. 1: "Hei, jeg er dritt lei av kjemi jeg, så nå vil jeg bytte!!! Jeg vil bytte til rettslære jeg.."

Person nr. 2: "Hei, jeg har valgt kjemi som et av mine programfag, men jeg sliter veldig. Har du noen tips til hva jeg skal gjøre?" (spørre først om hun/han har noen tips/råd) avhengig av svar, men hvis ikke hun/han kommer opp med et godt råd/tips går det an å spørre: "hadde det vært mulig å bytte til et annet programfag?"

Det som også kan oppstå sånn i forhold til bytte av programfag er at det er en del å ta opp (du har jo tross alt gått glipp av nesten 1/2 år med faget. Derfor må du kanskje forberede deg på å jobbe med faget evt ta noen ekstra prøver slik at faglærer kan sette karakter til jul. Men det er da opp til faglærer.

Når man skal velge hvilken vei man skal ta i forhold til utdanning, så er det veldig vanskelig. Ja, det er bra å gå studiespesialisering med ALLE realfagene, men for de aller fleste er det ikke nødvendig. Det går faktisk an å ta opp fag når man har bestemt seg for hva man vil. Da kan man også jobbe litt ved siden av, og tjene litt penger :thumbup:

Ikke slit deg ut, da blir du bare skolelei. Men får du ikke ønsket ditt oppfylt, kan folk her inne på diskusjon.no hjelpe deg med kjemi også. Går selv i 2.kl og har kjemi, så det er bare å spørre meg;)

Men jeg forstår problemet ditt, jeg syntes det går litt for noen ganger selv:P

Bare hyggelig å kunne hjelpe :thumbup:

Ha en fin kveld du også Nivea!:)

Lenke til kommentar

Du er en engel Pus_1808! :innocent: Tuuusen takk for et kjempe bra svar.

Det er sant som du sier, rådgivere er forskjellige fra skole til skole. Rådgivern på skolen vår er grei for å si det sånn. Håper hun forstår seg på meg, for da er hun bare BEST! :D

Jeg har innsett at jeg må jobbe kjempe bra for å klare å holde følge med det nye faget, og det tror jeg nok jeg vil greie. Rettslære er nok et fag jeg kommer til å trives med.

Takk for tipset du. Det er helt sant... jg føler meg faktisk litt skolelei når jeg prøver og prøver og ikke får det til. I tillegg er et annet problem for meg at jeg har vært så dum og valgt P-matte. Det henger jo ikke særlig bra sammen med kjemien, i og med at kjemi også har en del matte vi ikke lærer i p-matte. Kjemilæreren sier at det kommer til å bli tøft for meg når vi kommer til matten jeg ikke har lært tidligere. Du har vel S eller R-matte, ikke sant Pus_1808?=)

Jeg føler meg litt svak i matte, og jeg "turte" liksom ikke å velge s-matten siden jeg hadde p-matte i fjor, og s-matten var jo i hovedsak for de som tidligere hadde t-matte.

Håper på det beste videre=)

Takk igjen til deg, Pus_1808 :thumbup:

Endret av Nivea
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke matte i år:S Jeg måtte velge bort to fag på grunn av skykdom slik at jeg ikke fikk så mye å gjøre. Hadde T-matte det første året, men jeg tror nok det kommer til å bli vanskelig utover i kapittlene. Men det går veldig greit så lang, folk som har R og S matte i år som sliter mer enn det jeg gjør....Så jeg får bare se lyst på det og håpe det går greit når vanskelige matte-temaer kommer inn i kjemien.

Og igjen Nivea, det er bare kjempekoselig å hjelpe!:)

...hvis det jeg kommer med er til hjelp da:P

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Så hvordan gikk det? Har du fått snakket med rådgiver?

Å hei Pus_1808 :) Hadde nesten glemt denne tråden jeg:P

Nei, jeg fikk ikke byttet. Hun sa det var for sent, men at hun skulle snakke med teamlederen likevel. Jeg ombestemte meg, for jeg innså til slutt at det ikke var faget som var for vanskelig, det var bare jeg som tenkte feil. Jeg så på det som vanskelig, selvom det faktisk ikke er så ille. Begynner man å tenke oftere at "Dette klarer jeg!", så går det forhåpentligvis bra til slutt. Men takk for all hjelp jeg fikk av deg da;P

Ha det fint. Godt nytt år:)

Lenke til kommentar

Så flott at du fant ut av det! Noen ganger er det en selv som er "problemet":p

Jeg forstod ikke et bær av kjemi i første klasse, men så bestemte jeg meg for å klare det, og da klarte jeg det.

Mitt problem nå er at jeg er så sinnsykt treg til å skrive, det resulterte i at jeg gikk ned en hel karakter! Jeg fikk 5 på de to første prøvene, men gjorde bare 2/3 av den siste prøven (jeg rakk rett og slett ikke mer) og endte opp med 4/3. Derfor fikk jeg "bare" 4 istedenfor 5:S Det var litt kjiipt! Men det er karakterene til sommeren som teller (heldigvis). Så da får jeg lære av deg, og tenke "jeg kan klare det jeg også" :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du liker rettslære og er villig til å sette av gjerne en halltime til en time ver dag til lesing. Kan du ta det som privatist? Da får du gjerne en god karakter og har en ekstra å bytte ut med om nen av programmfagene går skikelig dårlig. Eller om alle går bra, bruker du alle karakterene.

Anbefaler deg det :thumbup: Koster runt 350 kroner. Å koster litt tid ver dag. Boken får du sikkert lånt på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...