Zobra Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Vurderer å kjøpe et objektiv i julegave til en jeg kjenner som har et Nikon D40. Hun har kun kit-objektivet på 18-55mm, så jeg tenker å kjøpe et som gir bedre bilder og litt mer frihet. Hun tar bilder av det meste hun kommer over egentlig, så jeg har tenkt litt på et greit 18-200 e.l, men har hørt at det er ganske dårlig kvalitet på en del av dem. Noen som har noen forslag? Kan ikke være noe kjempedyrt.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Noen som har noen forslag? Kan ikke være noe kjempedyrt.. Det er vanskelig å gi noe konkret råd som passer godt til en ukjent fotograf, -har du forsøkt å spørre henne hva det er hun har på ønskelista? Om det er noe hun synes kit-objektivet plagsomt ofte kommer til kort på? Det er ikke sikkert at superzoom er det som står øverst på lista, kanskje et macro/portrettobjektiv kunne vært mer interssant? Eller en telezoom som starter litt forbi der normalzoomen stopper, eller kanskje noe i den vide enden? Ellers er både ekstern blits og godt stativ sånne ting som kommer for seint inn i de flestes utstyrspark. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Du kan jo bruke prisguiden og se hva som ligger innenfor budsjettet ditt. Husk på at det må være AF-S (eller HSM) altså intern fokusmotor for at hun skal få autofokus på kameraet sitt. Ellers er Kaians forslag om ekstern blits veldig godt. Japanfoto selger SB-400 for 799,- (tror det er tredje eller fjerde gangen jeg nevner det tilbudet...) mvh Øystein Lenke til kommentar
Zobra Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Det er vanskelig å gi noe konkret råd som passer godt til en ukjent fotograf, -har du forsøkt å spørre henne hva det er hun har på ønskelista? Om det er noe hun synes kit-objektivet plagsomt ofte kommer til kort på? Det er ikke sikkert at superzoom er det som står øverst på lista, kanskje et macro/portrettobjektiv kunne vært mer interssant? Eller en telezoom som starter litt forbi der normalzoomen stopper, eller kanskje noe i den vide enden? Ellers er både ekstern blits og godt stativ sånne ting som kommer for seint inn i de flestes utstyrspark. Problemet er at hun ikke helt vet selv hva hun liker å ta bilde av, men tror ikke hun har bruk for noe mer enn en 200mm i hvert fall. Kit-objektivet har en litt løs fokus som gjør at bildene ofte blir uskarpe selv på autofokus. Det står vell nå mellom et macroobjektiv eller et 18-200 e.l Har ikke no særlig peiling på macroobjektiv, så er det noen som vet om noen gode macroer? Stativ har hun, men ikke blits. Du kan jo bruke prisguiden og se hva som ligger innenfor budsjettet ditt. Husk på at det må være AF-S (eller HSM) altså intern fokusmotor for at hun skal få autofokus på kameraet sitt. Ellers er Kaians forslag om ekstern blits veldig godt. Japanfoto selger SB-400 for 799,- (tror det er tredje eller fjerde gangen jeg nevner det tilbudet...) Takk for tips, skal sjekke prisguiden, men jeg pleier som regel å kjøpe brukt. Hun trenger et objektiv meg innebygd autofokus ja. Kanskje jeg skal kjøpe den blitsen, var jo ikke så dyrt. Endret 23. november 2008 av Zobra Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 nå vet jeg ikke hva du har tenkt å bruke, om det er "lite", gå for nikkor 55-200 (tele), om du skal bruke litt mer: 55-200VR (tele), som komplementerer kitobjektivet. om du skal bruke noe mer, så kan vidvinkel være aktuelt: sigma 10-20HSM. sjekke prisene, ute å ha gjort det selv, mener jeg at prisen er slik, i nevnt rekkefølge: ca1500 ca2500 ca3500 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå