arhngrim Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Er det noen her som har personlig erfaring med Casio EX-Z300? Jeg har digital speilrefleks med en del utstyr, men trenger et kompaktkamera med gode automatiske innstillinger til feriebruk. Hadde egentlig tenkt å gå for Canon, men synes at det virket litt stort og klumpete. Casio sitt kamera er ikke mye mindre, men føles slik likevel. Dessuten så er det jo kjekt å kunne ta opp filmer i HD også. Bilder tatt med dette kameraet skal kun vises på 1080p LCD skjerm så det er også en fordel at Casio'en tilbyr 16:9 format på bildene. Hvordan er generelt bildekvaliteten på Casio-kameraene? Har aldri hatt noe annet enn Nikon. Har søkt litt på nettet men fant kun et par tester, og disse hadde igjen ikke testet 870 så det var vanskelig å gjøre en sammenligning. Lenke til kommentar
arhngrim Skrevet 30. november 2008 Forfatter Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Ikke rare responsen her, men Casio er vel kanskje ikke det mest kjøpte digitalkameramerket. Det endte i hvert fall med at jeg kjøpte kameraet til Casio - noe som dessverre skulle vise seg å være en tabbe, og kameraet skal derfor returneres i morgen. Etter en dags testing ble jeg såpass skuffet at jeg også gikk til innkjøp av et Ixus 870 for å sammenligne, og det kameraet kommer jeg til å beholde. Her er førsteinntrykkene mine av begge kameraene. Casio EX-Z300 Førsteinntrykket når jeg pakket opp kameraet var at det var et nett og lite kamera som virket solid bygget. Kameraet veier 20g mindre enn Canon sitt kamera og virker også litt nettere. Menyene er greie og oversiktlige og kameraet er enkelt å håndtere selv om kameraet har 2 knapper for å bytte mellom film og bilde modus (i stedet for én knapp for å toggle modus) og har en egen knapp for record i stedet for å bruke utløserknappen. Så hardwaremessig ser det helt greit ut, men der stopper også det positive. Kameraet tar dessverre ikke gode bilder. Så lenge man holder seg på ISO 200 eller lavere så går det greit, men alt annet blir såpass dårlig at det nesten så ut som om jeg hadde tatt bildene med et mobilkamera. Det virker som om Casio har implementert en veldig hard støyreduksjonsalgoritme som går så hardt på bildet at detaljer forsvinner og fargene smitter over i hverandre, noe som gjør at at kanter fremstår som veldig utydelige. Selv innendørsbilder med blitz virker av og til litt 'møkkete' i visse skyggepartier. Kameraet reklameres hardt med en sminkefunksjon som skal jevne ut urenheter i huden osv. Resultatet er at det får huden til å se ut som den er trukket i voks, og dette er med standardinnstillingene (man kan med andre ord legge på enda mer voks)! Man kan slå av funksjonen med et enkelt knappetrykk, men dette må man gjøre hver gang man går over i portrettmodus. Kameraet husker ikke dine valg til neste gang du slår det på. Opptak i 720p er helt greie, men det er ingenting som tilsier at det er ’HD’ det dreier seg om. Det ser mer ut som oppskalert 480-bilde i bredformat. Men, en kan jo ikke forvente seg så mye av et vanlig kamera som er ment for stillbilder. Canon Ixus 870 Kameraet virket en anelse bedre bygget enn Casio og har litt mindre plastikkfølelse over seg. Kameraet er litt tyngre, men ikke plagsomt mye mer. Menyene er greie og oversiktlige og hakket raskere å bla seg gjennom pga. hjulet på baksiden. Organiseringen av menyene og knappene på baksiden virker bedre enn på EX-Z300 og faller mer naturlig under bruk. Kameraet er klart til bruk på halvparten av tiden som Casio og er også veldig responsivt i bruk – det virker i det hele tatt som om det sitter en veldig bra grafikkchip i kameraet. Når det kommer til kvaliteten på bildene så tar kameraet rett og slett veldig gode bilder. Det er også veldig enkelt å endre innstillinger under bruk (f.eks. slå av blitz) ved hjelp av hjulet og krever langt færre trykk enn på EX-Z300. På høyere ISO så er støyen langt jevnere fordelt enn på EX-Z300. Kameraet tar forresten også bilder i 16:9, noe jeg ikke hadde fått med meg i min første post så det var jo et pluss Opptak av film 640x480 oppløsning virket nesten like bra som Casio sitt 720p-opptak enda det bare har 2/3 deler av oppløsningen. Det eneste jeg savnet var widescreenoppløsning. Konklusjon Ingen vitenskapelig sammenligning akkurat, det meste er basert på synsing. Noen av "feilene" kan sikkert rettes opp i ved å endre innstillinger osv. Sammenligningen ble gjennomført med standardinnstillinger rett ut av boksen. Det kan tenkes at mange vil synes at EX-Z300 gir bedre bilder enn Ixus 870 hvis man skriver de ut på papir i standard størrelse, men for meg som kun skal vise bilder fra et mediasenter så er jeg ikke i tvil om at Ixus 870 er et langt, langt bedre kamera enn EX-Z300. Ixus 870 koster bare 300,- mer men tar til gjengjeld så vanvittig mye bedre bilder at de to kameraene nesten ikke kan sammenlignes. Testbilder (utsnitt av 10 megapixelbilde i dunkelt lys, ikke skalert) Endret 30. november 2008 av arhngrim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå