Gå til innhold

Spørsmøl om stativ- og stativhode erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så litt på dette: http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfro...d/17344/lang/en

 

170 er vel en rimelig bra høyde, samt at det blir en del lettere siden det er i Karbon.

 

Noen som har erfaringer?

 

Har ikke sett akkurat denne modellen, men ser fra specen at 170cm er med bruk av midtsøylen. Uten den er høyden 135.5cm, og ønsker du maks stabilitet er det uten midtsøyle som er det mest relevante målet. Det betyr ikke at midtsøylen er ubrukelig. Tvert imot, men med tungt utstyr og lang tele vil det være fordel å greie seg uten.

 

Forøvrig er høyden uten hode, og selvfølgleig uten kamera. Et hode bygger ofte rundt 10cm, og det kan et kamera gjøre også (det er jo høyde til søkeren som er viktig), så du kan legge til 15-20cm på stativhøyden for å få et ca-mål for hvor høyt det blir totalt.

 

Jeg synes det ser ut som en bra spesifikasjon, men har altså ikke bruk dette.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har sett litt på sånne små stativ, men vet ikke hva jeg skal velge til mitt 450D. I og med at prisene ikke ser så ille ut, og at jeg ønsker å kunne ta bilder av småting på "jordoverflate" nivå.

 

Ønsker også et større stativ for bilder av mennesker og andre ting der det passer best med menneskelig høyde, men den kan drøyes til jeg har skaffa en 85mm som skal brukes i konfen til bror min. I og med at prisene i tillegg er litt over mitt budget for øyeblikket ^_^

Lenke til kommentar
Jeg har Manfrotto 055 + 488RC2 (kulehode) + 804RC2 (treveishode).

 

Veldig bra stativ og hoder som i hvertfall tåler alt av mitt utstyr.

 

Men jeg har et spørsmål angående bruk av kulehode. Det er mulig at jeg ikke har teknikken, ettersom jeg opplever at kulehodet alltid "detter" litt ned i det jeg strammer hodet og slipper kameraet. Det er altså snakk om litt, men fryktelig irriterende, i hvertfall til makro. Og nei, dette skyldes nok ikke for tung vekt.

 

Tips?

 

Grunnen til dette er rett og slett at kulehodet ditt (og mitt for den saks skyld) ikke er særlig bra. Jeg har prøvd et par av de som faktisk er bra (nevnte Arca Swiss og RRS) og da ser du ikke antydning til dette. Dessverre så koster jo disse skjorta.

Jeg er heller ikke særlig fornøyd med RC2 koblingen, synes den ikke sitter godt nok enda jeg ikke har de feteste teleobjektivene.

 

De beste merkene for kulehoder skal være Markins, RRS (really right stuff), Arca Swiss og Kirk.

 

Egentlig så kan du bare lese Thom Hogans artikkel som referert til før:

http://www.bythom.com/support.htm

 

Foreløpig er det bare budsjettet som holder meg igjen, men jeg tror jeg hopper over alle stegene i historien hans og går rett på det siste nå. Vi får bare håpe at dollaren synker litt snart :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...