Gå til innhold

Gigabyte ødela hovedkortet mitt - rettigheter?

TommyL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har flashet mitt Gigabyte GA-P35-DS3 hovedkort med noe som kan se ut som en korrupt BIOS fil.

Dobbelt- og trippelsjekket at filen var til rett kort / revisjon først, og flashet så uten feilmeldinger. Nå er kortet stendødt. Biper to ganger, poster ikke.

Har byttet alle komponenter, resatt cmos, og latt kortet ligge uten strøm/batteri en hel natt. Ingenting hjelper.

Har lagt ut en ticket hos Gigabyte, men regner vel med at det kan ta vinter og vår før jeg får et eller annet intetsigende svar.

Hvilke rettigheter har jeg som forbruker når Gigabyte legger ut en fil som ødelegger kortet mitt, når jeg har gjort alt etter boken?

Noen som har noen erfaringer med dette?

Med Hilsen

Tommy

Edit: Beklager, jeg postet i feil forum. Kunne en moderator flytte den for meg?

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gigabyte ødela ikke kortet ditt, det klarte du selv. Hvis BIOS-oppdateringa ble lastet ned fra gigabytes nettsider, kan du være sikker på at det ikke var noe galt med den.

Hvis en ikke har problemer med den biosen en har, anbefales det ikke at ukyndige leker med den.

Lenke til kommentar

Om du har problemer med et hovedkort du har kjøpt hos en norsk butikk henvender du deg til butikken hvor produktet er kjøpt, ikke produsenten.

Det finnes både garantier og ikke minst reklamasjonsrett.

Tviler på at det bare er å bytte bios brikke, da er det enklere å bare kjøpe et nytt hk, sikkert billigere også.

Lenke til kommentar

Har bytta bios-chip selv tidligere. Det pleier å fikse biffen i slike tilfeller. Koster "ingenting" heller. Hvis man skal kjøpe det så pleier de å ligge på 10 dollar eller noe. Selv så brukte jeg en brikke fra et tilsvarende kort som hadde blitt ødelagt.

Lenke til kommentar
Gigabyte ødela ikke kortet ditt, det klarte du selv. Hvis BIOS-oppdateringa ble lastet ned fra gigabytes nettsider, kan du være sikker på at det ikke var noe galt med den.

Hvis en ikke har problemer med den biosen en har, anbefales det ikke at ukyndige leker med den.

Jeg hadde normalt vært enig med deg....hadde det ikke vært for en ting...

Jeg fikk ikke en eneste feilmelding, QFlash rapporterte at flashing var vellykket, og spurte om jeg ville starte på nytt.

Hvilket jeg gjorde, og så fikk jeg aldri startet det igjen.

Da skjønner ikke jeg hvordan dette kan være min egen skyld?

BIOS fil versjonen er dobbelt og trippelsjekket, også i ettertid.

Ukyndig er jeg ikke, har gjort dette mange ganger gjennom årene. Denne flashen gjorde jeg for å prøve å fikse et problem med resume fra S3 sleep i Vista 64 bit.

Endret av TommyL
Lenke til kommentar

Tru du må kontakte forhandlare du kjøpte hovudkortet fra og sjå om du får garanti på kortet, men kan ikkje love garanti siden det hjelder bios updatet feil

Vist du ser inne på Gigabyte nett side er du frarådet og opdatere bios vist du ikkje har problem med bios som er på kortet

Warning:

Because BIOS flashing is potentially risky, if you do not encounter problems using the current version of BIOS, it is recommended that you not flash the BIOS. To flash the BIOS, do it with caution. Inadequate BIOS flashing may result in system malfunction.

Men er du heilt sikker på du flashet riktig Bios? Vist du ser nedi kabinettet er og ser nede hjørne med det nederste PCI slotten står det rev. x.x i på mitt Gigabyte kort står det rev 2.0 til døme.

Men du få ha lykke til med kampen med å få eit nytt Hovudkort

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Så det ser ut til at Gigabyte også har en slik BIOS politikk?

Hos ASUS er det en tommelfinger regel om at du IKKE flasher en fersk BIOS, ALDRI!

Du venter til den er 2 uker gammel før du flasher, da har du som oftest fått den versjonen som funker.

Din løsning er ganske enkel i dette tilfellet, etter boka er det du som er ansvarlig for det døde hovedkortet og om du har moralske forpliktelser ovenfor en bedrift.

Noe jeg personlig og med stolthet kan si at jeg ikke har, jeg hadde sendt det i retur på garanti / Reklamasjon.

Lenke til kommentar
Dersom alle hadde ventet i 2 uker så ville alikavel noen sitte igjen som svarteper.

Høres ut som en ganske så shady politikk fra en hovedkort produsent at noen må blø før biosoppdateringen er safe.

Jeg antar HK Produsentene selv flasher og tester det hele også, men at de er litt for raske på avtrekkeren.

Så de får 2 uker ekstra etter deadline på å gjøre denne testen og fikse det hele.

Lenke til kommentar

Moralske forpliktelser? Kan ikke se disse. Om gigabyte leverer et produkt som ikke holder mål skal du ha nytt. At produsenten prøver å overfore risikoen til forbruker for operasjoner en må gjøre for at produktet skal fungere tilfredsstillende er uheldig.

Tror ikke det skal være noe problem å få nytt på garanti/reklamasjon. Har selv sendt inn et HK med lignende feil til komplett og fikk nytt. Uten at det beviser noe.

Lenke til kommentar

At de gir ut biosen 2 uker for tidlig hjelper de nok ganske godt ut med testinga ettersom det alltid er noen som vil prøve det aller nyeste for å få 3 poeng mere i 3Dmark og dermed ufrivillig blir en av testerne.

Så og gjøre dette slik å får de mye mere testing ut av de 2 ukene en om de kun skulle ha testet selv.

Lenke til kommentar
Men er du heilt sikker på du flashet riktig Bios? Vist du ser nedi kabinettet er og ser nede hjørne med det nederste PCI slotten står det rev. x.x i på mitt Gigabyte kort står det rev 2.0 til døme.

Jepp, har rev 2.0, og er alltid veldig nøye på at jeg ikke flasher feil.

Blir vel å kjøpe nytt uansett, kan ikke sitte uten PC'en i ukevis mens jeg venter på svar.

Er jo ikke verdens undergang, en tusenlapp, men irriterende lell.

BIOS'en ligger ute enda ser jeg....ville vel vært naturlig at dem trakk den hvis det var noe galt med den.

Så det har vel skjedd noe da....rart at jeg ikke fikk noe feilmeldinger.

Vet ikke om det blir Gigabyte på meg igjen altså....kanskje jeg gir Abit en sjanse.

MVH

Tommy

Lenke til kommentar

Du skal sleppe å vente vekevis på eit nytt produkt!

Eg vill no anbefale at du prøve deg med garanti-en, sjølv om 1000 lapp ikkje er den største sumen, men det er meir en 0 kr.

Men det er jo opp til kvar enkelte om du vill klage eller sleppe masset med å kjøpe nytt produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...