Gå til innhold

Coast 2 Coast Roadtrip i USA:)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte selv å dra på bilferie i usa neste sommer men planene ser ikke ut til å bli noe av. Uansett gjorde jeg litt research i høst

Å kjøpe bil som turist uten social security number(SSN), eller fast adresse i usa virket som en komplisert prosess, som ikke nødvendigvis lar seg gjennomføre i alle delstater. De jeg lest om som hadde gjort det hadde brukt mange dager i starten av ferien bare på å få registrert og forsikret bilen. Mange anbefalte å sette av bortimot en uke på kjøp av bil.

Skal man dra på en virkelig lang tur over flere måneder, kan man jo ta seg tid til slikt. men for de som tenker på 2-4 uker blir dette mindre aktuellt. En annen problemstilling er jo å få solgt bilen i enden av turen til en grei penge før flyet går.

Ved å kjøpe bil har man mulighet til å kjøre biler som ikke er typiske utleiebiler, det vi så på var mulighetene for å kjøpe corvette, challenger, eller mustang som er relativt prisgunstige i usa.

Leier du bil, kan du hente bilen på flyplassen, og levere den på den siste flyplassen, og komme i gang med turen med en gang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. jeg ser at det er mye unge folk med reiseplaner til USA.

Vi er en famile på fire (ungene er 14 og 17)som planlegger en fem ukes rundtur fra (nord)midtvesten til California, og tilbake til midvesten igjen med retur nord igjen. Vi reiser inn via Toronto i Canada, til Detroit Michigan, der vi leier bil for turen. Bilen blir levert tilbake i Detroit. Vi har vært i USA før og dette blir The Grand Tour, som er en naturlig etterfølger etter et besøk i dette fantastiske reiselandet! Alt er tilrettelagt for at du skal ha det bra her.

Vi har tidligere besøkt Michigan, Ontario, New York (state) Pennsylvania, Ohio, Oregon, Washington (state) og British Colombia.

Denne ganger drar vi til California og the deep south. Gleder meg spesielt til Rocky Mountains på turen ned. Vi blir nødt til å dra i Juli, så varmen kvir jeg meg til, men av erfaring så vet vi at det er air condition over alt. Det er så kjølig mange steder at du må kle på deg for å gå inn. De billigste overnattingene kan nok by på overaskelser her, så ikke gå for det rimeligste i Nevada New mexico Texas osv. Vi har et reisebudjett på denne turen på ca 100 000,- basert på tidligere erfaringer. Dette er mye, men da har vi virkelig en luksus tur. Mye av dette vil gå til shopping, så på en måte er det en liten investering. Klær osv for det neste året koster en tredjedel av her. Vi kommer ikke til å ha mye baggasje med bort. Handler vi mye sender vi det hjem. (jetcarrier)

Kjøp av bil er ikke så enkelt som en kanskje tror. Man må ha adresse i USA for å få forsikret. det er rett beskivelse i et annet innlegg her. Hvis en tror at en kan finne en Challenger på et hvert gatehjørne, så tro om igjen! Jeg har holdt på med US biler i over 25 år, og har mange bekjente i USA som driver med dette. Hvis noen finner en Challenger, så vil den sannsynligvis ikke være egnet til å dra på langtur med, og hvis den er det, så er den ihvertfall ikke billig!

(Jeg kjøper mine Us biler i Norge. Her er mye gode biler som ikke alltid er lette å selge. I hvertfall ikke nå for tiden.)

Den staten vi likte oss best i, og som vi må tilbake til denne gangen også, er Michigan. Fantastiske folk der! Landest tyngste industriområde, der ingen kunne forstå at noen ville dra på ferie til, (immigration offiseren kunne ikke begripe dette) var der vi traff de mest fantastiske folkene. Hold dere unna sør for 8 mile road i Detroit i hvertfall etter mørket, så går det bra. Dere skjønner at dere ikke bør være der, hvis dere kommer der!

Til alle som tenker på en tur: Fantastisk land å reise i, alt er enkelt tilrettelagt, folk er høflige, trafikken mye bedre enn her (husk GPS, mye enklere) og nå er det mange gode tilbud pga den lave aktiviteten, så gå i banken å ta ut sparepengene og reis! De varer lenger nå enn noen gang!

Lenke til kommentar
Hei. jeg ser at det er mye unge folk med reiseplaner til USA.

Vi er en famile på fire (ungene er 14 og 17)som planlegger en fem ukes rundtur fra (nord)midtvesten til California, og tilbake til midvesten igjen med retur nord igjen. Vi reiser inn via Toronto i Canada, til Detroit Michigan, der vi leier bil for turen. Bilen blir levert tilbake i Detroit. Vi har vært i USA før og dette blir The Grand Tour, som er en naturlig etterfølger etter et besøk i dette fantastiske reiselandet! Alt er tilrettelagt for at du skal ha det bra her.

Vi har tidligere besøkt Michigan, Ontario, New York (state) Pennsylvania, Ohio, Oregon, Washington (state) og British Colombia.

Denne ganger drar vi til California og the deep south. Gleder meg spesielt til Rocky Mountains på turen ned. Vi blir nødt til å dra i Juli, så varmen kvir jeg meg til, men av erfaring så vet vi at det er air condition over alt. Det er så kjølig mange steder at du må kle på deg for å gå inn. De billigste overnattingene kan nok by på overaskelser her, så ikke gå for det rimeligste i Nevada New mexico Texas osv. Vi har et reisebudjett på denne turen på ca 100 000,- basert på tidligere erfaringer. Dette er mye, men da har vi virkelig en luksus tur. Mye av dette vil gå til shopping, så på en måte er det en liten investering. Klær osv for det neste året koster en tredjedel av her. Vi kommer ikke til å ha mye baggasje med bort. Handler vi mye sender vi det hjem. (jetcarrier)

Kjøp av bil er ikke så enkelt som en kanskje tror. Man må ha adresse i USA for å få forsikret. det er rett beskivelse i et annet innlegg her. Hvis en tror at en kan finne en Challenger på et hvert gatehjørne, så tro om igjen! Jeg har holdt på med US biler i over 25 år, og har mange bekjente i USA som driver med dette. Hvis noen finner en Challenger, så vil den sannsynligvis ikke være egnet til å dra på langtur med, og hvis den er det, så er den ihvertfall ikke billig!

(Jeg kjøper mine Us biler i Norge. Her er mye gode biler som ikke alltid er lette å selge. I hvertfall ikke nå for tiden.)

Den staten vi likte oss best i, og som vi må tilbake til denne gangen også, er Michigan. Fantastiske folk der! Landest tyngste industriområde, der ingen kunne forstå at noen ville dra på ferie til, (immigration offiseren kunne ikke begripe dette) var der vi traff de mest fantastiske folkene. Hold dere unna sør for 8 mile road i Detroit i hvertfall etter mørket, så går det bra. Dere skjønner at dere ikke bør være der, hvis dere kommer der!

Til alle som tenker på en tur: Fantastisk land å reise i, alt er enkelt tilrettelagt, folk er høflige, trafikken mye bedre enn her (husk GPS, mye enklere) og nå er det mange gode tilbud pga den lave aktiviteten, så gå i banken å ta ut sparepengene og reis! De varer lenger nå enn noen gang!

Å, nå gleda jeg meg bare enda mer til å reise;) hihi.. :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vi er en gjeng som også skal på roadtrip i USA i sommer, vi drar om knappe to uker (19. juni), og turen går fra Miami og vestover via New Orleans, Dallas, Santa Fe, Las Vegas, Los Angeles og så nordover langs kysten til Seattle. Vi har satt av tre uker og to dager til hele turen.

Vi har forøvrig allerede begynt å planlegge en ny tur til neste år, som skal fullføre runden rundt hele USA: Seattle -> New England og nedover østkysten.

Lenke til kommentar

Jeg var 2 uker i florida med 2 venner tidligere i år, og jeg må si det var en av de beste feriene jeg har hatt. Orlando syns jeg var en real drittby, men billig å bo. Miami (south beach) og spesielt Key West er av de mest behagelige stedene jeg har vært i hele mitt liv :)

Pass forøvrig på at de fleste bilutleiefirmaer opererer med veldig stive dagstillegg om leietager er under 25 år. Sånn var det på alle sjappene vi undersøkte når vi kom ned ihvertfall.

Ellers vil jeg si at opphold og det å reise rundt er utrolig billig i USA! Key West i spring-break er vel av det dyreste du møter på i usa, og prisene var fortsatt under norske priser.

Gled dere!

Lenke til kommentar

Jeg ser det er skrevet lenger oppe i tråden at en bør leie GPS. Dette er imidlertid såpass dyrt ($ 8.95 - 14.95/dag) at en seriøst bør vurdere å kjøpe en. Wallmart har dem fra under $ 100.

Å kjøpe kart om en har en her i Norge koster heller ikke allverden. Selv lastet jeg ned Nord-Amrika-kartet fra Garmin for € 52.

Bil fant jeg billigest gjennom Eurobonus (SAS.no).

og på lørdag drar vi ...........

Sam

Endret av SamBell
Lenke til kommentar
Jeg ser det er skrevet lenger oppe i tråden at en bør leie GPS. Dette er imidlertid såpass dyrt ($ 8.95 - 14.95/dag) at en seriøst bør vurdere å kjøpe en. Wallmart har dem fra under $ 100.

Å kjøpe kart om en har en her i Norge koster heller ikke allverden. Selv lastet jeg ned Nord-Amrika-kartet fra Garmin for € 52.

Bil fant jeg billigest gjennom Eurobonus (SAS.no).

og på lørdag drar vi ...........

Sam

vi har kjøpt SD-brikke med nord-amerika kart, til ca 500 kr, til gps'en vår. Mye billigere enn å leie :) Blir spennende å se om det fungerer der nede da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...