Gå til innhold

Coast 2 Coast Roadtrip i USA:)

Anbefalte innlegg

Jeg og 3 kompiser flyr 1. juni til New York, leier en bil, og skal deretter bruke 3 uker på å kjøre til Los Angeles, før vi flyr hjem igjen! Vi har ikke booket et eneste hotell i løpet av disse ukene, så vi står dermed helt fritt i forhold til kjørerute.

Med denne tråden håper jeg:

- å få noen tips som kan være nyttige, eller hjelpe oss på noen måte.

- å få innspill på steder, ting, minnemerker etc. som må sees på veien.

- kunne stille noen spm, og forhåpentligvis få gode svar!

Kan jo nevne at flere av oss har vært i USA før, uten at vi er veldig kulturkjente. Vi er også 19/20 år når vi reiser, så alkohol og gambling er nok desverre utelukket (Skal nok innom Vegas en tur uansett;))

Det første jeg lurer på er om noen har en formening om hva en gjennomsnittlig natt koster på et motel/hotel/hostel. Vi har ikke høye krav, men ønsker å kunne sove i en seng, og ser for oss at det blir mye by-the-road motels (sånne man ser i skrekkfilmer..)

Takk på forhånd, og husk at ALLE tips og råd mottas med glede!

Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal dere kjøpe bil? Tror det blir vanskelig å leie siden dere er så unge...

Og, på Google Maps står det at strake veien fra New York til Los angeles (via Chicago) tar 1 dag + 17 timer (41 timer mao.) 41 timer/ 21 dager = 1,95 timer effektiv kjøring hver dag. Hvis man da tar en kjørefri dag så må man kjøre 4 timer neste dag. Jeg synes dette høres litt stressende ut, hadde heller tatt fly de lengste (mindre interessane) strekningene.

Lenke til kommentar

Vi leier bil hos www.dollar.com! De leier til personer under 21, mot et alderstillegg på 73$ per dag =O

Det er veldig vanskelig å fly enkelte strekninger, ettersom pickup/dropoff- tilleggene fra leiebyråene er dyre..

Kjøreturen er i grunn halve grunnen til at vi gjør dette, og vi er godt forberedt på MYE kjøring,

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi er 7 stk som skal gjøre noe av det samme, men vi fant ut at vi flyr litt i tillegg, for å rekke alt..det blir MYE kjøring uansett, og det er jo gøy å ha litt tid på hvert sted, uten at man trenger å stresse hele veien..Skal også ha 3 uker..Vi skal fly til N.Y, kjøre N.Y-Miami, fly Miami-Las Vegas, kjøre litt rundt på vestkysten, også fly tilbake til N.Y og ha et par dager der før vi drar hjem.. :) Fant ut at det var billigst å fly fra L.A til N.Y også hjem, for flybillettene fra L.A til Oslo er ganske dyre.. (Himla lang flytur i ett strekke blir det også)

Dere kan fint rekke det, men høres ut som det blir litt stress..

Hvilken rute har dere tenkt til å ta igjennom?:)

Lenke til kommentar

Har selv krysset USA flere ganger med bil, og som flere nevner her, tre uker er litt kort tid men absolutt ingen umulighet. Mye av opplevelsen er jo å kjøre bil.

Når det gjelder overnatting så kryr det av moteller langs de fleste veier i USA, så å skaffe overnatting er det minste problemet. En natt på motel koster fra 30-60 dollar avhenging av standard. Et tips er å stoppe på McDonald's med en gang dere krysser en delstatsgrense. Her finner dere kuponghefter med gode rabatter på motel og hotel i delstaten dere er i.

Som sagt, har krysset USA flere ganger og kjørt både sørlig rute (San Francisco-Miami Beach), nordlig (Seattle-Boston), og tvers igjennom langs Route 66 (Chicago-Los Angeles).

Lykke til og god tur, å krysse USA i bil er en fantastisk opplevelse.

Lenke til kommentar
41 timer/ 21 dager = 1,95 timer effektiv kjøring hver dag. Hvis man da tar en kjørefri dag så må man kjøre 4 timer neste dag. Jeg synes dette høres litt stressende ut, hadde heller tatt fly de lengste (mindre interessane) strekningene.

To timer kjøring hver dag er da ingenting! Ei heller fire timer. Da blir det jo skikkelig kosetur da.

Lenke til kommentar

Vi har orndet med bil. ;) Fikk kun leie i New York, da det er 21-årsgrense i resten av statene - og det ble billigere å kjøpe (i tillegg til at vi forhåpentligvis får noe igjen for den i Miami. Vi skal kjøre sørlig rute.

Elsker roadtrips, har hatt et par i Europa. Har kjørt Norge-Danmark-Tyskland-Nederland-Belgia-Luxemburg og et stykke inn i Frankrike, og tilbake på 5 dager. Ble noen timer i bil, men morsomt.

Glede seg. ^^

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Xtend: Hva vil du si var den ruten du fikk mest ut av? Eller, som var best? Tenker selv på akkurat det som diskuteres her. Men er på tenke stadiget enda.

Så lurte jeg på hvor dere bestillte flybilletter og evt. hvor dere kjøpte bil? Eller kan man gjøre slik de gjorde i Top Gear og kjøpe når man kommer frem? Med tanke på forsikring, veiavgift (hvis dem har det?).

Lenke til kommentar
Xtend: Hva vil du si var den ruten du fikk mest ut av? Eller, som var best? Tenker selv på akkurat det som diskuteres her. Men er på tenke stadiget enda.

Så lurte jeg på hvor dere bestillte flybilletter og evt. hvor dere kjøpte bil? Eller kan man gjøre slik de gjorde i Top Gear og kjøpe når man kommer frem? Med tanke på forsikring, veiavgift (hvis dem har det?).

Med stor interesse for natur og historie, så var det nok turen fra Seattle til Boston som ga meg mest. Med besøk på Mount Rushmore, Wounded Knee, Deadwood, Little Bighorn Battlefield Monument, Devil's Tower og Chicago, så var det en tur som var veldig interessant. Men, den morsomste turen var nok den første som gikk fra San Francisco til Miami Beach. Her besøkte vi alle byer og steder vi begge hadde lyst til med bla. Pacific Coast Highway, San Diego, Las Vegas, Grand Canyon, Tombstone, Dallas, Memphis, New Orleans, Orlando, Miami og Key West.

Nå eier riktignok kona eget reisebyrå med alt det innebærer av rabatter og spesialavtaler, så flybillettene kostet 1000,- tur-retur hos British Airways og leiebilene var sponset av National. Så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg har også dratt på noen roadtrips og har følgende tips:

- Skaff deg en GPS med kart over området. Da kjører du deg ikke vill og har mer frihet til å planlegge alternative ruter. TomTom GO 920T har kart over hele Europa og Nord-Amerika og koster 2495 kr hos Komplett.

- Bruk maps.google.com til å planlegge ruter og dagsetapper. Der får man kjapt opp hvor lang tid det vil ta å kjøre fra A til B. Kartene og veiene er også mer oppdatert på Google enn det for eksempel er på GPSen. Vær derimot obs på at GPSen og Google ikke alltid kalkulerer den samme ruta.

- Finn og book hotell på hotels.com. Det jeg synes er viktig informasjon der er brukerkommentarer på ulike hoteller. Enkelte hoteller ser bra ut på bildet, men folk klager over at det er skittent der, etc.

- Skaff en omformer for å få 220 V i bilen. Da kan du lade mobiler, laptops, kameraer, etc uten å måtte leeche strøm hos noen.

Hadde jeg kjørt NY-LA en gang, ville jeg prøvd meg på Route 66 =)

Og 4 timers kjøring på én dag er ingenting! Det er jo tross alt en roadtrip.

Lenke til kommentar
Har selv krysset USA flere ganger med bil, og som flere nevner her, tre uker er litt kort tid men absolutt ingen umulighet. Mye av opplevelsen er jo å kjøre bil.

Hvor mye koster en slik tur? Eller hvor mye koster det pr uke i usa for å si det sånn.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Hvor mye koster en slik tur? Eller hvor mye koster det pr uke i usa for å si det sånn.

Vi hadde et budsjett på $100 per dag som skulle dekke overnatting, bensin og mat. Andre utgifter som shopping, byturer og diverse fornøyelser kom i tillegg.

Lenke til kommentar

Gøy å se at flere tenker på en slik tur!

Må desverre meddele at vi har valgt å utsette turen til vi er 21, da dette vil spare oss MYE penger, men også gi oss muligheter i forhold til alkohol og gambling=P

For å svare en av dere over var dette i veldig grove trekk vår tiltenkte reiserute:

- NY

- Washington DC

- Muskogee, Oklahoma, da en av gutta bodde der et år

- Yellowstone, Wyoming

- Rocky Mountains, Arizona

- Vegas, Nevada

- LA, California

Hadde også et kjempeønske om San Fransisco, men så at dette ville vært vanskelig med tanke på tid osv!!

Lenke til kommentar

Må desverre meddele at vi har valgt å utsette turen til vi er 21, da dette vil spare oss MYE penger, men også gi oss muligheter i forhold til alkohol og gambling=P

For å svare en av dere over var dette i veldig grove trekk vår tiltenkte reiserute:

- NY

- Washington DC

- Yellowstone, Wyoming

- Vegas, Nevada

- LA, California

Hadde også et kjempeønske om San Fransisco, men så at dette ville vært vanskelig med tanke på tid osv!!

Rocky mountains ligger i New Mexico, colorado og oppover. Med andre ord ikke i arizona ;)

Grand Canyon er kanskje bedre å se etter i arizona?

Endret av Ogrheimen
Lenke til kommentar

- NY

- Washington DC

- Yellowstone, Wyoming

- Vegas, Nevada

- LA, California

Rocky mountains ligger i New Mexico, colorado og oppover. Med andre ord ikke i arizona ;)

Grand Canyon er kanskje bedre å se etter i arizona?

Hehe.. liten trykkleif! mener selvfølgelig Grand Canyon;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker selv på en slik tur, fra Los Angeles til Orlando. Tenkte å bruke ei uke på turen, for å så få ei uke i Florida og avslutter med 1 uke cruise. Men tenker på at turen fra Los Angeles til Orlando blir for mye stress og vil koste mer enn den smaker... Ruten vår er Los Angeles - Grand Canyon (Flagstaff), El Paso, San Antonio og New Orleans som overnattingsplasser/severdigheter vi besøker. Tenker at det er mellom 8-10 timer mellom hver plass. Er det mulig å gjøre denne på ei uke? Noen som har kjørt denne før? Er det noe andre utgangspunkt som kan passe bedre på en ukestur ned til Miami? Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...