Gå til innhold

Lukkertid - Nikon D40

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hvor lang lukkertid det er mulig å få på mitt kamera. Går det f.eks an at eksponeringstiden blir en halv time? Prøvde meg frem, og fant ut at det var begrenset til 30 sekunder. Man har også bulb-eksponering, men da må man holde inne "avtrykkeren" hele tiden. Finnes det metoder for å unngå å måtte holde nede knappen, men samtidig få veldig lang lukkertid?

Videoannonse
Annonse

På enkelte kameraer finnes det en "B" funksjon på bulb, slik at man trykker en gang, for å aktivere lukkeren, for så å trykke for å stoppe eksponeringen. Etter det jeg har funnet ut, så går dette ikke på D40, eller mitt kamera for den sags skyld. Med mindre du kjøper fjernutløser, slik nbmofo skriver.

Edit: En liten skrivefeil rettet.

Endret av kornelen

Original IR-remote til Nikon heter ML-L3. Rimelig sak, regn med å betale rundt 250,-. Sett kamera til bulb i manuell modus, og still shooting mode til "quick response remote". Ett trykk på ML-L3 starter "opptaket", neste trykk avslutter det.

Husk stativ :yes:

mvh Øystein

Endret av alkymist
Original IR-remote til Nikon heter ML-L3. Rimelig sak, regn med å betale rundt 250,-. Sett kamera til bulb i manuell modus, og still shooting mode til "quick response remote". Ett trykk på ML-L3 starter "opptaket", neste trykk avslutter det.

Husk stativ :yes:

mvh Øystein

Takker for et fint utfyllende svar=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...