Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan unngå at felgen ruster fast?

Audiosun

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke planlagt å bruke bilen på en stund, så den står på sommerdekk enda.

Men en endring har gjort at jeg må ut en tur i morgen.

Så da må jeg i garasjen og legge om.

Når jeg kjøpte den i vår stod den fremdeles på vinterdekk og felgene bak på bilen måtte løses ved hjelp av cola/rustløser/karatespark osv(hadde ikke noe annet tilgjengelig) fra navet.

Det er en audi 80 b3, og det er vel neppe den første.

Så til spørsmålet, for å hindre at det skal ruste fast igjen. Skal jeg smøre inn kontaktflaten til navet mot felgen, men det eneste jeg finner er vaselin, kobberpastaen ligger i garasjen som er 50mil unna.

Holder dette?

Eller må jeg trosse det dårlige været og sykle til nærmeste bilrekvisita butikk og handle inn ny kobberpasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok bruke kobberpasta, men du kan nok bruke andre smøremidler og? Multi purpose grease for eksempel fungerer kanskje.

Et triks for å få av felger som sitter fast i navet:

Bare skru ut mutterene litt så de er nesten inntil felgen, ca nesten en runde, så kjører du en tur på parkeringsplassen og svinger som faen fra side til side. Da skal felgen ha løsnet. Funket fint for meg da sommerfelgene hadde satt seg fast som faen og jeg ikke tror det var en annen mulighet som for å få dem av som ikke ville tippet saksejekken bilen sto på.

Lenke til kommentar

Tenkte det ja, at det kommer til å forsvinne.

Men det ble da til at jeg hadde på vaselin likevel i går, tok ikke sjansen på å sykle på speilholken til butikken. Får heller plukke av hjulene og smøre på nytt igjen med kobberpasta, når jeg har dratt hjem til jul.

Har bedre verktøy der, så det gjør jobben mye lettere.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...