Gå til innhold

Telle antall oppføringer og flytte rader etter kriterier i Excel

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å telle antall oppføringer med samme postnr samt å flytte de som har under 5 i antall til bunn av den aktuelle postnr serien. er dette mulig i excel?

Foreksempel:

Jeg har 4 av 2100 / 8 av 2110 / 7 av 2120 /

Da vil jeg at det skal sorteres :

2110

2120

2100

Er dette mulig i excel eller bør det gjøres i andre programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, summeringen kan du gjøre med PivotTabeller og hvis du allerede har det SortOrder tallet fra den forrige posten din kan du gruppere på den, dermed kan du sortere etter antal postnummer synkende.

Problemet oppstår hvis du vil ha de med <5 stykk helt for seg selv og sortere de andre på en annen måte enn med antall. Da må du nok til med en liten macro igjen for å lage en ny hjelpekolonne.

Lenke til kommentar

Det jeg ønsker er at de postnr som er over 5 sorteres først etter Sortorder tallet så etter postnr. Derreter vil leg ha den samme sorteringen for de under 5. På denne måten får jeg 2 sorteringer på samme postnr.

Pivot tabeller har jeg aldri brukt :-).

Skjønner jeg har stilt spørsmål som ligger langt over mitt kunskapsnivå :-)

Lenke til kommentar
Pivot tabeller har jeg aldri brukt :-).

Da dropper vi pivottabeller og gjør det på gamlemåten :)

Det jeg ønsker er at de postnr som er over 5 sorteres først etter Sortorder tallet så etter postnr. Derreter vil leg ha den samme sorteringen for de under 5. På denne måten får jeg 2 sorteringer på samme postnr.
Sortorder har vi allerede, resten trenger vi en hjelpekolonne til, en som viser om det er mer enn fem av det postnummeret eller ei, så kan vi sortere på den som nummer 2 og så til sist postnummeret.

For å telle antall forekomster av et postnummer i listen kan du bruke COUNTIF(). Hvis postnummerene står i kolonne A og fra og med rad 1 kan du skrive dette i B1 :

=COUNTIF(A:A;A1)

(hvis tingene dine står andre steder, juster verdiene deretter)

Da får du ett tall som viser hvor mange det er av det postnummeret. Denne kan kopieres nedover slik at det viser for alle

Så var det hjelpekolonnen vår, den som viser om det er under fem eller ei. Sett denne inn i C1 (juster referanser slik at det passer til ditt ark):

=IF(B1>5;1;0)

Den skriver inn ett ett-tall hvis det er mer enn fem, null hvis ikke. Sorter på den som nr 2 og da kommer alle postnumrene med mindre enn fem stk nederst.

De to formlene kan kombineres til en:

=IF(COUNTIF(A:A;A1)>5;1;0)

Beklager, men jeg vet ikke om noen gode bøker om emnet, har aldri lest noen så jeg kan ikke uttale meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...