SLiks Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) JA... så sant så sant.. Ikke den kvinnelige, men den strømsugende kjæresten min har gått helt kake! Fikk noe trøbbel med pcen og er jævla usikker på hva det er som er galt.. den fryser seg i allefall @stock og uansett klokk... Tok ut den ene rambrikken (har 2x 1GB 2000mhz ddr3 crucial) for å teste om det kunne være den og det fungerer faktisk fåreløpig... Jeg tror mer det faktisk er hovedkortet som er på vei og ta kvelden... og at kanskje det ble litt glad for å slippe en ekstra brikke i "hollet" Det som er, er at jeg har hatt litt av dette problemet tidligere men det har vært borte en god stund nå. Det startet på nytt da jeg skrudde alle delene ut og satte de inn på nytt. jeg bytta kjølepasta på HK (NB og SB) men av en merkelig grunn gikk tempen opp 2-3 grader..:S har aldri gjort dette før, men la merke til at det var MYE kjølepasta (altså et tykkt lag pasta) mellom kjølern og brikkene fra før av. Jeg brukte ikke så veldig mye pasta.. men det dekket da hele brikkehodet... hva kan grunnen til dette være? noen som vet hvor mye pasta jeg skal bruke på 790i ultra NB og SB? er redd for å bruke for mye så det flyter ut på de pittesmå tingene rundt brikkehodet.. Pastaen jeg brukte var OCZ freeze Jeg er 100% sikker på at det ikke er noen koblingsfeil eller noen kortsluttning osv som forårsaker problemet. Bios har heller ingen innvirkning og nada har hardiskene det heller. Det står mellom CPU, RAM eller HK! jeg holder fingeren på at noe er fucked med NB eller SB.. ettersom det funka greit nå etter jeg tok ut en brikke peker det i retning av NB.. Beklager rotete skriving osv. Frustrasjonen tok overhånd da jeg måtte ta ut en brikke for å i det hele tatt bruke maskina.. 1gb ram og vista er ikke aktuelt engang! Endret 22. november 2008 av SLiks Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Når det gjelder "kjølepasta" delen, kan du ta en titt på denne videosnutten. (Vil anbefale du her følger instruksene til Rodney og legger på nytt lag kjølepasta) (Når det gjelder mengde til NB og SB er ca tilsvarende et halvt riskorn på hver.) Ville også testet minnebrikkene med et egnet program som Memtest 86+ Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) hehe, takk takk. Har kjørt memtest86 flere ganger. Feiler når jeg kjører begge brikkene sammen. Kjører jeg en og en brikke er det ikke noe problem.. ligger nå på 4,4ghz og pcen elsker det... så lenge jeg bare har en minnebrikke i.. for noe tull disse nvidia chipsettene er!! har kostet på minnebrikker til over 3000kr og HK til 3500kr.. hadde ikke vært verd halvparten i mine øyne.. IKKE kjøp xfx.. har ikke hørt om noen som har dette problemet med EVGA faktisk.. blir nok retur til komplett no.. er litt vanskelig for jeg sitter liksom å venter på om det kommer noen ny bios.. men har ikke kommet noen ny på flere mnd. nå... Takk for den videoen! skal se den! Edit: Så den nå. Kan det med å putte kjølepasta på CPU da.. null problem.. er bare det at NB og SB har en firkanta gummiramme rundt den tidligere pastaen. innenfor dette var det helt fullt av kjølepasta, derfor lurer jeg på at jeg rett og slett har for lite kjølepasta og at det ikke blir nok trøkk.. brukte ArctiClean på chippene for å ta vekk alt som var fra før. tenkte jeg skulle lappe kjøleren også, men den virka veldig gjevn så jeg droppa det. har lappet CPUen min, og bytta til ocz freeze på den også. den har jeg fantastisk fin temperatur på... 4,4ghz luft og 60c max load!.. (1,46v) Mulig jeg finner noen skruer som er mindre så jeg kan få kjøleren presset litt hardere på NB og SB PS. Er det noen av dere som leser dette som bor i Tromsø? Kunne gjærne tenke meg å la deg prøve minnebrikkene mine på et 790i eller 780i kort om du har det:P Tar for lang tid i mine øyne å sende tilbake til komplett om det ikke er noe galt med dem. Endret 22. november 2008 av SLiks Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 for noe tull disse nvidia chipsettene er!! IKKE kjøp xfx. Så fordi du har noen problemer, skal INGEN kjøpe disse merkene? Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) for noe tull disse nvidia chipsettene er!! IKKE kjøp xfx. Så fordi du har noen problemer, skal INGEN kjøpe disse merkene? JEG sier det ja. Så er det opp til deg om du/alle andre vil høre på meg. Har hørt rundt og de fleste får ikke dette til å fungere som det skal på xfx kort. Jeg har selv testet et EVGA kort som ikke hadde noen problemer. Dessverre fikk jeg ikke testet RAMen min på dette kortet, men jeg er ganske sikker på at RAMen min er helt iorden. Edit: Rettelse.. har ikke hørt om noen som kjører 2x 2000mhz brikker på xfx790i ultra faktisk.. håper noen kan motsi meg og vise til noen som får det til å fungere faktisk... Kan også legge til at XFX live support ikke er av noen hjelpsom gruppe... De prøver vel være litt hjelpsom, men de har ikke peiling på hva de jobber med engang:P De nekta for at kortet er oppgitt til å støtte 2000mhz brikker.. det samme gjorde komplett.no... helt til jeg krangla dem til å lese i manualen der det står på første side^^ Endret 22. november 2008 av SLiks Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Bruker du de sorte eller grå minneslåttene? Jeg har også et ustabilt 790i, men kun med en E8600, en e6600 er helt stabil. E8600 er også helt stabil i et annet kort. Har du testet den brikken du har tatt ut alene i kortet? EDIT: hvilke timings kjører du? Prøv 8-8-8 Endret 22. november 2008 av hifiking Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Akkurat nå står det èn brikke i den ytterste sorte porten... har testa med å kjøre brikkene @ 1600-1800mhz i de grå (parrvis) har testa med å kjøre brikkene @ 1800-2000mhz i de sorte (parrvis) Alt uten hell.. Har også testa å kjøre 1333mhz (alt default) i samtlige porter.. Har testa begge brikkene en og en i den porten jeg kjører singel på nå.. fungerte helt fint.. Jeg skal ikke utelukke at det faktisk er kombinasjonen av CPU og RAM dette HK har problemer med.. kunne tenke meg å prøve en Q9XXX eller noen andre minnebrikker.. er bare ikke så lett å finne tak i noen å teste med. (Har kasta bort nok penger, så da trenger jeg en "M8") Edit: Må bare legge til at det fungerte en stund knirkefritt å kjøre dem parrvis @2000mhz men om jeg skrudde av maskina over natta så ble den helt kokko når jeg skrudde den på igjen.. noe som egentlig burde være umulig. har sjekka at cmos batteriet har strøm og at det ikke er noe tull med cmos"knappen" De kjører 9-9-9-28 stock.. har nok testa 8-8-8 også.. men ble i allefall ikke bedre:P den mest stabile perioden jeg hadde med korte var da jeg i noen uker kjørte 1600mhz og 7-7-7-24... Men en helg maskina var avslått var nok til at jeg aldri oppnådde dette igjen:P hehe, alt høres ut som et evig rot.. Når sant skal sies, så er denne maskina ingenting annet enn et stort rothau... så man blir hva man spiser Endret 22. november 2008 av SLiks Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Legg inn EVGA P07 biosen. Kjør i de sorte sporerne og en god del volt på sb/nb. Har ikke noen flere tips enn det. De holder liv i mitt i allefall, men ikke med E8600. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 (endret) kjører 1,55v på nb faktisk.. SB kjører jeg bare på 1,6v.. har ikke sett noe nytte i å hive mer volt på den.. Hmm.. tror du det er trygt? xfx med evga bios? .. jeg tror jeg spurte om det tidligere en gang, siden jeg har selv vurdert det. Kortet er så håpløst at jeg trodde ikke det kunne gjøre noen skade, men noen sier jeg kan gjøre det helt ubrukelig.. hmm... hvor langt unna helt ubrukelig er jeg nå?!?! takler ikke at det står 1gb ram.. men liker at den lett klokker til 4,5ghz nå.. Endret 22. november 2008 av SLiks Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Er mange på evga forumet som har brukt xfx bios i perioder i allefall. Har du prøvd å gå tilbake en biosversjon da? Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 nope, xfx har fjernet tidligere bios versjoner..:/ hmm... skal se om jeg faktisk gir det et forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå