Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

alkoholisme og behandling

GoldenBoys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anonyme alkoholikere (AA) er jo en bra start.

Om det gjelder spesifikk behandlingsform så finnes det jo mange alternativer, men graden av suksess er vel heller ganske lav på "gjør det selv" program.

Problemet er at man lurer seg selv som regel og "bare skal ta en liten en for kosen" og havner fort tilbake til gamle dager.

Noen som går fra å være dagalkis til helge-alkis og forstår ikke alvoret i å ligge døddrukken på sofaen mens barna går rundt en.

Nei, anbefaler AA og snakk med lege og muligens henvisning til psykolog, man trenger faktisk god profesjonell hjelp i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Forstår godt hvordan du har det, min egen mor har vært alkoholikker siden jeg var ca 8 år og holdte på til jeg var ca 16 år og ble så tørrlagt i en periode. Nå er hun desverre alkoholikker igjen (etter 16 år med ikke noe alkohol) og det ser ut som hun ikke tar til fornuft.

Jeg har kuttet litt kontakten her, nettop fordi jeg selv er sliten over å gå igjennom den samme prossesen på nytt, håper derfor at hun skal forstå alvoret når jeg ikke lenger besøker eller snakker med dem.

Anbefaler deg uansett å ta kontakt selv med AA, det er en organisasjon som også er beregnet på pårørende nettop fordi de har full forståelse for hvilken situasjon du er i og er nok de som er mest egnet til å hjelpe deg og faren din.

Det kan kanskje være lurt å filme faren din mens han er full (så lenge han ikke er voldelig) og vise ham senere når han ikke drikker hvordan du opplever det hele (men igjen, ikke gjør dette om han har voldelige tendenser), dette kan ofte være til hjelp for å få dem til å se at noe er galt.

Det er veldig viktig å sitte i ro og få en god samtale der han hører på deg.

Lenke til kommentar

Du har garantert allerede skjønt det, en alkoholiker kan ikke helbredes. I begynnelsen av min karriære hadde jeg alle motforestillinger om klichèn "en gang alkoholiker, alltid alkoholiker". Imidlertid har det dessvere vist seg å være en sannhet. Det er heller slik at en person er aktiv alkoholiker eller edru alkoholiker, der mellom har vi "periodedrankerne".

Til tross for mengden alkolholikere på global basis vet vi forbausende lite om de fysiologiske mekanismene ved alkoholisme. De lærde tvister konstant. Det som vi dog klart vet, er at en må ville slutte selv. Basert på det gis det hjelp til selvhjelp. Det finnes mange behandlingsinstitusjoner i dette landet. Jeg mener at Borgestadklinikken er en av de beste. Blåkors levrer også et veldig godt ettervern. Man må bli henvist av lege til Borgestadklinikken, ventelisten i Telemark er idag på 24-28 uker, hvis en kommer inn.

Men det å komme seg ut av alkoholisme er for de fleste en daglig kamp, både for den det gjelder og de pårørende rundt. De skal veldig mye "karakter" til for å klare å komme seg ut på egen hånd. Det vansklige er ikke å slutte, men å ikke begynne igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...