Gå til innhold

Kan noen se over pc-en jeg skal kjøpe og er den god nok til HD-redigering?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke akkurat noe peiling på pc-er så tok bare å trykket på det som ser best ut.

Har "bygd" om på denne pc-en, http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10274 på komplett som jeg har tenkt å kjøpe. Bare lurte på om noen kunne se over før jeg kjøper, om dette blir en bra pc til blant annet annet HD-redigering av film, eller om det er noe jeg bør bytte ut, om det er mulig å gå ned i pris og fortsatt få den best mulig og sånt? Men vil helst ikke overstige 15000 uten skjærm.

Har tenkt å bruke pc-en til å redigere i HD, brenne filmene ut på dvd (og etterhvert Blue-Ray), spille The sims 2 og 3 (når 3 komer ut) og høre på muikk mens jeg redigerer, ikke noe annet.

Er dette en bra pc til HD-redigering? Er den superbra eller sånn passe og hvor godt vil den kunne takle HD redigering?

Kabinett

Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning) LINK

Hovedkort 1333FSB

Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 LINK

Prosessorer

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan LINK

Optisk leser/brenner, Blu-Ray

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk LINK

Multikortleser/Diskettstasjon

USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk) LINK

Strømforsyninger

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI LINK

DDR2 minne

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX LINK

Harddisk

Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM LINK

Skjermkort

Gainward GeForce 9800GT 1GB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP "GS" LINK

Tastatur

Logitech Deluxe 250 Keyboard NO USB Sort OEM LINK

Skjerm

BenQ 24" LCD G2400WD TCO03 Black 1920x1200,2ms,4000:1,VGA/DVI/HDMI LINK

Lydkort

Creative SB0886 X-Fi Titanium Fatal1ty Pro series, PCI Express LINK

Operativsystem 32-bit

PC Uten OS, White Box PC Skal kun brukes i PC Produksjon

Har XP 32-bit hjemme, men skal kjøpe 64-bit vista eller xp, så det det går vel bra å kjøpe uten OS for å installere selv?

Overspenningsvern/UPS, beskytt PCen!

APC Essential Surge Arrest, overspenningsvern m/5 uttak, 1.8 m kabel LINK

Total pris kr 14786

Har vel egentlig kun valgt ut det jeg tror er best/fått best karakter på komplett. Prisen ser bra ut tror jeg og er også under 15000, som var det jeg helst ikke ville overstige og det med skjærm.

Men fint om noen som har litt mer greie på pc enn det jeg har kan se over dette, om det er bra nok for HD-redigering og om dette ser ut som en bra og kraftig pc generelt.

Takk for svar.

Endret av SuperDVD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DDR2 minne

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX LINK

Operativsystem 32-bit

Har XP 32-bit hjemme, så det det går vel bra å kjøpe uten OS for å installere selv?

Dersom du vil utnytte alle dine 4GB minne, så må du nok over på et 64-bits operativsystem.

Lenke til kommentar
DDR2 minne

Operativsystem 32-bit

Har XP 32-bit hjemme, så det det går vel bra å kjøpe uten OS for å installere selv?

Dersom du vil utnytte alle dine 4GB minne, så må du nok over på et 64-bits operativsystem.

Det vet jeg og har tenkt å kjøpe 64 bit. Har nå redigert førsteposten.

Men litt usikker på om jeg burde ta Vista eller XP?

Lenke til kommentar
Det vet jeg og har tenkt å kjøpe 64 bit. Har nå redigert førsteposten.

Men litt usikker på om jeg burde ta Vista eller XP?

Jeg var lenge veldig skeptisk til Vista, men da jeg kjøpte meg ny maskin for noen uker siden valgte jeg å installere Vista, og jeg må si at jeg aldri har vært mer effektiv enn jeg er nå. Har ingenting å utsette på Vista foreløpig. Eneste måtte være at det er enkelte programmer som sliter litt pga. 64-bit-arkitekturen, men jeg hadde hatt samme problem med XP.

Lenke til kommentar

Vista eller XP?

Jeg tror det er delte meninger om dette. Jeg har XP¨på den stasjonære og stue PC´n og Vista på den bærbare. Personlig synes jeg at XP er mer oversiktelig og vil velge dette dette hvis jeg skal bygge PC i nær fremtid. Venter spent på om Windows 7 er en "mer ferdig" og forseggjort versjon av Vista.

Endret av chirsso
Lenke til kommentar
Hovedkort 1333FSB

Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 LINK

Takk for svar.

Det spiller egentlig veldig liten rolle hvilket hovedkort du velger, det er stort sett et sted du fester de andre komponentene. Hvis noen er uenig i dette så vil jeg ha et utfyllende svar.

Lenke til kommentar

Det spiller veldig stor rolle hvilket hovedkort du velger.

1) Høyere pris gir som regel bedre kvalitet, bedre komponenter, bedre kjøling.

2) Trenger du 2 skjermkort, trenger du hovedkort som støtter SLI

3) Billige hovedkort vil "smelte" hvis du overklokker.

4) Lydkortet sitter på hovedkortet, spdif hdmi etc.

5) Raidkontroller?

F.eks det billige Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AMD 780g hovedkort). Ble bygget som et entry level hovedkort. Man forventet ikke at brukerene ville kjøre Phenom prosessorer på dette hovedkortet. Folk kjøpte alikevel Phenom 9850 BE og monterte på dette hovedkortet. (det passer jo?). Hovedkortet døde etter ca 5 min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...