Gå til innhold

Forslag til 5.1 surroundanlegg (4-6000)

akle

Anbefalte innlegg

Hei!

Her et rom på 16 kvadrat(halv etasje/skråtak) hvor jeg har tenkt og sette en projektor(full HD) og et surroundanlegg.

Tanken har vert og kjøpe høyttalere og en forsterker. Men har ikke peiling på dette selv. har surfet litt da, og drevet å spekulert.

Og har funnet disse to høyttalerpakkene, heller litt mot Dynavoice!

Dynavoice F-6-pakke + Proson 10" 300 w Subwoofer

PSB Alpha HT-1 Intro Pakke, 4 X LR, 1 x CLR og 1 x SubZero

Men det er vel litt lite igjen på budsjettet til en forsterker her da!? Har og så surfet etter forsterkere men synes det er vanskelig. Hva trenger man HD i en forsterker til?

Kanskje slike høyttalere bare er tull. Rommet er jo ikke all verden til strøelse. Som sagt så er jeg nybegynner og altså ikke peiling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Hva trenger man HD i en forsterker til?

"HD" er ikke en fysisk ting, men en oppløsning. Når en receiver har støtte for HD-formatene betyr dette at den kan motta høyoppløselig materiale (HD-materiale) og sende dette videre. For at en receiver skal ha full støtte for de nyeste HD-formatene må den også støtte "HD-lyd" (Dolby digital true-hd og DTS hd-master audio). Dette er ukomprimert lyd som er bedre enn det man finner på vanlige DVD-filmer.

Men, for at du skal ha nytte av en receiver med støtte for dette, er du nødt til å ha en blu-ray-spiller (for å se blu-ray-filmer), da det per dags dato er på blu-ray man får "HD-lyd".

En slik receiver koster typisk fra 4500,- og oppover i det uendelige.

Lenke til kommentar

En forsterker har mulighet for å oppskalere bildekvalitet opp til 1080p bl.a. Og den har også mulighet for å kjøre HD lyd, som er tilgjengelig når man bruker visse BR spillere.

Siden du bare har 16 kvm. Hvorfor ikke heller bare se an først? Begynn med bare fronter, og utvid heller etter behov. Skaff en god receiver med mulighet for preout så har man en del å gå på.

Oppsøk HIFI butikker og hør. Watt på papiret sier ingenting om et apparats virkelige ytelse. Du vil også høre forskjell på høytalere på rundt samme prisklasse, men i forskjellige merker/modeller. De har forskjellig fokus. Noen høres mer "myke" ut, noen mer markante i diskanten osv. Smaken er som baken, noen liker mer diskant, noen mere den "myke" sound'en.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på to høyttalere men har veldig lyst på surround!

Tanken er og spille filmer fra pc, blir vel en pc uten noen form for HD med det første, men tanken er og ha en pc med BR spiller i. Ville dere da kjøpt en reciver med HD?

hva er preout? :blush:

Pakken til Francesca_ virket grei da! Men må ha en sub da!

edit: den reciveren virket og så veldig grei, men kommer nok aldri til å utvide til 7.1, så finnes det et alternativ med 5.1.

Endret av akle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Tanken er og spille filmer fra pc, blir vel en pc uten noen form for HD med det første, men tanken er og ha en pc med BR spiller i. Ville dere da kjøpt en reciver med HD?

Hvis du skal ha en BD-spiller (blu-ray disc) er du nødt til å ha en receiver med støtte for "HD-lyd" hvis du skal kunne utnytte alle godene i dette formatet. I stedet for en spiller på PC-en, ville jeg heller vurdert en vanlig BD-spiller. Tilkobling og kvalitet blir bedre.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha en BD-spiller (blu-ray disc) er du nødt til å ha en receiver med støtte for "HD-lyd" hvis du skal kunne utnytte alle godene i dette formatet. I stedet for en spiller på PC-en, ville jeg heller vurdert en vanlig BD-spiller. Tilkobling og kvalitet blir bedre.

Hvorfor blir det bedre med en blu ray spiller. Man skulle jo tro det ble like bra med en PC, hvis alle komponenetene i pc'n er designet med tanke på HD.

Har nok bestemt meg å gå får en reciver med HD, det skal jo bære bedre og virker mer praktisk.

Lenke til kommentar
Det diskuteres litt rundt temaet og noe kan leses her.

Etter som jeg skjønner det da så er det lyden det vil gå utover. Men det ser jo ut som det begynner og komme muligheter for og rette opp det.

Denne pakken så jo grei ut.

Harman/Kardon AVR147 og Patos høyttaler pakke, komplett surroundpakket

Men hvordan er reciveren i denne pakka.

Jeg synes den er grei ut jeg!!!

Pluss en sub da!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Receiveren i pakken er et meget bra valg. Den har krefter så det holder, men desverre ikke støtte for de nye HD-formatene. Det skal godt gjøres å finne noe bedre enn den pakken, til prisen. Utrolig hva man kan få for pengene nå til dags.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har drevet og spekulert litt nå. Og vurderer og gå for denne pakken.

Harman Kardon AVR 255 fra Netonnet.no

Dynavoice Magic F-6 fra Surround.no

Er forsterkeren grei til høyttalerne?

Og er det noen som har forslag til en sub?

AVR 255 er suveren til den pakken. Den leverer rikelig med kraft kobinert med alt av funksjonene. Eventuelt kan du velge Onkyo 606. Selv valgte jeg AVR 255 og er veldig fornøyd! Det eneste jeg kan utsette på er at den støyer ganske mye, men dette er et problem som gjelder kun enkelte forsterkere og som kan fikses på garanti siden HK veit om det.

Når det gjelder høytalerne, så ville jeg lagt til 500kr og valgt F-6 EX pakken. Bedre delefilter, nye elementer og vesentlig bedre finish! Når det kommer til sub, ville jeg valgt XTZ 99 w10.16. Knallgod sub som har fått toppkarakterer i alle tester. Sort pianolakk passer desuten utmerkert til høytalerpakken din.

Dette oppsettet sikrer deg utrolig mye lyd for pengende. Kan ikke se noe lignende oppsett i den prisklassen som kan spille bedre. Ønsker du litt lesestoff,kan test av både Avr 255 og Onkyo 606 leses Her og test av sub leses Her.

Vurderte selv eksakt samme pakke for en måned siden, og kom frem til at den pakken ville vært den desidert beste til prisen. Fikk litt høyere budsjett og kom over et godt messetilbud, så valgte noe annet, men til en høyere pris. Da jeg trengte hjelp til å velge, lagde jeg Denne tråden.

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...