Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

har jeg bruk for vannkjøling?

Anbefalte innlegg

hei, jeg har bygd meg ny pc nå med specs:

hk: asus P5Q deluxe

cpu: e8400

minne: CPZ 2x2gb pc6400

skjermkort: HD4870

jeg har nå klokket opp cpu fra 3ghz til 3,7ghz med org vifte, og scorer tilsammen 15157 i 3dmark06. så lurte jeg på hvis jeg kjøper vannkjøling, vil jeg få klokket noe særlig mere? eller vil det funke ca like bra med ny cpu og gpu kjøler?

Endret av antex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På CPU så vil du kunne gå en god del lenger, sikkert oppi 4-5Ghz, men om ram'n ikke klarer å følge med så må du nok gi deg litt føre.

når det gjelder skjermkort kan det hende det går en god del til og det kan hende det rikker seg svært lite da det allerede kan være maksa ut, men utfører du en voltmod så kommer du veldig langt med en god vannkjøling, altså ikke noe ferdig zalman shit, da kan du om du er uheldig ende opp med dårligere temp.

Hva for noe skjermkort har du ?

Lenke til kommentar
åja glemte å skrive det :p HD4870

Eh du burde kunne klokke mer ja! ser kanskje ut som rammen stopper deg ? er klokken stabil ? i og med at du mest sansynlig er på noe sånt : 411fsb*9multi=3700Mhz

og rammen din kjører på 411mhz 400Mhz org, så tror kanskje rammen din stopper deg, du burde kunne klokke lengere enn det da! gi dem litt mere volt og lavere timings:)

evt ny ram ? Godt sett med brikker

Forumtråd om brikkene

215551ya7.jpg

vannkjøling er bra det. men fins mye bra luftkjølere.

noe sånt som dette holder for de fleste:) hvis du bare skal klokke vidre og ikke noe ekstremt!

mist economy

APOGEEGT Swiftech CPU-vannblokk 1

DI3PS 1-2 splitt, 3-pinskabel 1

KLBRLS5075 Borrelås, sort 1

MI14TM38ID Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx3/8"ID 4

MIST240 MIST radiator, 2x120, u/nipler 1

MISTWTP12VDC MIST Magicool vanntank m/pumpe 1

MISTYLFA120LSCL MIST vifte, 16.5 dB(A), Klar plast 2

MM5233K64 Masterkleer, slange 3/8"ID - 9/16"OD 2

YJ10010W Strips, 10cm, Hvit, 10 stk. 1

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

dere må ikke glemme at vannkjøling ikke kan gjøre det kaldere enn omgivelsestemperaturene akkurat slik som vanlig luftkjøling. Vannkjøling er kjekt for å gjøre det litt mer ryddig i kabinettet (slipper store vifter overalt inni kabinettet og istedet har et par vifter på en stor radiator). Det krever at du kjører vannkjøling av alt (GPU, chipset og CPU). De selger jo også ram brikker med vannblokk nå.

Vannkjøling vil jeg si er påkrevd i et kabinett med ekstremt dårlig luftflyt. Men for de fleste så holder det å kjøpe et kabinett med god luftflyt og bytte ut standardkjølern med en litt bedre luftkjøler.

Samt holde støvet unna. Ta en rens en gang iblant. Utrolig hvor ødeleggende støv kan være. Tetter til vifter og kjøleribber. Installer filtere på vifter du har. Dette er et annet punkt det vil være en fordel å han vannkjøling. Du trenger bare å rense viftene på radiatoren.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

LOL, andy1337, greit at du kjenner han, men ser ikke poenget med å gå ut med fult navn.

Uansett, jeg tror ikke du trenger det. Pcen din yter godt den, og hvis du tåler litt viftestøy er det veldig bortkastet å betale massevis for at du skal kunne "klokke litt til". Hvis du vil ha det som hobby, advarer jeg deg her og nå, det er dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...