bjornast Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Hadde en liten fotosession med min 6 mnd gamle datter for å få et bilde vi skal ha på julekortet. Dette blir sikkert ikke det bildet, men jeg likte det meget godt selv, sett bort fra den skyggen på skuldra/ryggen. Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg får lysnet den i Photoshop. Har ikke all verden til utstyr, så det ble med Nikon D80 + 50mm samt en del lamper satt opp i nærheten. Hadde attpåtil laget meg en reflektor av en pappskive som jeg sprayet med sølvlakk. Til venstre er det en verandadør som strengt tatt er et stort vindu helt ned til gulvet. Hadde nok vært lettere med et par blitser i stedet, men har bare den innebygde. f/2,8 1/60s ISO 400 Endret 22. november 2008 av bjornast Lenke til kommentar
Inc Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Synes ikke rød passet som bakgrunn. Personen ble noe lys for min smak, mens øynene var det noe spesielt med. Hvordan hadde det blitt i s/h? Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Ikke så mye respons på denne, så da legger jeg inn et S/H siden det ble spurt om det. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Da ble den skyggen på ryggen mer fremtreden og da ville nok kontrast gjort mer skade, riktig? Likte s/h bedre Dog, det er noe som mangler men jeg vet ikke helt hva... Edit: Vet ikke jeg, blir vel helt feil å foreslå bredformat istedet for formatet på høykant.. .p Endret 22. november 2008 av Inc Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Ja, jeg skulle hatt en lyskilde fra høyre til å eliminere den skyggen. Jeg tror problemet var de tre spottene som er i taket ovenfor. De kunne jeg bøyd til å lyse inn i den hjemmelagde reflektoren som stod til høyre, og dermed kanskje fått mer lys fra høyre, og mindre rett ovenfra. Akkurat det er jo relativt enkelt å prøve, det er verre å få "modellen" til å innta samme positur. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Du skulle - ikke - hatt en lyskilde til høyre for å eliminere den skygge. Det du skulle hatt var en softere lyskilde i utgangspunktet. Det er alt for mange som tror at du får fint flatt lys med en lyskilde på hver side når de er såpass harde.. Veldig vanskelig å balansere, og de fleste klarer det ikke bra, og du ender opp med skygger i alle retninger. Fint flatt lys får du lettere med å flytte på lyskilden / modellen. Feks om main light her hadde kommet fra venstre side for kameraet, ville du fått ett fintbelyst ansikt, og skyggen ville gått i en retning slik at den ikke ville blitt ett problem. (er såklart værre med ett vindu som lyskilde, så da burde du heller flytte modellen, eller velge en annen posering) Anbefaler at du slår av amnbient lyset når du fotograferer, om du ikke bruekr det konkret i fotograferingen. Blir fort bare i veien =) Men virker som du har fått til ett fint resultat med endel DIY utstyr! Ville nok økt konstrasten selv om det hadde gjort skyggen sterkere, mere punch og impact er viktigere enn en lite skygge. Den er uansett fylt inn såpass at den ikke blir helt svart. OG, en ting til; kunne vært en fordel å hatt bakgrunnen lengre unna, om det er mulig. Fått denn mere oof så vi ikke ser det er en gardin-lignende ting fult så lett. Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Takk for god lærdom cruel. Angående Mainlight som du sier. Det store vinduet var til venstre for kameraet, men det er vel sikkert de spottene i taket som blir mainlight her, for det virker som det er derfra skyggene kommer. Når det gjelder bakgrunnen så var det egentlig litt sløvt å ikke stryke det lakenet før jeg hang det opp. Tok det rett ut av pakken. Kunne nok også fått det en meter lenger bak hvis jeg ville, så jeg får gjøre et nytt forsøk ved en senere anledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå