Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Registrar med støtte for dynamisk DNS-oppdatering

Anbefalte innlegg

Jeg har et domene jeg gjerne vil peke til egen server hjemme. ISP-en hjemme gir kun dynamiske IP-er, og jeg har ingen andre reelle alternativer på denne fronten. Dyndns og lignende tjenester er et alternativ, men jeg vil ha en stabil og varig løsning, og da må jeg betale for det. Jeg vil helst ikke bruke en dyndns-adresse heller, da jeg har et reelt domenenavn som skal brukes, og varianter av forwards er klønete. Jeg er ikke redd for å betale noen kroner for dette så lenge løsningen er god.

Hvilke alternativer har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyndns er ikke det jeg kaller en stabil og varig løsning. Der er det krav til bruk for å beholde en gratis konto. Man kan selvfølgelig betale for å slippe dette kravet, men det blir fortsatt en kvasiløsning med CNAME fremfor autorativ DNS.

En mulighet er selvfølgelig å bruke Dyndns custom DNS og la de være DNS for hele domenet, men det er jeg skeptisk til i forhold til hosting og respons. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Zoneedit virket som et alternativ ja. Jeg endte til slutt opp med custom DNS hos Dyndns. Delegerte navnetjenerne for domenet til Dyndes (ikke bare bare med .no) og replikerte oppsettet jeg hadde i den gamle DNS-en. Dermed kan jeg bruke oppdateringsklienten til Dyndns mot en av hostene der. Det ser ut til å fungere bra. Jeg må bare vente på å få ny IP for å få det bekreftet :)

Lenke til kommentar

Jeg har lenge brukt No-IP og et av deres gratis subdomener, men kjøpte nylig mitt eget domene gjennom de sammen med deres Plus Managed DNS-løsning. Kostet meg ikke mye for registrering av domenet og ett års abonnement på DNS-løsningen, ble vel ca. 30$ tilsammen.

Det kan anbefales, har satt flere A-records og redirects på domenet jeg har kjøpt og det fungerer utmerket. Har ikke så veldig greie på DNS, men synes det er enkelt å administrere fra websiden deres.

Lenke til kommentar

Tipper det blir noe av det samme som Dyndns ja. Med prisene de opererer med er det faktisk vesentlig rimeligere en fast IP fr mange leverandører, for ikke snakke om gjennomførbart for de uten mulighet for fast IP. Kombinerer man med en ruter som har oppdateringsklient, som D-Link DIR-655 for Dyndns, så har man til og med en relativt oppdatert løsning. Det slår ikke the real thing, men er et levedyktig alternativ for de fleste formål.

Lenke til kommentar

Helt klart.

For øyeblikket har jeg NGT og de tar 100 kr/mnd for fast IP :o Det er skandale imo.

Flytter snart til en leilighet med tilgang til Get. De gir ikke fast IP i det hele tatt, men gir deg 4 IP-adresser på de to topp-abonnementene. Det er jo litt stilig siden man da kan ha flere klienter på nettverket med hver sin IP og hvert sitt (sub)domene.

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Flytter snart til en leilighet med tilgang til Get. De gir ikke fast IP i det hele tatt, men gir deg 4 IP-adresser på de to topp-abonnementene. Det er jo litt stilig siden man da kan ha flere klienter på nettverket med hver sin IP og hvert sitt (sub)domene.

Å? Har Get endra policy? Sist jeg sjekka avtaleteksten til Get så var det ikke lov til å sette opp servere eller servertjeneter i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er vel fortsatt ikke lov (gadd ikke sjekke da jeg fikk det nettopp), men disse reglene har de fleste ISP-er. Jeg tolker slike regler glatt til å gjelde kommersiell bruk, og velger å kjøre webserveren for fjernstyring av mediasenteret mitt så mye jeg vil. Den kjører uansett på en ukurant port, så jeg tror ikke det blir noe problem.

Lenke til kommentar

no-ip har stabile løsninger for slikt.

Jeg kjøpte et .no domene hos domeneshop.

Kjøpte så en dyndns tjeneste hos no-ip for dette domenet og satte nameservers for domenet til å være no-ip sine.

Så nå peker .no domenet mitt til min ip uansett. Har jo et par fiffige løsninger der også da, med mulighet for å rute subdomener over på andre porter etc.

Jeg hadde vel strengt tatt ikke trengt det, da jeg har hatt samme ip i over et år nå, uten å betale for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...