Gå til innhold

SE Xperia X1 VS Samsung Innov8


Anbefalte innlegg

Noen som har testet/har kunnskap om disse telefonene?

 

Skal kjøpe meg ny telefon før jul tenkte jeg, å da står det mellom disse to(og BB Bold 9000?), er ikke helt sikker på hva jeg skal velge.

 

Har vel ikke noe spesielle krav til funksjoner(utenom at den skal kunne det meste), har bare lyst på noe nytt, heller ingen krav til hva evt. andre forslag måtte koste.

 

 

Har nå en Nokia N82 som begynner å bli året nå så det er på tide med noe nytt.

 

Har også N80 og N810, så er vel litt Nokia fan vist noen skulle komme med noe fra den fronten.

 

Vil ikke ha iPhone siden jeg har en iPod Touch og klarer meg med den.

 

 

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg har også N82 og ipod touch nå som skal byttes ut, men i motsetning til deg skal jeg selge ipod'en slik at den nye telefonen kan ta over som mp3-spiller. Jeg har valgt HTC Touch HD som erstatning, kan prøve å skrive litt om hvordan jeg tenkte da jeg valgte, kanskje det kan være til hjelp for deg.

 

Som deg var jeg åpen for det meste, uavhengig av pris, trykkskjerm, formfaktor osv - men funksjonaliteten skulle være like bra som N82 eller bedre, spesielt batterilevetiden synes jeg er viktig. Jeg kom da frem til dette utvalget. Av disse synes jeg N85, X1 og Touch HD var aktuelle for meg. N79 valgte jeg bort fordi den tapte seg på skjerm og batterilevetid mot N85. Innov8 virker veldig spennende uten tvil, men jeg synes den gir alt for lite ekstra i forhold til N85 når den koster nesten 50% mer. Det var med andre ord ikke prisen i seg selv som gjorde utslaget, men at jeg følte at jeg fikk for lite igjen for å betale så mye. Nokia 5800 virker spennende, men jeg gidder ikke å vente til Q1-09 på den.

 

Jeg hadde lenge bestemt meg for N85. Med unntak av at blitsen ble dårligere i forhold til N82 (dual-LED i stedet for xenon), så var det mange forbedringer. Siterer et tidligere innlegg av meg hvor jeg ser på forbedringene:

 

Med unntak av mangel på blitz, så er det vel bare forbedringer? (Er det umulig å få både LED og blitz på samme telefon? Det vil jo ta mer plass, men jeg betaler gladelig en hundrings eller to ekstra for å kunne blitze ved foto, lyse ved filming, og også kunne bruke mobilen som lommelykt.)

 

- Større skjerm

- Mindre strømkrevende skjerm

- Større batteri

--> Bedre batteritid

- S60 FP2

- Bedre CPU

- Video-stabilisator (ikke viktig for meg personlig, men)

- USB-lading (Amobil hopper nok i taket av glede)

- Radioen har RDS

- FM-sender(!)

 

Jeg synes fra før av at N82 var en fantastisk telefon, og med disse forbedringene kan det bli enormt bra. Spesielt i forhold til batteritiden. Synd at det tilsynelatende er veldig få som har oppdaget det samme.

 

Jeg gikk imidlertid bort igjen fra det. Selv om N85 virker som en knalltelefon (spesielt på grunn av den nye skjermtypen og batterilevetiden), så var det litt "kjedelig" og i samme gate som jeg allerede var i med N85. Til slutt stod det derfor mellom Touch HD og X1. Jeg vurderte mye for og i mot, HD manglet kameralys, X1 har under halvparten av RAM-mengden til HD, X1 har bedre GSM-taletid, mens HD har bedre standbytid og 3G-taletid osv. Softwaremessig blir de stadig likere, TouchFlo3D fra HD er allerede portert til X1, og panelene fra X1 er nesten ferdigportert til HD.

 

Det var lenge dødt løp, men til slutt kom det til vurderingen om jeg trenger qwerty-tastatur eller ikke. Jeg fant ut at det ikke var nødvendig og for meg, og ville derfor heller ha den herlige 3,8"-skjermen til Touch HD, samtidig som jeg slipper den ekstra tykkelsen en qwerty-skjerm fører med seg (X1 er 1,7 cm tykk mot HDs 1,2 cm) Jeg kan da gledelig selge ipod touch'en og i stedet bruke Touch HD til videoavspilling på farten, og i tillegg trenger jeg ikke å konvertere videoene på forhånd når jeg bruker HD, slik jeg må når jeg bruker ipod touch. Siste Heroes går da rett innpå om morgenen og underholder meg i de 45 minuttene med buss til universitetet, noe jeg aldri hadde tid til før. :p Touch HD er derfor forhåndsbestilt og dumper i postkassen om ca en uke.

 

Håper dette kan hjelpe deg på veien.

Lenke til kommentar

Er Innov8 virkelig verdt 47% prisøkning i forhold til N85? For all del, som jeg skriver, så ser det ut som en veldig bra telefon. Men jeg synes den gir for lite for pengene.

 

Sammenligning: https://prisguiden.no/vis_side_ved_si...lign=Sammenlign

 

Jeg betaler ikke 2000 kroner ekstra for 0,2" større skjerm (med dårligere skjermteknologi), litt bedre taletid og 16 GB internminne. 16 GB-minnekort får man kjøpt for 600 kroner, og et 8 GB-kort er inkludert i salgspakken.

Lenke til kommentar
Er Innov8 virkelig verdt 47% prisøkning i forhold til N85? For all del, som jeg skriver, så ser det ut som en veldig bra telefon. Men jeg synes den gir for lite for pengene.

 

Sammenligning: https://prisguiden.no/vis_side_ved_si...lign=Sammenlign

 

Jeg betaler ikke 2000 kroner ekstra for 0,2" større skjerm (med dårligere skjermteknologi), litt bedre taletid og 16 GB internminne. 16 GB-minnekort får man kjøpt for 600 kroner, og et 8 GB-kort er inkludert i salgspakken.

 

Det er jo kameraet som trekker opp endel..

Lenke til kommentar

Ja, kameraoptikken er forbedret, men en av N85s største svakheter er der fremdeles - kun LED-lys, ikke xenon-blits. Begge kameraene er jevnt over bra.

 

Om byggekvaliteten, fra en annen tråd:

 

Takk for fyldige tilbakemeldinger :)

 

Etter å lest testen til amobil av N85 i dag så ble jeg veldig skuffet. Mobilen er har perfekte spesifikasjoner, men hvis kvaliteten virker så dårlig så er jeg skeptisk :( Må prøve denne fysisk før jeg vurderer denne.

 

 

Ja, jeg synes det virker veldig rart. Ikke fordi jeg "ville" at den skulle være bedre (noe som gjerne hadde vært tilfellet hvis jeg skulle kjøpe den selv, men jeg har bestemt meg for en annen modell, uten at det var pga N85s byggekvalitet) - rett og slett fordi det ikke samsvarer med andre tester på nettet.

 

Et kjapt nettsøk viser at jeg ikke har feil inntrykk, den kommer faktisk jevnt over bra ut. På Mobilereview.com, som jeg linker til over, får den "highly recommended" ser jeg. På de første treffene ("N85 review"), så finner jeg videre:

 

Now, to sum up the Nokia N85 mobile phone, we at mobilefonereviews.co.uk really are excited about this handset and believe it is going to be a massive hit when it hits the market. It’s stylish and very cool and has technology oozing from it like no other, except for the N79. It will definitely keep any owner of this marvellous handset amused, entertained and occupied endlessly with which ever feature or function that is being used. Well done Nokia. We can’t for the Nokia N85 to be released.

http://www.mobilefonereviews.co.uk/phone-r.../Nokia-N85.aspx

 

MY N85 REVIEW (MAYBE THE BEST NSERIES YET)

http://www.mobileworldinnovation.com/2008/...n85-review.html

 

The Nokia N85 is priced at around 665 USD before tax and interest premiums. Yes it is a pricey phone but yes, its worth the price totally.

http://www.nokiasymbianthemes.com/explore/...artphone-review

 

Nokia N85 first impressions

 

The Nokia N85 is an excellent performer with a full bag of features on board. It's got pretty much every modern feature there is and there are no obvious compromises made feature-wise. The N85 has left us with nothing but good impressions and we are looking forward to taking a final unit for a spin.

http://www.gsmarena.com/nokia_n85_nokia_n79-review-277p2.php

 

Nokia N85 is going to enter retail sale in October priced 450 euros, that’s quite an adequate sum charged for an extremely compact smartphone coming with a reach bundling, neat design and an unmatched experience. N85 works equally fine as a multimedia player, a digital cam or a gaming console. The developers did their best to optimize every tiny part of the controls. Nokia N85 isn’t a controversial product like the cult N95: it doesn’t display any apparent weaknesses (e.g. short battery life, assembly quality) which served as good soil for the criticism which sprouted up almost immediately whenever N95 was being discussed; the functionality level didn’t jump far above that of the predecessor model, though the implementation of certain features was greatly improved. At the same time, the price isn’t biting. This model is one of the best solutions which became available during this year, for sure.

 

http://www.smape.com/en/reviews/nokia/Nokia_N85-rev.html

 

Så jeg ender opp med å ikke helt vite hva som stemmer. Jeg tror absolutt det er en god løsning å prøve i butikk før et eventuelt kjøp, slik at du ikke blir misfornøyd med det i ettertid.

Det virker jo som det er totalt forskjellige telefoner de har testet. Om noen har vært heldig eller uheldig, om det har vært et dårlig parti eller hva det er aner jeg ikke - men testene jeg har funnet rundtom på nettet skryter av byggekvaliteten jevnt over.

Lenke til kommentar

Touch HD er vel en telefon som også er under vurdering, har sittet litt å sett på youtube filmer av Touch HD, SE Xperia og Samsung Innov8 nå, men klarer fremdeles ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg skal velge, fordi om det er tre ganske forskjellige mobiler.

 

Andynator; kan du utdype din informasjon om Innov8 og X1 siden du har begge?

 

 

Peppep: det ser du som vi begge har samme "problemet"(sett bort fra at du har løst ditt), og vi har samme mening om N85, mener også at det er en bra mobil, veldig bra ut fra pris, men når jeg sitter på en N82 fra før ser jeg ikke for meg at det blir så stor forandring fra det jeg er vant med fra før, dog alt er litt bedre men ikke så mye at jeg synes det er vert kjøpet siden kjøpet er på grunn av forandring.

Lenke til kommentar

enkelt å greit

Har du forferdelig god tid så er det gøy med Xperia. Ligge på benken å vente på at ting skal skje. leke,eksperimentere kose seg....

Er du på farten er telefonen ubrukelig. Da henger den seg opp, du trykker feil og må vente en evighet på at telefonen våkner til liv igjen. Den er også full i bugs, noe som gjør at bluetooten kopler seg ut hele tiden og her en natten hadde hele telefonen slokna på nattetid. Godt jeg ikke skulle på jobb den dagen :-)

Lørdag skulle jeg stolt vise frem telefonen på fårspill til julebordet....det endte med at jeg måtte røske ut batteriet da hele telefonen låste seg....pinlig

Men oppimot htc pro er den en engel på jord å leke med

 

Innov8 kjenner du til gjennom din erfaring med serie 60 på din nokia n82

Her får du en kanon telefon,mer er det ikke å si

Lenke til kommentar

iallefall min HTC pro er innmari digg å drive md, den har aldri hengt seg opp og har en veldig veldig bra touch screen.

 

minus er kanskje litt lite batteri (skal se om je finner noen større å sette i)

og kameraet er ikke det aller beste.

 

men bortimot det så er den kjempe knall. låser seg aldri etter det je har vært borti og je bruker den MYE.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig andynator.

 

Denne høsten har jeg prøvd følgende mobiler:

Innov8, X1, W902, Touch Diamond, E71, E66, N85, N96, Renoir, iPhone m fl

 

De som jeg likte best er Innov8 og E71.

 

Hvorfor?

 

Fordi de er raske, responsive, man kan gjøre svært mye med dem av businessfunksjoner som Exchange synkroninesering, skrive epost, motta epost, sjekke hvor neste avtale skal være, surfe, laste ned musikk, ringe, sende og motta sms, sende og motta mms. Spille av musikk, ta bilder osv.

 

Det som er ankerpunktet for å ta det med X1 er:

- den er for treg for meg. WM har like mange funksjoner som S60 men den er for treg.

- operativsystemet ser ut som mikro windows som er nedskalert og puttet på en mobil. en mobil vil alltid være mobil og da trenger man å tilpasse den til det.

- den henger seg av og til som de andre sjeldnere eller aldri gjør

- tastene er en tilvenningssak faktisk. i starten skrev jeg med neglene på X1. selvom de er store står de ikke nok ut, og gir ingen taktil feedback på det du trykte på

 

Nokia har N85 og N96 og dette holder ikke mål!

 

N96 er en stor og dyr plastdings. End of argument.

 

N85 er svært fin i størrelse og holder til Nokia å være ganske bra kvalitet, men den tar udugelige bilder.

 

Så jeg hadde heller prioritert Innov8 selvom den koster litt mer for dette er årets mobil mener jeg. Den har alt du trenger og begjærer og holder materialmessig god kvalitet.

Lenke til kommentar
J

Det som er ankerpunktet for å ta det med X1 er:

- den er for treg for meg. WM har like mange funksjoner som S60 men den er for treg.

- operativsystemet ser ut som mikro windows som er nedskalert og puttet på en mobil. en mobil vil alltid være mobil og da trenger man å tilpasse den til det.

 

Angående X1 og hastighet, så er det gjort en test opp mot N95, der den er X1 raskere i så og si alt den foretar seg. At den oppleves treg hos enkelte, kan nok skyldes panelene som bruker litt tid på å sortere seg. Panelene er imidlertid ene og alene grunn til å velge denne fremfor alt annet som finnes. Du kan f.eks. installere et panel som får telefonen til å fremstå som HTC touch HD ;)

Så ikke la deg skremme av S60 tilhengerne. Selvfølgelig trengs Windows mobile en tilvenningsperiode, men det gjør jaggu S60 også, for en førstegangsbruker. Ja jeg har testet X1i, og den jeg lekte meg med, var både rask (med unntak av da panelene sorterte seg), og jeg opplevde ikke at den hang en eneste gang.

Lenke til kommentar
J

Det som er ankerpunktet for å ta det med X1 er:

- den er for treg for meg. WM har like mange funksjoner som S60 men den er for treg.

- operativsystemet ser ut som mikro windows som er nedskalert og puttet på en mobil. en mobil vil alltid være mobil og da trenger man å tilpasse den til det.

 

Angående X1 og hastighet, så er det gjort en test opp mot N95, der den er X1 raskere i så og si alt den foretar seg. At den oppleves treg hos enkelte, kan nok skyldes panelene som bruker litt tid på å sortere seg. Panelene er imidlertid ene og alene grunn til å velge denne fremfor alt annet som finnes. Du kan f.eks. installere et panel som får telefonen til å fremstå som HTC touch HD ;)

Så ikke la deg skremme av S60 tilhengerne. Selvfølgelig trengs Windows mobile en tilvenningsperiode, men det gjør jaggu S60 også, for en førstegangsbruker. Ja jeg har testet X1i, og den jeg lekte meg med, var både rask (med unntak av da panelene sorterte seg), og jeg opplevde ikke at den hang en eneste gang.

 

Vist du vurdere en windows mobile så kan jeg tilføye at Xperia X1, er kjappere en Touch HD, Touch Pro, Palm Treo og samsung omnia.. Da tenker jeg på CPU og hvor kjapp den føles totalt sett.. Værtfall vist man ser på benchmark resultater..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...