Giallorossi Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 *Drar frem en deilig og iskald Cola* Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg drakk mye lightbrus før , helt til det kom frem at Aspartam (søtningstoff som brukes i lightbrus) er skadelig , så gikk jeg over til farris og 60/40(tine juicedrikk). Smaker egentlig like bra det Så er det verken sukker eller søtningstoff der. Sikkert mye bedre for helsen din, men du blir svindlet. Kjøp heller 1,5 liter eplejuice og bland ut med 2,25 liter vann, så har du samme blanding, men uten å betale fullt så mye. Og for øvrig er det sukker i disse drikkene også, men antageligvis ikke tilsatt sukker (bare fruktsukker, men det er jo også sukker). Begynn og drikk noe annet enn max da. Søtningstoffer er så vidt jeg vet kreftfremkallende, gjør det fetere enn vanelig sukker og får du for mye av det "spiser" det opp jernen din :O Tror det er noe i det frane din sier jeg. Dette er vel ikke akkurat noe det hersker enighet om. Greit nok å være føre var, det er jeg for, men å si at det "spiser opp hjernen din" er renspikket sprøyt. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Sikkert mye bedre for helsen din, men du blir svindlet. Kjøp heller 1,5 liter eplejuice og bland ut med 2,25 liter vann, så har du samme blanding, men uten å betale fullt så mye. Og for øvrig er det sukker i disse drikkene også, men antageligvis ikke tilsatt sukker (bare fruktsukker, men det er jo også sukker). Hehe, om jeg ikke tar helt feil, er ikke fruktsukker sunt sukker? Du mente vel tilsetningsstoffer? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Sikkert mye bedre for helsen din, men du blir svindlet. Kjøp heller 1,5 liter eplejuice og bland ut med 2,25 liter vann, så har du samme blanding, men uten å betale fullt så mye. Og for øvrig er det sukker i disse drikkene også, men antageligvis ikke tilsatt sukker (bare fruktsukker, men det er jo også sukker). Hehe, om jeg ikke tar helt feil, er ikke fruktsukker sunt sukker? Du mente vel tilsetningsstoffer? Nei, jeg mener ikke tilsetningsstoffer, jeg mener fruktsukker, som finnes i fruktjuice (som eplejuice). Det er masse sukker i fruktjuice, men uten at det er tilsatt verken "sukker" (rørsukker) eller kunstige søtningsmidler i juicen. Hvis du leser om fruktose på Wikipedia så står det en del der om hvordan fruktsukker virker på helsen. Blant annet viser undersøkelser at fruktsukker og rørsukker har tilnærmet identiske fysiologiske virkninger, noe som ikke bør være noen bombe siden også rørsukker (sukrose) omdannes til fruktose (og glukose) i kroppen. Du kan godt oppnå overvekt ved å spise fruktsukker. Når fruktsukker omtales som "sunt" sukker, så er det fordi det er litt søtere enn rørsukker, så hvis det brukes som tilsetning i mat i stedet for rørsukker, så kan man bruke litt mindre. Energiinnholdet per gram er det samme. Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 HER står det vel noe om det du lurer på. =) Lenke til kommentar
Essem Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg drakk mye lightbrus før , helt til det kom frem at Aspartam (søtningstoff som brukes i lightbrus) er skadelig , så gikk jeg over til farris og 60/40(tine juicedrikk). Smaker egentlig like bra det Så er det verken sukker eller søtningstoff der. Morsomt at du betaler mer for at de har puttet vann i juicen din. Lenke til kommentar
frentix Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Jeg drakk mye lightbrus før , helt til det kom frem at Aspartam (søtningstoff som brukes i lightbrus) er skadelig , så gikk jeg over til farris og 60/40(tine juicedrikk). Smaker egentlig like bra det Så er det verken sukker eller søtningstoff der. Morsomt at du betaler mer for at de har puttet vann i juicen din. Jeg har vurdert dette jeg også. Men om du blander eplejuice og vann får du ikke samme gode smaken. Det er noe sånn agave juice greier oppi som jeg ikke vet hvor jeg får tak i Men ideen med å blande juice og vann er jo ikke dum siden du reduserer surheten på drikken også , noe som sparer tannemaljen din og gjør at du ikke får sur mage så fort. Men det må sies at som oftest kjøper jeg bare god gammel farris. Og til twinMOS : La oss hvertfall være enig om at Farris er helt uten sukker/søtningstoff , hva? Endret 23. november 2008 av frentix Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Når jeg var ferdig med side en av tråden begynte jeg å bli litt trist inni meg av at kvaliteten på forumet tydeligvis hadde nådd enda et lavmål. Men så oppdaget jeg at tråden var postet i OT-baren og jeg kunne puste lettet ut. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 BRA aykon, endelig noen som kommer med fakta og ikke bare synsing og bedreviting! satt å lette etter samme artikkel selv. ett lite utdrag til dere som bare skal krangle og ikke gidder å lese den: Blant annet ble det påvist for en del år tilbake at laboratorierotter fikk kreft av søtstoffet sakkarin. Men det roet seg da det ble klarlagt at rottene hadde inntatt sakkarin i en mengde tilsvarende 800 bokser lettbrus per døgn. Konklusjon: pr dags dato er det ikke farlig å drikke "normale" mengder lightbrus eller liknende. Det er dog ikke bra for tennene! Det er også bedre å drikke light brus enn vanlig sukkerbrus. Dette er det beste svaret du trolig får pr dags dato, dog om 10 år kan ting endre seg. Kan minne om ting som feks asbest som var knallbra og meget populært en periode. nå vet vi jo at det er litt mindre bra... Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Konklusjon: pr dags dato er det ikke farlig å drikke "normale" mengder lightbrus eller liknende. Det er dog ikke bra for tennene! Det er også bedre å drikke light brus enn vanlig sukkerbrus. Dette er det beste svaret du trolig får pr dags dato, dog om 10 år kan ting endre seg. Kan minne om ting som feks asbest som var knallbra og meget populært en periode. nå vet vi jo at det er litt mindre bra... Er ikke det en ganske modig konklusjon å trekke etter å ha lest testresultatene til kun ett stoff? Normale mengder er nok ikke farlig, men 2 liter daglig er jo en del. Da er det flere ting som spiller inn. Er kullsyre spesielt sunt? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Og til twinMOS : La oss hvertfall være enig om at Farris er helt uten sukker/søtningstoff , hva? Den er jeg med på! Lenke til kommentar
Shipwreck Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg tror ikke akkurat at du dør av det, men kanskje på sikt (men da må det gå en del år) Tennene dine kommer til å bli kraftig syreskadet, og vekten vil øke., så du bør nok trappe ned på brusforbruket ditt. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg drikker 1.5 liter med urge eller cola om dagen. 3 - 4 ganger i uka, eller hvis jeg har penger å gidder å gå til butikken. Er det "usunt" eller "farlig" da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det er ikkje bra for tennene, det er 100% sikkert. Lenke til kommentar
Shipwreck Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det er nok dessverre veldig usunt. Jeg vil nødig skremme noen her, men eter par bekjente var på en fotballcup en gang, og der var det en som fikk insulinsjokk fordi han hadde drukket for mye brus hver dag. Han hadde ikke diabetes, men det bikket vel rett og slett over for fyren. Såvidt jeg hørte hadde han stappet i seg uhorvelige mengder med godteri i tillegg. Uansett: Slutt brusdrikkingen! Tennene etser bort, og dessuten viser en undersøkelse at man minst vil gå opp ti kilo i løpet av et år om man drikker en 0,5 liters flaske med brus for dagen. Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 nesten samme problem, cola Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 man kan også tenke det på denne måten; "man lever bare 1 gang" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 man kan også tenke det på denne måten; "man lever bare 1 gang, (...) så hvorfor legge en demper på livskvaliteten?" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå