Gå til innhold

Htc touch pro vs Touch HD?

Arnesen1

Anbefalte innlegg

Heisann, skal for første gang slå litt på stortromma når det kommer til mobil, etter litt sjekking så har jeg kommet fram til at jeg vil ha enten en Touch hd eller en Touch pro.

Eneste grunn til at jeg har litt lyst på Pro er fordi den har qwerty tastatur, ellers så har jeg mer lyst på HD. Så er det noen som har kanskje litt erfaring med begge telefonene, eller eventuelt kan fortelle meg litt om forskjellene på disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha valgt (eller, har gjort det selv :p) HD pga tykkelsen som følger med slide-telefoner med qwerty. Jeg er ikke veldig kresen på telefonstørrelser, verken volum eller vekt - med unntak av tykkelsen. Videre har HD en herlig skjerm (3,8" vs 2,8"), bedre oppløsning, 3,5 mm jack-utgang og skjermen rapporteres å være mer responsiv. Med Pro får du til gjengjeld fotolys og TV-ut, noe HD mangler.

Totalt sett mener jeg at HD kommer best ut med klar margin, med mindre qwerty er veldig viktig for deg. Til å hjelpe deg å vurdere om du greier deg med touchtastatur, så kan du se på denne videoen:

Lenke til kommentar

hmm.. Takk for svar, men kan jeg holde telefonen sidelengs å få tastaturet på langs istedenfor? Roteres displayet automatisk etter hvordan du holder telefonen?

Så en test (husker ikke helt hvor) der virker det som Pro var litt raskere inn på programer og bilder osv, men kan jo være pga mindre oppløsning osv enn på HD? Også ble det nevn at pro hadde noe bedre kontrast på skjermen. Er det noen justerng for dette inne på telefonen eller noe? Er vel sikkert ingen særlig forskjell uansett, så sant man ikke sitter med begge tlf rett ved siden av hverandre..

Lenke til kommentar

Som default roteres displayet i enkelte programmer, blant annet Opera Mobile og YouToube-spilleren. Men det finnes programmer (jeg kjenner til GSen og Gyrator 2) som gjør at du kan få skjermen rotert hvor som helst, og da kan du bruke tastatur liggende overalt.

Jeg har hørt at HD stort sett er jevnt raskere enn både Diamond og Pro, men har ikke skikkelige kilder på det. Har søkt litt nå, og her er nok klippet du tenker på:

I starten ser det ut som Pro er jevnt over litt kjappere, men så blir plutselig HD mye raskere til videodelen. Deretter er det jevnere. Det ser med andre ord ut til at HDen er mer "fintunet", for de har samme CPU - og alt skal jo rendres på en større skjerm med høyere oppløsning på HD. Som han sier, så fører jo det til at det rent faktisk skal lastes mer data (flere ikoner per side, flere bilder per visningsside i albumet osv), ikke bare at det samme innholdet skal lastes på en større skjerm.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen. Da ser det ut som det blir en HD ;)

For grunnen til at jeg vil at skjermen skal kunne bli snudd, er at jeg helst vil holde den sidelengs når jeg sender sms.

Men en siste fing, blir det lagt ut software oppdateringer osv til telefonen, som kanskje i fremtiden vil gjøre den enda litt raskere osv? Akkurat som patcher i spill, of firmware på forsterkere og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om HTCs tastaturløsninger tilpasser seg liggende format, men hvis ikke er det mange andre tastaturløsninger du kan installere i stedet, og som fungerer liggende. En av fordelene med Windows Mobile. ;)

HTC legger ut patcher ja, eller "ROM updates" som det heter. De er ganske flink på det, og har flere ganger tidligere lagt ut gratis oppgradering av operativsystemet når det har kommet ny Windows Mobile-versjon. Håpet er at de også vil gjøre det når Windows Moile 6,5 kommer. Hvis du ikke er redd for å gå bort fra de offisielle oppdateringene, så er det et svært community på forum.xda-developers.com som tilpasser programer og operativsystem og fintuner det, ofte bedre enn HTC greier selv. Du mister garantien ved å installere de uoffisielle oppdateringene, men så vidt jeg har forstått er det ekstremt sjeldent at folk opplever problemer med det. Jeg har dessuten hørt at de norske verkstedene HTC bruker som servicepartnere godtar å reparere telefoner med uoffisielle oppdateringer.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, men har et par spørsmål til. Har sett litt videoer og sånt av menysystemet nå, og en ting jeg lurer på er, går det ann å velge hvilke programmer som skal ligge i programmer "Fanen/menyen" Hvis du/dere forstår hva jeg mener. :p Ser at det ligger et par ting som kanskje for ordens skyld jeg vil etterhvert fjerne fra den menyen. F.eks "Getting started."

En ting til, tittet litt på den ene internettsiden "forum.xda-developers.com" Synes personlig den siden var litt uoversiktlig og rotete. Har prøvd å søke litt rundt på nettet etter software og sånt, men vet liksom ikke hvor lurt det er å laste ned programmer fra alle mulig slags sider, hehe. Så er det noen som har tips til sider hvor jeg kan finne bra gratisprogrammer, som f.eks media spiller som spiller av divx, qwerty tastatur som fungerer sidelengs osv.

Setter virkelig pris på hjelpen ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror du kan tilpasse den selv. Eventuelt blir den tilpasset automatisk etter hvilke programmer du bruker mest, og i så fall forsvinner "getting started" av seg selv. Jeg er usikker på dette, men kan svare 100% når jeg får min om en uke.

XDA-developers er rotete, ja, men innholdet er verdt å lete litt etter. Det står enormt mye bra der, det har blant annet allerede kommet omfattende lister over hvilke programmer Touch HD støtter og ikke støtter, anbefalinger om konkrete programmer osv. Når det gjelder dedikerte sider for programvare, så er det i mange tilfeller direkte fra produsentens hjemmeside. Ellers finnes det en del sider med mye forskjellig som for eksempel handango.com. Hvis siden blir linket til på xda-devs uten at noen reagerer på det, så er det forholdsvis sikkert at den er trygg.

Lenke til kommentar
En ting til, tittet litt på den ene internettsiden "forum.xda-developers.com" Synes personlig den siden var litt uoversiktlig og rotete. Har prøvd å søke litt rundt på nettet etter software og sånt, men vet liksom ikke hvor lurt det er å laste ned programmer fra alle mulig slags sider, hehe. Så er det noen som har tips til sider hvor jeg kan finne bra gratisprogrammer, som f.eks media spiller som spiller av divx, qwerty tastatur som fungerer sidelengs osv.

Setter virkelig pris på hjelpen ;)

Den store Windows Mobile - tråden!

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

Fikk min idag, men siden det er første telefon jeg har av denne type så har jeg litt startvansker hehe :p

1.Knappen på siden til å justere volumet irriter meg stor, kommer stadig nær den, og det er ganske plagsomt. Noen måte å deaktivere denne?

2. Ser mobilen bruker Google Maps til gps bruk, men den kobler til nettet hver gang jeg starter opp, dette koster vel en liten formue? Er det noen mulighet for å få den til å vise min posisjon uten å koble opp mot nettet? Koble til noen sattelitter eller noe sånt? Går jo på N95, så burde jo gå på denne også?

3. Går det ann å spesifere en mappe hvor jeg skal lagre bilder tatt med kameraet osv?

4. Den tjenesten som viser deg værmelding, ser den også kobler seg mot nettet. hvor dyrt er denne å bruke? Burde jeg deaktivere automatisk oppdatering, og heller oppdatere manuelt en gang daglig eller noe?

Kan godt være jeg finner ut av noe av dette selv, eventuelt kommer med flere spørsmål, men er fint hvis noen likevel kanskje kan svare meg på disse. Ihvertfall på forhånd takk. ;)

Lenke til kommentar
2. Ser mobilen bruker Google Maps til gps bruk, men den kobler til nettet hver gang jeg starter opp, dette koster vel en liten formue? Er det noen mulighet for å få den til å vise min posisjon uten å koble opp mot nettet? Koble til noen sattelitter eller noe sånt? Går jo på N95, så burde jo gå på denne også?

N95 henter ikke noe kartdata fra satelitter nei, kartene er lagret på telefonen. Satelittene brukes kun til å finne posisjon, akkurat som på Touch HD. Eller tenker du bare på posisjonsdata som lengd og breddegrad uten kart?

Siden Touch HD er en Windows Mobile telefon kan du kjøpe Tomtom Navigator feks. til telefonen med den kartpakken som passer deg best.

http://www.tomtom.com/products/product.php...ry=2&Lid=16

Koster nok ikke såå mye å bruke det med google maps, om du ikke kjører veldig lage strekninger da. Google maps viser i hjørnet hvor mye den laster ned, så kan du jo sjekke opp mot dataprisene til leverandøren din. Såvidt jeg vet cacher Google maps alle kart som lastes ned så du skal slippe laste de ned på nytt om du ferdes mye i et område. Usikker på hvor stor denne cachen er og om den cacher i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...