jpsalvesen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg vurderer å hoppe overbord fra Olympus. Det ser dessverre ut til at Olympus sin markedsavdeling er så hjerneskadet at fourthirds kommer til å dø om et år eller to. De har produsert helt greie produkter men de har drevet med toskeskap som produktsegmentering når man har 5% markedsandel. Jeg vurderer sterkt Pentax, fordi - IS på sensor = digg. Det vet jeg jo som fourthirdsbruker. Stabilisert fastoptikk er nam. - Værtettet til en anstendig pris. K20D + DA* 16-50 f/2.8 = 12 000! - Mye god fastoptikk. - Mye interessant på bruktmarkedet for en grei penge. - En bra sensor i følge dxomarks. - Fin-fin søker. - Mange fornøyde brukere - jeg hører ikke så mange pentaxianere klage over noe-som-helst? Etterhvert som jeg fyller på med fastoptikk så vil også en K-m-etterfølger være en fin liten nr2 til å gå rundt og utfordre seg selv.. Tenker jeg evt starter med K20D + den nevnte DA* 16-50 f/2.8. Dessuten en ekstern blitz. Etterhvert kommer jeg vel til å kjøpe en telezoom, men først og fremst en 100mm macro og et portrettobjektiv. Tenker jeg får ca 15000 for olympus-stæsjet i signaturen? Noen som vet om en bra blits? Eller som klarer å overtale meg over til et annet system? Eller har tanker/erfaringer? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg kan sikkert klage på noe som Pentax ikke har eller trenger. Det er mangler ved alle system, ingen er perfekte. Gjør meg en tjeneste hvis du blir å selge, IKKE selg alt samlet! Prisen blir som regel mye dårligere. Begynn med det du trenger minst og er dyrest. Jeg ville startet med 12-60 eller 14-42mm og 24mm. 50mm og lensbabyen. Lykke til. Håper du ikke går over til den sorte siden, CaNikon Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Kjøp deg 5D og et 50/1.4. Eventuelt kan du spare litt penger og kjøpe deg et Panleica 25/1.4! Eller kanskje et E-3? Du får relativt rimelige E-3er på dotten nå. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Takk for input! Northpentax, takk - jeg har ikke planer om å stykke opp så veldig. Lurer på om jeg skal selge E-510+14-42+40-150 som et dobbeltkit, dog. Det bør jeg klare å dra inn et sted mellom 2000 til 3000 kroner for. Dessuten er det jo snilt mot kjøper å gi et bra startpunkt! De andre går nok piece-by-piece. Og Simon, 5D er ikke værtetta. Jeg har faktisk ganske så lyst på skikkelig værtetta hus og en værtetta normalzoom. Det er mye foto-ops i fælt vær! Og ja, jeg vurderer også et brukt E-3. Men samtidig har jeg større tro på at Pentax sitt system varer i fire år enn fourthirds.. Akk. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Simon Aldra skrev: Kjøp deg 5D og et 50/1.4. Eventuelt kan du spare litt penger og kjøpe deg et Panleica 25/1.4! Eller kanskje et E-3? Du får relativt rimelige E-3er på dotten nå. Jeg ville også vurdert Canon 5D, og gikk selv fra Pentax til 5D. Jeg er godt fornøyd med byttet, men savner også endel fra Pentax, bl.a. stabilisering av all optikk. Noe mangler vil det være med alle merker. Jeg ser dog at jpsalvesen nevner sensor-stabilisering og værtetting som to første punkter. Hvis det er viktig, er det klart at 5D ikke stiller like sterkt. Sony begynner også å få mye spennende, og bør vurderes. Det eneste minus med Sony er at jeg synes de har for dyr optikk. Mulig dette har endret seg noe senere tid? Lenke til kommentar
sarc Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 jpsalvesen: Du er klar over at Olympus Norge har kampanje til 31.12 med E-3 og gratis FL-50 blits? E-3 kamerahus går no for kr 11995,-. Sidan du har FL-36 selger du unna FL-50 til f.eks. 3500,- (nypris ca 4000,-). Da er du ikkje langt unna nyprisen til K20D. Du har jo allereie gromobjektiva 12-60 og 50 mm. Pentax og K20D er svært bra saker. Vil likevel ta litt atterhald om vèrtettinga. Veit om eit tilfelle der K20D vart brukt i skikkeleg regnvèr med vatn/kondens-inntrenging under LCD-skjermen på toppen av huset. Vedkomande, etter telefon til Pentax Norge, kjøper no inn regntrekk til kamerahuset. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hvorfor blir ikke fourthirds å holde ut mot f.eks. Pentax? Pentax har heller ikke store markedandeler. Jeg leste i artikkel at Pentax hadde 5% markedsandel for noen år siden. Vet ikke hvordan det er idag. De har sikkert blitt større med K10D, K20D og K200D i de siste 1-2 årene. Hvem vet, det er mulig at Pentax forsvinner før Olympus. Vi får se hvordan K-m/K2000 tar seg ut i markedet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Erlig talt, JP, tror jeg ikke du trenger å være redd for at noen systemer forsvinner fra markedet. Fourthirds backes primært av Olympus og Pansonic. Olympus er kanskje verdens største produsent av medisinsk optikk og kameraer. Konsumentdelen av forretningene deres er ganske liten i forhold, og det er et prestisjeprosjekt de uansett tjener penger på. Panasonic vil holde seg av samme grunn som Sony. De har masse penger. Det er ingen systemer som vil dø ut i noen større grad i løpet av de neste 10-20 årene. Det er i alle fall min spådom. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg kan ikke se hva Olympus har gjort feil mtp segmentering. Er det harmen over E-30 som får et litt voldsomt utslag her? En harme som jeg overhodet ikke forstår at FT-lobbyen her nærer. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nei, jeg kan godt tenke med en E30, bare den kommer litt ned i pris. Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Hva sitter du egentlig igjen med etter et slikt bytte? Slankere lommebok og ferre objektiver... Som tidligere påpekt så får du E-3 + FL-50R til en meget fin pris for tiden. Du har jo dessuten to værtettede objektiver allerede. For all del, mener ikke at Pentax er et dårlig valg, men har de virkelig så mye mer å tilby enn Olympus? (jaja, foruten fastoptikk...) Når det kommer til all missnøyen overfor E-30 så er den meget ubegrunnet vil jeg si. De legger listen høyt for neste flaggskip. Jeg får inntrykk av at det du i hovedsak er ute etter er et (rimelig) værtettet kamera, er du villig til å tape såpass mye penger for å konvertere til Pentax for det? E-3 (om du selger blitsen) vil dessuten uansett bli billigere enn hva en oppfølger i mellomklassen ville blitt uansett. Når m4/3 kommer for fullt, så vil du også kunne bruke all optikk på dette systemet (minus autofokus på enkelte objektiv). Plutselig har du et minikamera i backup. For å forstå hvor aktuelt dette er, så tenk tilbake når Sigma lanserte sitt DP1! Det var mange som frydet seg over stor sensor i lite kamera, her får du også utskiftbar optikk! Har forresten iblant sett E-3 til 10k i butikk på JapanPhoto her i Bergen, de hadde hvertfall den prisen tidligere. Og ikke minst, når det kommer til søker så ligger E-3 meget godt an Endret 23. november 2008 av sascha66 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg synes også at uttalelsen om FTs fremtid egentlig er et forsøk på å rasjonalisere et bytte til et system som har rimelige værtette hus. Det er en dårlig ide med optikkparken din. Du taper stort på å ikke heller kjøpe E-3 med blits. Da får du også trådløs styring av blitsen, hvis du velger å selge FL-36 istedenfor FL-50. Nei, kutt ut det tøyset med en gang, Salvesen. Kjøp deg en E-3, og selg heller blitsen hvis du absolutt skal ende opp med samme innpris som K20D. Men uansett om du beholder begge blitsene (og kjøper flybillett til Bergen med Norwegian) blir det mye dyrere å bytte til Pentax mtp all optikken og utstyret som skal erstattes. Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg ville forsåvidt ha beholdt FL-50R om økonomien tillot det ja... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 PMnormal skrev: Jeg synes også at uttalelsen om FTs fremtid egentlig er et forsøk på å rasjonalisere et bytte til et system som har rimelige værtette hus. Det er en dårlig ide med optikkparken din. Du taper stort på å ikke heller kjøpe E-3 med blits. Da får du også trådløs styring av blitsen, hvis du velger å selge FL-36 istedenfor FL-50. Vel - en brukt E-3 er kanskje en idé.. De er jo bygget som en tank, så å kjøpe brukt bør jo funke bra. Men som sagt, jeg kan ikke helt forstå hvorfor nye folk skal kjøpe seg inn i FT, og det er derfor jeg er tvilende til fremtiden til systemet. Hva har FT å tilby som er unikt og som folk samtidig legger vekt på? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Tja, noe i retning av god bildekvalitet istedenfor teoretiske data, kompakt og skarp optikk, mye for pengene, pene produkter, god byggkvalitet. Og sikkert et par ting til. Hva har APS-C/DX å tilby som er unikt? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) De er rimelig små, E-420 og E-520. De har... hva har Olympus? Og hva har de andre? Nye folk kjøper seg inn FT systemet hver dag. Onkelen min kjøpte E-520 istedet for Pentax k-m eller K200D. Jeg sa det ett fett hva han kjøpte. Kundebehandleren på Japanphoto anbefalte Oly. Endret 23. november 2008 av northpentax Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Fourthirds kommer nok til å bite til seg litt markedsandeler, vær ikke redd for det. Som tidligere nevnt, bedre sensorteknologi kommer etter hver til å gjøre debatten om sensorytelse rimelig irrelevant (med mindre man virkelig mener at man trenger rene ISO25600-filer, og ikke kan klare seg med litt støy). Olympus har blant markedets beste optikk. Ja, jeg sa det! 14-54 står ikke spesielt tilbake for en del L-glass, dersom L-glasset brukes på fullformat, som uansett er eneste sted det brillierer brennviddemessig (24-70, 24-105 og 70-200 som de mest relevante eksemplene, 17-40 og lengre teler det minst relevante eksemplet) sliter du også mer med hjørneuskarphet og vignettering, da syns jeg ikke det står noe tilbake for L-glass. Det skal nevnes at optikkdiskusjonen er mer akademisk nå enn den var da E-1 ble lansert. Dersom du skulle ha kvalitetsoptikk til henholdsvis Canon eller Nikon var du rimelig stuck med 24-70/28-70. Det er du ikke nå. Du får 17-55 fra begge produsenter som holder høy kvalitet, Nikons 16-85 og 18-105 holder bra kvalitet, tredjepartsprodusenter som Sigma og Tamron leverer også prima vare. Pentax er et godt system i så måte fordi det ikke har noe som helst fokus på verken fullformat eller film, og derfor har utviklet optikk som er beregnet for cropformat, og ikke fullformat. Nå kom jeg inn i en digressjon jeg egentlig mistet oversikten over. Men uansett. Fourthirds vil ikke dø, og med de kreftene som står bak de fem mest relevante produsentene av kameraer i dagens marked (Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Sony) er det ingen fare for at noen av dem går bankerott. Som tidligere nevnt. Canon og Nikon flyter på markedsandelene sine, Pentax flyter på Hoya, Olympus flyter på Panasonic og IKKE MINST på sin store produksjon av medisinsk optikk og fotoutstyr, et område der de faktisk tjener svært store penger. Sony, vel Sony er Sony. Hørt om Sony? Verdens største elektronikkselskap. De gir seg ikke, de vil ha en bit av kaka, og det får de også, om vi gir dem tid. Det jeg faktisk tror vil skje er at de to store vil miste markedsandeler. De vil nok være de to største i all forutsigbar fremtid, men de vil tape markedsandeler og penger. De er ikke markedsledende annet enn i proffsegmentet, og når forbrukerne flytter tyngdepunktet bort fra dem vil det gi dem mindre margin for utvikling av modeller og optikk til proffmarkedet. Det vil føre til at de taper seg ennå litt til, og på sikt vil de bli mindre. Store, men mindre. Vel, det er mine linjer om saken. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hadde ikke Oly 520 hatt problemer med hvitbalansen og litt mye støy på høy iso, så hadde jeg hatt det som favoritt når jeg en dag skal kjøpe meg speilrefleks en dag.. (men er øyeblikk arbeidslaus, dvs ferdig med studier..) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hvis du skal ha Pentax så ville jeg valgt 540 blitsen, dette er toppmodellen til Pentax og er heller ikke spesielt dyr. Har den selv, og må si at jeg er veldig fornøyd med den. Ellers så er K20D + 16-50mm en knall kombo, og nå kommer jo pentax også med 55mm F1.4 DA* (værtett) og DA* 60-250mm F4 som også er værtett. Så jeg angrer ikke på at jeg gikk fra Nikon til Pentax. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå