Gå til innhold

kjøpe nytt objektiv. trenger hjelp raskt!

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg jobber som modell i et firma i Oslo, og skulle vært på shoot til søndag. Det som nå har skjedd er at fotografen ikke kan komme, og siden sjefen i firmaet ante at jeg hadde litt interresse innen foto spurte han meg om jeg kunne ta av meg fotograferingen!! jeg er ikke akkurat erfaren, men takket ja. jeg måtte også ta med kamerautstyr selv. og det består av et 400D med kit-objektiv samt en 50mm 1,8

Kit-objektivet er ikke skarpt nok, så jeg fikk lov å kjøpe et objektiv til ca 3-4000 kr og det er her jeg trenger hjelp!

Hvilket skal jeg kjøpe? trenger et objektiv som tar full og halv kroppsbilder samt ansiktsportrettbilder. så jeg tenker ca mellom 25-80 mm en vei, andre synspunkter på det?

ellers er jeg ute etter å få så skarpe bilder som mulig!

Dette haster! reiser innover til oslo ikveld, og kan bruke lørdagen på å kjøpe i en butikk i sentrum. hvor og hvilket objektiv skal jeg velge??

vet at det er under feil forum, men om dere i tilleg har tips til hvordan jeg skal gjennomføre denne shooten i praksis, kom gjerne med innspill! jeg har aldri tatt bilder i studio før, og det er viktig at jeg virker selvsikker og erfaren :S iom at dette er profesjonelle modeller. dette er mote, hår, kunst fotografering av begge kjønn. ca 8-9 timers dag, og 12 modeller.

Huff huff, men hva er vel livet uten utfordringer ;)

På forhånd takk for raske svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager hvis jeg virker litt negativ, men hadde det ikke vært enklere å få tak i en ny fotograf?

Det er en del å tenke på. Har du nok minnekort, batteri, trenger du blits? Mulig en 28-70 F2.8 kunne funke, men ta deg en tur innom Foto & Video i Møllergata, Fotoknudsen Pro eller Japan Photo i Akersgata. Der bør du kunne få konkrete råd.

Endret av se#
Lenke til kommentar

En 50mm f/1.4 er jo fin også. Men ærlig talt, dette er nok ingen god ide hvis du ikke engang har oppholdt deg i et fotostudio med et kamera i hånden før. Jeg ville sagt pent fra til sjefen at jeg ikke er istand til å gjøre dette her. Det kreves mye erfaring med lyssetting, kamerabruk, komposisjon og ikke minst det å jobbe med modeller. Vet du i det hele tatt hvordan du kobler deg opp mot studioblitsene? Det kunne jo blitt en festlig situasjon.

Hadde det vært en amatørshoot burde du ha vurdert det, men når det er snakk om ikke bare en, men 12 profesjonelle modeller synes jeg ikke du bør gjøre dette. Det er sikkert nok penger på spill om alle disse modellene skal betales. Kan ikke sjefen finne en erfaren studiofotograf i Oslo-området? Finner sikkert en her på forumet, til og med.

Ikke for å være negativ eller nedslående eller noe sånt, men jeg tror ikke du bør gjøre det her.

Lenke til kommentar
En 50mm f/1.4 er jo fin også. Men ærlig talt, dette er nok ingen god ide hvis du ikke engang har oppholdt deg i et fotostudio med et kamera i hånden før. Jeg ville sagt pent fra til sjefen at jeg ikke er istand til å gjøre dette her. Det kreves mye erfaring med lyssetting, kamerabruk, komposisjon og ikke minst det å jobbe med modeller. Vet du i det hele tatt hvordan du kobler deg opp mot studioblitsene? Det kunne jo blitt en festlig situasjon.

Hadde det vært en amatørshoot burde du ha vurdert det, men når det er snakk om ikke bare en, men 12 profesjonelle modeller synes jeg ikke du bør gjøre dette. Det er sikkert nok penger på spill om alle disse modellene skal betales. Kan ikke sjefen finne en erfaren studiofotograf i Oslo-området? Finner sikkert en her på forumet, til og med.

Ikke for å være negativ eller nedslående eller noe sånt, men jeg tror ikke du bør gjøre det her.

Hei og takk for svar! sjefen blir med og hjelper til.. jeg forklarte gang på gang at jeg ikke er erfaren nok til et slik type oppdrag, men han ville allikevel at jeg skulle gjøre det. sette opp lys-setting hjelper han med.. han snakker litt med modellene for meg.. og modellene er proffe, men dette er en TFP-shoot.

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg virker litt negativ, men hadde det ikke vært enklere å få tak i en ny fotograf?

Det er en del å tenke på. Har du nok minnekort, batteri, trenger du blits? Mulig en 28-70 F2.8 kunne funke, men ta deg en tur innom Foto & Video i Møllergata, Fotoknudsen Pro eller Japan Photo i Akersgata. Der bør du kunne få konkrete råd.

Jeg har minnekort, og dumper til laptop etterhvert. har 2 stk batteri som jeg lader og bruker om enan. trenger ingen blits når jeg er på skikkelig proft studio med alt av lys jeg trenger. 28-70 f2.8 kan nok funke bra :) er det tamron eller sigma du tenker på? er det bildestabilisator på den du tenker på? (en link?)

Ellers ligger utfordringen i å snakke med modellene og være kreativ i ulike poseringer.. det har jeg virkelig aldri gjort før egentlig :S

Lenke til kommentar

Ikke sikker på hva en TFP-shoot er, men det høres tryggere ut. ;)

Bildestabilisator trenger du ikke bekymre deg om på en studioshoot, du kommer til å bruke raske nok lukkertider uansett. Forhåpentligvis er det nok lys i studio. ;)

Har ingen erfaring med 28-70 f/2.8, men den høres fin ut. 50mm 1.4 som jeg anbefalte er et skarpt og fint objektiv, men siden den mangler zoom blir du nødt til å løpe rundt mye mer. Kanskje greit med et zoomobjektiv?

Hvilken størrelse er minnekortet ditt? Et 8GB-kort koster under 500-lappen, det er fint og slippe å tenke på hvor mange bilder man har plass til i en situasjon som din!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

I og med at dd må(Mest sannsynelig) blende ned når du er i studio så er 50mm f/1.8 skarp nok. Husk at du alltid må skarpe opp bildene i etterkant, skyt også i raw siden du da kan redigere mer i ettertid. Hvilket studio skal du i? Jeg bor selv i Oslo^^

Lenke til kommentar

Hvis det er skarphet du er bekymra for så har ZoDz rett i at nedblending vil løse det problemet i ganske stor grad, bare ikke blend ned for langt. Ved f/11 og utover kan diffraksjon være et problem.

Når du først skal skaffe noe nytt glass bør du se på hva slags perspektiver du er ute etter, hvilken "look" vil du ha? Du kan gå opp i trynet på modellene med en normal-moderat vidvinkel (helst ikke superduperhypervidvinkel grunnet fare for potetneser) eller stå lengre unna med en tele. Eller du kan skaffe en gjør-alt-zoom. Det blir subjektivt, men jeg personlig hadde nok tatt en 85 eller noe sånt for studiobruk. Det i kombinasjon med 50-en du allerede har vil kunne dekke mye. Eventuelt kan du supplere 50-en med en 28 eller 24 som gir omtrent et normalperspektiv på crop. 85 er bedre for headshots, normalområdet fungerer fint hvis du skal ha med hele personen. 50 kan gjøre noe midt imellom (eller alt hvis du ikke gjør noe av å løpe rundt).

Som Nikonist er jeg usikker på hva Canon har å tilby i dette området, så noen andre får gi helt konkrete råd.

@mrhenrik: TFP betyr Trade for Prints (eller Time for Prints, begge deler er vel riktig), og så vidt jeg veit går det ut på at fotograf og modell ikke betaler hverandre noenting, men at fotografen gir modellen de beste bildene fra shooten og får lov å bruke dem selv uten særlig betydelige begrensninger. Hvis jeg husker riktig da.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Shooten gikk over all forventning!! sjefen ble rett og slett meget overrasket over mye bedre bilder enn han hadde sett for seg iom at han visste jeg var nybegynner. han ville ha meg tilbake til å ta flere bilder. betalingen ble objektivet jeg endte opp med. Det var en Sigma 24-70 2.8 og funket veldig bra! studioet vi shoota i var ved sanatioriet rett ved Disen skole. tok 2500 bilder på 8 timer med 12 modeller, var ganske knekt etterpå for å si det sånn. da gjensto det bare å redigere igjen.. Bilder vil komme ut på http://foto.ulsted.com i løpet av uka, men bildene som er der nå er bare CRAP!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...