Gå til innhold

Hva er sikreste operativsystem på mobil?


news24

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den største sikkerhetsrisikoen er ikke operativsystemet, men brukeren. Sjansen for at du får et virus på telefonen som leser alle tekstmeldingene dine og sladrer til mor, er ekstremt liten. Det som derimot er veldig sannsynlig, er at du glemmer igjen telefonen på en flyplass og at noen finner den. Hvis den da har sensitiv informasjon, spiller det ingen rolle hvilket operativsystem den har. Det som spiller en rolle, er hvilke sikkerhetsinnstillinger du har lagt inn. De fleste proff-telefoner, enten det er WM, Apple, Symbian eller BlackBerry, har støtte for en telefonlås som gjør det umulig å bruke telefonen uten en bestemt kode. Telefonen låses da gjerne i forbindelse med tastelåsen og man må ha en kode for å kunne bruke den. Man kan da heller ikke sette inn et annet SIM-kort og kjøre på uten kode.

 

Uansett hva man velger så er og blir brukeren den største sikkerhetsrisikoen.

 

-s

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde et fag på skolen som omhandlet datasikkerhet, og da hadde vi en gjesteforeleser fra et sikkerhets-selskap. Han sa at det eneste de brukte av telefoner på jobben var blackberry, dette fordi det var de eneste mobilene der sikkerhet faktisk var satt i høysetet. Noe videre forklaring i detalj på dette husker jeg ikke dessverre.

Lenke til kommentar
Symbian kan det i hvertfall ikke være, da mange har dette = mange mål.

Apple OS tror jeg heller ikke det er, siden folk utvikler all slaks ting til Apple produkter og spesielt iPhone.

 

Av de på listen vil jeg tro UIQ.

Bruker ikke BlackBerry windows mobile :hmm:

Nå har det seg slik at både UIQ og S60 er symbian. S60/UIQ er bare brukergrensesnittet. OS-et som ligger i bunn, altså Symbian er akkurat det samme ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...