Gå til innhold

Skifte av avdeling på rekrutten?


Veed

Anbefalte innlegg

Hei, blitt innkalt til CSS- bataljonen ved bardufoss nå på januarn, men har hørt at det er en sløving tjeneste man får lite ut av! :/

 

Noen som har andre synspunkter på dette? Tenker da å søke ved en annen avdeling i hæren, er det muligheter for dette på Sessvollmoen ( dær jeg skal gå rekrutt)

Endret av Veed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, blitt innkalt til CSS- bataljonen ved bardufoss nå på januarn, men har hørt at det er en sløving tjeneste man får lite ut av! :/

 

Noen som har andre synspunkter på dette? Tenker da å søke ved en annen avdeling i hæren, er det muligheter for dette på Sessvollmoen ( dær jeg skal gå rekrutt)

 

Du skal ikke ha rektutten på Sessvollmoen. Du møter der og skal ha en legesjekk og masse annet rart før du blir satt på et fly til det herlige nord.

 

Hvis du vil bytte avdeling så er din beste sjanse å ringe VPV på telefonnr: 03003 og snakke med de.

Lenke til kommentar

Hva andre sier er vel egentlig ikke så veldig vesentlig. Hvis du er innstilt på å få det bra, får du det bra. Finnes jo tjenester med mer felt (Panser f.eks.) og hvis du absolutt vil ha en slik tjeneste må du bare mase på VPV. Mulig at det er endel tjenester som er fyllt opp nå. Men det skader ikke å prøve ;)

Lenke til kommentar
css er kjip ja. finn deg noe bedre.

 

Jeg har hatt en del kamerater i css både kp 2 og kp 3 og jeg skal inn i css og gleder meg utrolig. de sier det er helt rått. de har med mange bilder osv og ingen tegn på at det er en kjip linje... men men smak og behag. gleder meg hvertfall :)

Lenke til kommentar

CSS er absolutt ikke kjipt. du får ikke tjenestegjort NOEN andre steder der du får så mye ut av førsteganstjenesten som i CSS. Jeg var inne i 10 månder, å fikk med meg sivile sertfikat å kompetansebevis for over 80.000 kr, uten at det kosta meg ei krone. CSS er et sted der du får mulighet til å opperere mye på egenhånd, å tenke sjøl. for å ta meg da, som kjørte krok-bil, så kunne en hverdag være at vi skulle frakte feks 20 belte-vogner fra bjerkvik til skjold, så da sto vi opp 10 på 6, fyrte i gang lastebilene, lot dem stå å gå mens vi åt frokost å hadde rom-vask, å gikk ut å stillte dem opp i kolonner innen 07.30. så var det kort breefing for turen med kolonne-rekkefølge, kolonne-leder osv, test av sambandet, før vi var klare til avmarsj klokka 08.00. da kjørte vi gjerne 2 kolonner a 5 biler uavhengige av hverandre, 2 løft pr bil, å 2 mann pr bil, å brukte en dag på det så vi var hjemme tel middag. I tillegg hendte det vi fikk beskjed under veis at vi fikk feks 2 ekstra "løft", hvor da 2 av bilene blei sendt ut på egenhånd uten befal, for å løse et oppdrag på egenhånd i eget tempo. (å har du en bil, litt last å litt utstyr så har du fort annsvaret for 2-3.000.000 kr på egenhånd).

 

andre dager kunne vi dra polarbadet å bade, ha opplæring på sambandsutstyr, vedlikehold av lastebiler, trene på taktisk kjøring, nærstrid-teknikk, nye våpen, dra på skytterbanen, osv å ellers alt som hører med til førsteganstjenesten. Å kjøre lastebil var absolutt ikke hele førsteganstjenesten. Man kjørte ikke bare for å kjøre. Mesteparten av tida gikk med til vanlige grunnlegende soldat-opplæring.

 

Øvelsene gikk som for alle andre. man dro ut i skauen, etablerte en leir med alle de andre, å fikk sin egen krok hvor man satte opp telta sine å parkerte lastebilene. Første dagen i øvelsen var det ofte mye kjøring (man har tross alt i oppgave å transportere ALLE bataljonene ut i felten), så la man seg i teltet for å vente på neste oppdrag, som gjerne kom sånn i 3-tida på natta at "HANSEN Å LARSEN! Dere må våkne, dere skal ut på oppdrag på egenhånd. Sitt klar i bilen om 10 minutter så får dere nærmere beskjed", så var det gjerne å hente noen snøscootere eller beltevogner laaangt utti gokk, levere dem dit dem skulle, også dra telbake tel leiern å legge seg å vente på neste oppdrag. De siste dagene var det alltid fullt kjør, for da skulle alle bataljonene hjem å da var de ikke lenger leire, men enkelt-kjøretøy å telt fordelt over hele troms fylke å øverste delen av nordland. I tillegg hadde vi ofte en vaktpost vi betjente mellom natta, med "en time på, 8 timer av"-opplegg. å det ALLER beste med øvelsene, var at vi som vognførere hadde krav på minimums-søvn, noe som betydde at da kunne man legga seg i soveposen, sova godt MINST 6 timer, noe som er luksus under øvelser. Vi fikk også prøve oss på andre oppgaver, som hovedvaktpost inn til campen, bare sånn for å ha vært i gjennom det.

 

Skulle jeg dratt i førstegangstjenesten en gang til, er jeg ikke i tvil om jeg ville gjort akkurat det samma. Kan låve deg at å pusse våpen, krabbe i gjørma å gå våken ei uke i strekk ikke er like moro etter at du har holdt på med det 2 månder i rekrutten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...