Emancipate Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg kjøpte en bærbar datamaskin fra datakjeden.no som jeg er misfornøyd med. Skjermen er for liten, jeg liker ikke styreplata, osv... For å finne ut dette måtte jeg selvfølgelig starte den. Når jeg sendte mail til datakjeden.no og sa jeg ville benytte meg av angreretten, sa de sånn ca dette: Har du startet MAC-en. Hvis den er startet kan den ikke leveres tilbake i samme vesentlig stand som den skal i følge angrerettsloven. Maskina er ekstremt pent behandlet og pakket inn i originalemballasjen. Den har absolutt ingen riper eller fingermerker. Hvordan skal jeg argumentere? Jeg får ikke opp noen saker på FTU, det virker som om sida er i uorden. Jeg vil gjerne ha noen konkrete avgjørelser å støtte meg på. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det er flere avgjørelser i FTU der klager har fått medhold i nettopp slike saker. Den ene jeg har lest hadde kunden brukt maskinen i nesten to uker. Klarte ikke å finne igjen dette vedtaket, men jeg fant en vedrørende en mobil som fint kan brukes: angrerett_ftu_08_6762.pdf Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Tusen hjertlig. Har bare brukt den i litt over en time totalt sett. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det er tydeligvis noen som har sovet i timen i Datakjeden.no. Det har vært flere slike saker her der butikkene har måtte godta angreretten til slutt. Håper virkelig de ikke gidder å gå den lange veien til FTU for din del! Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hvis du kjøpte den via netthandel, har du 14 dagers lovpålagt angrerett og har krav på å få hevet kjøpet. Selger kan kreve ett lite gebyr for å resette den tilbake til fabrikkstand så lenge de har opplyst om dette enten på webshopen, eller i løpet av handelsprosessen. Hvis du kjøpte den i butikk, er ikke butikken pliktig til å ta den tilbake, med mindre de operered med "åpent kjøp" eller xx dager angrerett. Også her gjelder det samme ang. gebyr for å resette maskinen og klargjøre den for neste kunde. Men de kan kun kreve dette hvis de har opplyst om det på forhånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Selger kan kreve ett lite gebyr for å resette den tilbake til fabrikkstand så lenge de har opplyst om dette enten på webshopen, eller i løpet av handelsprosessen. Nei. Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Informativt svar, hva vil du jeg skal svare? "Jo."? Gjør heller litt nytte for deg og utdyp hvorfor "nei.". Såvidt meg bekjent, har selger full dekning for å kunne kreve dette, så lenge han har informert kunde om dette gebyret på forhånd. Hvis du har info du kan dele med oss andre om dette, er det sikkert flere som ville satt pris på litt mere troverdige utsagn enn "nei." Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Informativt svar, hva vil du jeg skal svare? "Jo."? Gjør heller litt nytte for deg og utdyp hvorfor "nei.". Såvidt meg bekjent, har selger full dekning for å kunne kreve dette, så lenge han har informert kunde om dette gebyret på forhånd. Hvis du har info du kan dele med oss andre om dette, er det sikkert flere som ville satt pris på litt mere troverdige utsagn enn "nei." Fordelen med å ha rett er at man kan tillatte seg å være noe knapp. Nivået blir uansett ikke lavere enn når det hentes gal juss fra løse luften. Angrerettloven §3: Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Ved et ordinært varekjøp er utgangspunktet at trådstarter skal ha tilbakebetalt det han har betalt. Dersom nettbutikken tar betalt for "gjenoppretting til fabrikkstand" får trådstarter reellt sett igjen mindre penger. Dette er "dårligere" for trådstarter. Altså kan det ikke avtales slikt et gebyr. Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Teksten under er sakset fra en webshop. Hadde de eksistert rimelig lenge hvis de ikke hadde hjemmel for å gjøre dette? Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskin tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på 600,-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. Forbruksvarer som inngår i visse produkter, som for eksempel patroner og tonere i skrivere, skal alltid betales av kunden. Dette gjelder om den originale forpakningen er brutt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Vel - du trodde jo de hadde hjemmel og spredde denne rettsoppfatningen. Dette var du garantert ikke alene om å tro, og da er det ikke rart butikken går rundt. For øvrig medfører feil forståelse av angrerettloven nok sjelden umiddelbar konkurs. For varer som etter angrl. §15 leveres tilbake og er i "tilnærmet samme stand", kan det ikke tas betaling for bruk av angreretten. En bedrift vil ha en viss adgang til å ta betalt ved tilvirkningskjøp, men altså ikke for gjenoppretting av en masseprodusert PC. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Paragrafen som tillater selger å ta gebyr ved tilvirkningskjøp: § 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte. Samtlige pcer som er til salgs hos netbutikker som kan tilpasses individuelt vil ha som en del av salgsvilkårene informasjon rundt dette her. Ferdig-pcer som ikke kan tilpasses er det ulovlig å ta gebyr for tilbakelevering av! Fint om du kan nevne hvilken butikk dette er, så vi kan tipse forbrukerombudet om et ulovlig kjøpsvilkår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå