Gå til innhold

Hva må jeg lære meg for å lage spill?


Anbefalte innlegg

Puh! Takk, pcfreak! :)

 

Er det noen som vet om jeg kan klare å lage et strategispill i 3D ved hjelp av de bøkene jeg refererte til, altså Deitel & Deitel C++: How to Program, OpenGL Game Programming, AI Game Programming Wisdom og Real-Time Strategy Game Programming Using MS DirectX 6.0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Puh! Takk, pcfreak! :)  

 

Er det noen som vet om jeg kan klare å lage et strategispill i 3D ved hjelp av de bøkene jeg refererte til, altså Deitel & Deitel C++: How to Program, OpenGL Game Programming, AI Game Programming Wisdom og Real-Time Strategy Game Programming Using MS DirectX 6.0?

 

Ja, når du KAN det som står i bøkene :wink: Virker som du tror dette er en lek, som å sette seg inn i et nytt program. It`s NOT! Å sette seg inn DirectX-programmering uten å kunne c++ (i dette tilfelle) blir som å hoppe over barneskolen og ungdomsskolen når du skal ta 3kl matte på virderegående. En må ha noe å bygge på.

 

Men lykke til :) Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Puh! Takk, pcfreak! :)  

 

Er det noen som vet om jeg kan klare å lage et strategispill i 3D ved hjelp av de bøkene jeg refererte til, altså Deitel & Deitel C++: How to Program, OpenGL Game Programming, AI Game Programming Wisdom og Real-Time Strategy Game Programming Using MS DirectX 6.0?

Ja, når du KAN det som står i bøkene :wink: Virker som du tror dette er en lek, som å sette seg inn i et nytt program. It`s NOT! Å sette seg inn DirectX-programmering uten å kunne c++ (i dette tilfelle) blir som å hoppe over barneskolen og ungdomsskolen når du skal ta 3kl matte på virderegående. En må ha noe å bygge på.

Men jeg skal lære meg C++! Det er jo det jeg sier!

 

Men lykke til :) Hold oss oppdatert!

Hvis jeg får lagt ut spillet mitt på nettet en gang, skal dere få en forvarsel. Vær forberedt på å vente leeenge. :wink: Og selvsagt på å bruke laaang tid på å spille når du får installert det! :D

Lenke til kommentar

Som mange har nevnt, bør du lære deg C/C++ før du går over til DirectX eller OpenGL som er grafikk APIer, fordi du bruker C/C++ til å programmere APIene.

 

Min anbefalte rute:

1: Lær deg C++

2: Lag et tekstbasert spill i C++, der du bruker viktige/avanserte metoder på å løse problemene, slik at du lett ser de raskeste/enkleste løsningene på problemet ditt.

3: Lær deg OpenGL eller DirectX

 

>1: Det finnes hundrevis av C++ Tutorials på nett, også på norsk

 

-cprogramming.com <-Engelsk

-cplusplus.com <-Engelsk

Jeg har også prøvet å skrevet noen, men de er mer som en introduskjon til C++, ta gjerne en titt. (btw. de er på norsk)

www.strupstad.net <-Norsk (Serien er ikke helt ferdig enda da)

 

>2: Dette bør ikke være vanskelig, men tenk på hvordan du håndterer angrep, items, fiender,dialoger osv. FØR du begynner på selve spillet ditt.

 

>3: Lær deg APIen du vil bruke. Selv startet jeg med OpenGL, men gikk over til DirectX, for å teste begge APIene. (Holder meg fremdeles til DX =)).

 

Ha det gøy, det er det viktigste, ikke stress deg igjennom alt sammen for å bli fortest ferdig!! =)

Har du noen spørsmål, er det bare å kontakte meg! (Du finner info på websiden)

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Dere gir dere ikke! La meg klare opp litt her:

 

Da jeg skrev at jeg ikke kom til å lage noe 2D-spill, mente jeg at jeg ikke kom til å lage noe eget 2D-spill. Jeg starter selvsagt i 2D. Kanskje lager jeg en Tetris-klone eller noe i den duren. Jeg innbiller meg ikke at jeg kan lage et godt, tredimensjonalt strategispill uten å ha laget mindre avanserte spill tidligere. Herregud, det får være grenser for naivitet! :roll:

 

Det eneste jeg vil vite er hvilke bøker jeg trenger for å over tid kunne programmere 3D-strategispill. :wink:

Lenke til kommentar

For å si det slik, så bør du ta imot all hjelp du får...uansett, skrev noen tips du bør tenke på, ta en titt på dem, og ha dem ibakgrunnen, vi prøver da bare å hjelpe deg ;P

 

Folk har da også lista opp mange bøker her aswell, men ta gjerne en titt her, og finn det som passer deg selv

http://www.gamedev.net/columns/books/

 

en annen god side du har god bruk for er: www.google.com bruk den, og prøv å finn ut av ting selv før du begynner å mase på alle de andre..

 

lykke til

Lenke til kommentar

neida =)

(Det jeg mente var i framtiden, det verste folk vet er å måtte svare på spørsmål du finner svaret på ved hjelp av et part tastetrykk ;P)

Ta en titt igjennom den siten, trenger du hjelp,ikke nøl med å ta kontakt! Jeg har mange bøker, og kan gjerne si noe om diverse bøker du kanskje finner interessante.

Lenke til kommentar
AI Game Programming Wisdom

Data Structures for Game Programmers

OpenGL Game Programming

Deitel & Deitel C++: How to Program

og en eller annen strategispill-bok (vurderer Strategy Game Prog with DirectX 2002)

 

Har utforsket linken jeg fikk av DigitalErr0r, og prøvd å finne en balansegang mellom utgivelsesdato og kritikk. Ser dette bra ut? Er det mer jeg trenger? Noe jeg ikke trenger?

 

Dette blir dyrt :) Men du trenger jo ikke kjøpe alle bøkene enda. Det kommer nok ut nyere (og bedre?) bøker etterhvert. Tror det mange mener er at du kanskje kan glemme disse spillbøkene for nå til du kommer på et nivå der du faktisk har nytte av å lese dem. Men for all del, jeg sitter også å leser masse greier jeg ikke har peiling på. Trodde det bare var jeg som var rar :p

Lenke til kommentar

vel, ja, det kan bli ganske dyrt. Men er det OpenGL du har tenkt å begynne med? I såfall er den boken: OpenGL Game Programming en god bok, men du har nehe.gamedev.net som går igjennom mye av det sammen, men kansje ikke så begrunnende.

 

Todd Barron skriver meget godt, og er absolutt anbefalt =)

 

Men husk at denne bruker DirectX, du bør holde deg til en av APIene.

Lenke til kommentar
du trenger jo ikke kjøpe alle bøkene enda. Det kommer nok ut nyere (og bedre?) bøker etterhvert. Tror det mange mener er at du kanskje kan glemme disse spillbøkene for nå til du kommer på et nivå der du faktisk har nytte av å lese dem

Ja, det er sant. Har faktisk ikke tenkt på det. :oops:

 

Da må jeg kanskje vite hvilken rekkefølge disse tingene (C++, OpenGL, osv...) må læres i. Hvilken?

Lenke til kommentar

Rekkefølgen jeg vil anbefale deg å følge, som nevnt tideligere:

lær deg C++, selve språket, og lær deg å "tenke" med språket, slik at du kan bruke det i alle mulige situasjoner. Dette finner du fort ut av ved å lage diverse program, og for en spillutvikler, et simpelt tekstbasert spill.

 

Deretter må du lære deg det basiske i windowsprogrammering, helst med Win32APIen, og ikke MFC, med tanke på grafikk og diverse eksterne libs. du vil bruke. Også int å lære seg det som ligger bak når du lager et win prog. noe du ikke like lett kan se via MFC.

 

Deretter bør du lære deg en av APIene, eller lage ditt eget(hvis du vil lage ALT helt selv ;P) og skjønne den's oppbyggning, og lær deg dens funksjoner. ikke lær deg mange ting på en gang, f.eks OpenGL progging til Linux, og DirectX til windows(2 apier, to OSer = mye surr for noen personer ;P).

 

Etter at du har laget mange små applikasjoner, effekter, og du føer deg konfortabel med APIen du har valgt, bør du ta en titt på andre faktorer innen for SPILL programmering. Å få fram graikken er ofte det letteste. Når du skal lage spill bør du lage deg et system, som kan gjøre mye av jobben din enklere. Her tenker jeg mest på diverse script systemer, som kan håndere fysiske lover, partikkler, effekter, AI, Dialoger, Diverse våpen og dens virkingner.

 

"collisiondetection" er vel et av de største problemene for mange, her bør du lære deg forskjellige metoder og algoritmer, for å så kunne finne ut av hva som passer deg best i de forskjellige siuasjonene.

 

Skal du designe spillet selv, kan du f.eks ta en titt på diverse design dokumenter på nett. Her lærer du deg mange gode tenkinkker på å få brukeren av spillet til å virkelig like spillet ditt, som også er en viktig faktor..kanskje den viktigste? Det er da brukerne du lager det til(?).

 

Mange av disse "lærings" nivåene kan læres parallelt. Lær deg det grunnlegende, så går du over til andre, mer avanserte ting senere.

 

Jeg lærte meg dette ved å først lage en liten 3d motor, også bygge ut en spill motor av den, der du tenker på alle faktorer/funksjoner/lover du trenger å ha med i spillet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefale deg å lære deg grunnleggende C/C++ først. Det kommer litt an på hvilket språk du føler deg mest komfortabel med. Deretter lærer du deg et API. Helst ikke Win32 API. Da er du bare limitert til Windows. Lær deg QT fra trolltech:http://trolltech.no/. Her finner du en GPL lisensiert (gratis) utgave for nybegynnere. Det fine er at QT kan brukes både i Windows og Unix, *BSD, Linux + mange andre OS. QT er også inn for fullt på håndholdte PC'er. QT er strengt tatt ikke nødvendig for å lage spill. Det er egentlig bare for å lage f.eks. et konfigurasjons program.

 

Når du skal begynne å programmere spill, så vil jeg også anbefale deg å holde deg til portabilitet (dvs ting som kan brukes av mange os'er). Noen gode eksempler på dette er UT 2003, som er et veldig OS uavhengig spill. Til dette bruker du et grunnleggende spill-API som f.eks SDL ©: http://libsdl.org eller Clanlib (C++) http://clanlib.org. Dette er veldig gode og gratis API'er. Dessuten er det mange tutorials og mye dokumentasjon hvis du søker litt på google. Til slutt vil jeg annbefale å lære deg et 3D API som OpenGL. Jeg annbefaler ikke DirectX, da dette bare er funksjonabelt på Windows plattformen. OpenGL integreres lett med SDL eller ClanLib, og med OpenGL kan du være bomsikker på at spillet fungerer på alle plattformer.

 

Da kan du velge selv:

DirectX og Win32API: Du kan da bare lage spill til Windows. Ikke tro at Windows er det sikre alternativet i framtiden, og det er viktig å ikke binde seg til en plattform.

 

OpenGL, SDL/Clanlib + evt. QT: På denne måten er du veldig framtidsrettet, og har en stor fordel iom. at du kan programmere for mange plattformer, og det vil si at jobbmulighetene blir større.

 

 

Takk for meg. Håper at mitt syn på dette har vært til hjelp

Lenke til kommentar

Portabilitet er selvfølgelig viktig, men jeg vil ikke annbefale deg å se bort ifra muligheten du har med f.eks DirectX. Selvfølgelig er ikke Windows kanskje det som er det sikkreste å satse på i framtiden, men nå er det det, med mindre du kjører Unix/Linux og disse andre OSene er portabilitet viktig, men ikke ellers, du børe kode til det OSet du bruker, og ikke satse på alt mulig annet.

 

Du må ikke se bort ifra portabilitet, men du må ikke kode det hvis du ikke må, det kommer ann på hva du selv vil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har nettopp starta med c++ (bruker win32api'n),

så eg veit ikkje så mykje, Men blir det ikkje vanskeleg å lage den kunstige inntellegensen til motsandaren? Du hadde jo tengt å lage eit strattegi spill, og det blir jo ikkje så mykje å gjere utan motstandarar? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...