tåa Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg har veldig lyst til å lage egne spill, men jeg vet ikke hva jeg må lære meg for å gjøre det. Har tenkt å starte med C++, men hva annet vil jeg trenge? Og ikke minst; hvilke bøker om de nødvendige emnene vil dere anbefale? Jeg ber dere legge merke til at jeg ikke har noen som helst erfaring innen programmering. Bøkene bør være nybegynnervennlige, men omfattende. Hvis jeg kan klare meg med en bok per emne er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 OpenGL programmering, DirectX og slikt er ikke og forakte...... Dersom du vil inn på AI motorer, Grafikkmotorer osv så kan Assembly AKA asm være greit og kunne..... EDIT: (Jeg kan ikke så mye programmering selv, men vet litt om hva som trengs, derfor det jeg nevnte ovenfor) så til bøkene: Selv leser jeg C++ og objektorientert programmering av Andreas Quale & Johan havnen og jeg må si jeg liker den så langt har også hørt VELDIG mangen som har skrytt av en bok av Dietel & Dietel (tror jeg det var, men husker ikke tittelen) disse er da innenfor C++ OpenGL tutorials osv kan du finne på Gamedev Skal sjekke litt mer under dette i morgen (litt sent nå ) Lenke til kommentar
Legion Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 last ned directX SDK fra MS, der er det en del tutorials også gnist.tapir har et stort utvalg av bøker om dette, har selv sikkla etter flere. utrolig masse kult Lenke til kommentar
TRS Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 last ned directX SDK fra MS, der er det en del tutorials også gnist.tapir har et stort utvalg av bøker om dette, har selv sikkla etter flere. utrolig masse kult Uhm.....url eller noe? Foresten, om du skal se etter bøker online så se om dem har dem på Haugenbok der har de bra service og gratis frakt innenfor norge Lenke til kommentar
Legion Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 directX sdk: http://msdn.microsoft.com/library/default....ist/directx.asp there you go Lenke til kommentar
TRS Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 hehe, var ikke det jeg tenkte på da (men kan være nytting for forfatteren av threaden) det jeg mente var gnist.tapir eller hva det var Lenke til kommentar
Legion Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 no da http://www.gnist.no/ har ikke sjekka så mye på den siten, er på den bokhandelen nesten hver dag alikevell Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Windows Game Programming for Dummies pluss Deitel og Deitels C++ bok kan være et godt utgangspunkt for deg. Et tips er å kjøpe på Amazon.co.uk... den førstnevnte boka får du for under 250,- inkl. frakt. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...8755782-5172648 (sørg for at du får 2002-versjonen og ikke 1998-versjonen!) Lykke til! .Ø. Lenke til kommentar
tåa Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Takker for svar , men jeg må ha litt hjelp til. - Jeg vil helst ikke kjøpe bøkene fra utlandet, så om dere vet hvor jeg får tak i dem i Norge blir jeg glad. - Jeg har tenkt å gjøre absolutt alt selv. Mao. trenger jeg kunnskaper om programmering av alt som utgjør et spill. - Jeg vil lære meg 3D-grafikk, 2D er ikke så viktig. Mulig det er vanskelig å begynne i 3D, men generelt lærer jeg svært fort. Det skal nok gå. - Det har kommet meg for øye at for å lage et spill bør du ha en bok som handler om programmering av den typen spill du vil lage. Jeg tenkte å prøve meg innen strategi. Tips til gode bøker? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Nå hopper en ikke rett på 3D-programmering før man har lært språket rimelig bra, i dette tilfelle C++. Lær deg språket først, ihvertfall det grunnleggende, før du begynner å tenke for mye på 3D. Du kan jo alltids lese om det og få litt inspirasjon, men det er mange som har begynt med mål om å lage eget revolusjonerende 3d-spill på et par uker. Det skjer ikke! Lenke til kommentar
tåa Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Jeg mente bare at jeg ikke kommer til å lage noe 2D-spill. Og jeg vet veldig godt at jeg må bruke lang tid på dette, men det gjør meg ingenting. Jeg drømmer om en karriære innen spill-industrien, og skal jeg få det må jeg lage noe bra. Dette er noe jeg virkelig vil! Lenke til kommentar
oyvind_b Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Ta en titt på Amazon sine DirectX-sider (du trenger ikke kjøpe der, bare lete og lese omtaler). http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/brows...8839751-0156025 Der er det også noen bøker om strategispill. Ved å lete på Amazon, lese omtaler og lete litt rundt på nettet finner du sikkert informasjon om hvilke bøker som er best. Men som en annen sa her: lær deg c++ først. .Ø. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Jeg mente bare at jeg ikke kommer til å lage noe 2D-spill. Og jeg vet veldig godt at jeg må bruke lang tid på dette, men det gjør meg ingenting. Jeg drømmer om en karriære innen spill-industrien, og skal jeg få det må jeg lage noe bra. Dette er noe jeg virkelig vil! Det er bra og ha ambisjoner......det er de som er drivkraften, ikke gi slipp på dem og du kommer til og lykkes en gang...... Har foresten ambisjoner innen spill industrien jeg ogsp Lenke til kommentar
nthjelme Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 hva med å bruke et program som 3d gamestudio til å lage spill ? Vi skal til å bruke det i et prosjekt på skolen, der vi skal lage et 3d spill. du trenger ikke så mye kunskaper om programmering for å komme igang, og du kan velge mellom å programmere i C-script eller C++. du kan laste ned en 30dagers prøve versjon på www.3dgamestudio.com Lenke til kommentar
tåa Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 Hva med Deitel & Deitel C++: How to Program, OpenGL Game Programming, Strategy Game Prog with DirectX 2002 (den er ikke kommet ut, men alle de andre strategispill-bøkene er flere år gamle) og AI Game Programming Wisdom? Over tid bør jeg vel kunne klare å få til noe med disse bøkene? Tips meg om dette er bra/dårlig. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg er også enig i at du bør lære deg litt grunnleggende programmering før du begynner med DirectX og 3D-greier. Har du først fått inn tankegangen er det mye lettere å gå videre. C++ boka til Deitel & Deitel er et bra sted å begynne, den passer bra for de som aldri har programmert. Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Deitel and Deitels: How to Program C++ 4th Edition, har den boken selv, og den er bra til å lære C++ med. Og jeg kjøpte ikke min fra utlandet, kjøpte den fra www.bokkilden.no. Lenke til kommentar
tåa Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Søkte litt på Bokkilden.no, og fant disse: Deitel & Deitel C++: How to Program OpenGL Game Programming AI Game Programming Wisdom Real-Time Strategy Game Programming Using MS DirectX 6.0 (den er gammel, men det var den eneste boken om programmering av strategispill de hadde ) Er dette bra? Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Sikkert bra nok i første omgang, til du blir litt bedre. Jeg vil anbefale at du starter med bok nr 1. Når du har kommet deg et stykke ut i den kan du se på spillprogrammering. Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Søkte litt på Bokkilden.no, og fant disse: Deitel & Deitel C++: How to Program OpenGL Game Programming AI Game Programming Wisdom Real-Time Strategy Game Programming Using MS DirectX 6.0 (den er gammel, men det var den eneste boken om programmering av strategispill de hadde ) Er dette bra? Den øverste du har på lista er ikke boken om du ikke var klar over det, det er en CD-ROM, boken koster ikke 670 men 493, du kan finne den ved å søke etter ISBN nummeret på Bokkilden.no, ISBN nummeret til Deitel & Deitel sin How to program C++ 4th Ed er: 0131118811 EDIT: Ellers har du den her: http://www.bokkilden.no/cgi-bin/ncommerce3...8811&partnerid= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå