Gå til innhold

BK: to potraits av en frosk

dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der er jeg sterkt uenig med deg Mr. Olsen; jeg synes at blits-lyset gir motivet liv.

Når det gjelder selve komposisjonen, så kunne jeg tenkt meg en mellomting; like mye frosk som i første bilde, men mimdre bakgrunn, slik som i det siste bildet.

Tom

PS. Det heter portrett i Norge ;)

Lenke til kommentar
Der er jeg sterkt uenig med deg Mr. Olsen; jeg synes at blits-lyset gir motivet liv.

Når det gjelder selve komposisjonen, så kunne jeg tenkt meg en mellomting; like mye frosk som i første bilde, men mimdre bakgrunn, slik som i det siste bildet.

Tom

PS. Det heter portrett i Norge ;)

Også uenig med Olsen. Her synes jeg blitzen gir stilige reflekser på frosken, som du ikke ville fått uten.

Hva er fint med masse lyse punkter på en art de normalt sett ikke er lyse punkter på?

I tilleg er det masse CA der, nettopp på grunn av blits...

Ole, din stemme teller ikke, du takler bare ikke bilder uten catchlight :p

Her er hva jeg syns er mye bedre, ti ganger mer naturlig...

dsc_kroete_8_192.jpg

kroete_191.jpg

Hentet fra en tysk makroside...

Syns heller ikke refleksene i øynene er så fine på daniels bilde, og som dere ser over her, man får pene catchlights uten blits også...

Lenke til kommentar

takk for tilbakemeldingene, men kan man "fjerne/redusere" blitz lys? Åssen gjør man dette?Noen som vet om man kan gjøre dette via lightroom 1, og eventuelt åssen(hjelper kanskje litt med recovery)

Kunne dessverre ikke ta dette bilde uten blitz, siden dette ville gitt for trege lukker hastigheter.....en diffuser er vell kanskje et alternativ!?Hva slags diffuser kan jeg bruke til mitt kamera(s6500fd) eventuelt?

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar
takk for tilbakemeldingene, men kan man "fjerne/redusere" blitz lys? Åssen gjør man dette?Noen som vet om man kan gjøre dette via lightroom 1, og eventuelt åssen(hjelper kanskje litt med recovery)

Kunne dessverre ikke ta dette bilde uten blitz, siden dette ville gitt for trege lukker hastigheter.....en diffuser er vell kanskje et alternativ!?Hva slags diffuser kan jeg bruke til mitt kamera(s6500fd) eventuelt?

Mvh

Daniel

Fjerne blitslys? Det eneste man kan gjøre er å senke lysmengden, men jeg tror ikke helt jeg skjønner hva du spør om.

Hvilke lukkerhastigheter ville det gitt?

Softboks er smart ja, så stor som mulig, gjerne en på hver side...

Lenke til kommentar

er enig at det kunne sett enda bedre ut uten refleksjon av blitsen, men syntes ikke at det er såpass ille at det ødelegger bildene=)

Men Marius, hva er det beste alternativet hvis jeg skal ta makro bilder under dårlige lysforhold? sofboks regner jeg med?(stativ er vell ofte veldig vanskerlig og tungvint å bruke)

Er dette dyrt, åssen funker dette...kan jeg bruke det til mitt kamera?

Lenke til kommentar
Har du sett mine fluebilder?

jada, fine de...jeg vet at du er motstander av blits lys og jeg er det til en viss grad selv, men under vanskerlige lys forhold så blir jo lukkerhastigheten alt for lave til å ta bilder uten blits(hvis man ikke vill bruke iso 1600)

Har du brukt softboks på flue bildene dine, eller stativ?

Eller har lysforholdene kanskje vært gode nok?

Lenke til kommentar
Alle fluebildene mine er tatt på under 1/50, mesteparten på rundt 1/15... Noen på 1/10...

Ingen er tatt med blits...

...med stativ regner jeg med?

Men hvis man ikke har muligheten til å bruke staiv(som feks i jungelen i tahailand :D)

da er vell softboks the beste alternativet?

Noen her som vet om jeg kan skaffe meg en slik softboks til mitt kamera(s6500fd), åssen ser en sofboks ut forresten!?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke stativ i jungelen i thailand? Er det lettere å dra rundt med ekstern blits og stooor softboks? Neppe...

Jeg ville nok brukt stativ... Kan du ikke få det 100% bra, hva er poenget? Det er min mening... Jeg gir heller faen i å bruke tid på det om jeg ikke vet at jeg har mulighet til å få det 100%...

Derfor bruker jeg ikke blits...

http://www.photopoint.ee/toode/17424/big-m...oks-574420.html

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke stativ i jungelen i thailand? Er det lettere å dra rundt med ekstern blits og stooor softboks? Neppe...

Jeg ville nok brukt stativ... Kan du ikke få det 100% bra, hva er poenget? Det er min mening... Jeg gir heller faen i å bruke tid på det om jeg ikke vet at jeg har mulighet til å få det 100%...

Derfor bruker jeg ikke blits...

<a href="http://www.photopoint.ee/toode/17424/big-m...oks-574420.html" target="_blank">http://www.photopoint.ee/toode/17424/big-m...oks-574420.html</a>

Vell, tviler på at mange proffe natur fotografer sier seg enig der, ofte så har man rett og slett ikke muligheten til å bruke stativ...feks hvis man se et spesielt insekt som man ønsker å ta bilde av, så har man ikke alltid tid til å gjør klar et stativ.Ofte så er avstanden/ høyden også avgjørende om man kan bruke stativ eller ikke :) (ville jeg tro)

Jeg er ganske sikker på at mange proffe natur fotografer tar perfekt tekniske makro bilder uten stativ, så da bruker de vell annet utstyr som feks en softboks...eller noe annet utstyr som jeg kanskje ikke har noe viten om!?

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...