Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg går i VG3 og har C# i IT timen, vi holder nå med på et prosjekt som vi skal lage i C#. Så jeg lurer på om noen av dere har en ide til hva jeg kan gjøre/lage??

PS: meldingen fra læreren angående prosjektet..

Målet med dette prosjektet er å jobbe med programmeringslagoritmer og spesielt i forhold til tallbehamndling.

Prosjektet skal inneholde følgende:

⁃ sorteringsalgoritme

⁃ inndata og utdata

⁃ bruk av formler, egendefinerte variabler

⁃ program for enten matematikk, naturvitenskap, statestikk eller økonomi

⁃ dokumentasjon av prosjektarbeidet

⁃ forklaringer og kommentarer

⁃ kildehenvisning

Følgende teller ikke:

⁃ bruk av eksterne grafikk-filer

⁃ webdesign

NB! Dette er et foreløpig utkast. Små enderinger kan komme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Keylogger ? Hva skal man med det da?

Lag deg en stack basert kalkulator med graf fremvisning, gjerne med omvent polsk notasjon for enkelheten. På den måten løser du alle tingene oppgaven krever plus at lærern din antagligvis blir mere imponert og du får bedre karakter.

Takk for svaret, men jeg skjønner ikke helt hva en stack basert kalkulator eller polsk notasjon er :p. Og jeg har ikke mye kunnskap med Csharp :p

Lenke til kommentar

WIKIN på STACK ga god mening. Den andre tror jeg er enklest å forstå hvis du tenker litt annerledes en hva du er vant til på en kalkulator.

Eksempel:

Ta følgende regnestykke:

1 + 2(5 * 7) - 3

På en vanlig kalkulator så tastes dette slik:

1 M+ 5 * 7 = * 2 = M+ MR - 3 =

Altså 14 tastetrykk

Omvendt polsk notasjon er det som brukes på mere avanserte kalkulatorer som f.eks. HP sine.( Mulig jeg er gammaldags her, men da jeg gikk på skolen så var det HP som gjaldt)

Samme regnestykke blir da tastet slik:

1 [enter] 2 [enter] 5 [ENTER] 7 * * + 3 -

Altså 12 tastetrykk

For å forklare så betyr [ENTER] at tallet foran blir lagt på stack og alle regneoperasjonene tar nødvendig antall tall fra stacken og utfører operasjonen og legger resultatet på stack. Derfor:

1 [ENTER] På stack: 1

2 [ENTER] På stack: 1 2

5 [ENTER] På stack: 1 2 5

7 * På stack: 1 2 35 (7 * 5 = 35)

* På stack: 1 70 (35 * 2 = 70)

+ På stack: 71 (70 + 1 = 71)

3 - På stack: 68 (71 - 3 = 68)

Det kule med omvendt polsk notasjon er at det gjør programmering av kalkulator til en lek i forhold til det å håndtere en vanlig kalkulator, nettopp fordi Omvendt polsk notasjon er mye nærmere vår tenkemåte og programmeringsflyt en den tradisjonelle måten.

Lenke til kommentar
WIKIN på STACK ga god mening. Den andre tror jeg er enklest å forstå hvis du tenker litt annerledes en hva du er vant til på en kalkulator.

Eksempel:

Ta følgende regnestykke:

1 + 2(5 * 7) - 3

På en vanlig kalkulator så tastes dette slik:

1 M+ 5 * 7 = * 2 = M+ MR - 3 =

Altså 14 tastetrykk

Omvendt polsk notasjon er det som brukes på mere avanserte kalkulatorer som f.eks. HP sine.( Mulig jeg er gammaldags her, men da jeg gikk på skolen så var det HP som gjaldt)

Samme regnestykke blir da tastet slik:

1 [enter] 2 [enter] 5 [ENTER] 7 * * + 3 -

Altså 12 tastetrykk

For å forklare så betyr [ENTER] at tallet foran blir lagt på stack og alle regneoperasjonene tar nødvendig antall tall fra stacken og utfører operasjonen og legger resultatet på stack. Derfor:

1 [ENTER] På stack: 1

2 [ENTER] På stack: 1 2

5 [ENTER] På stack: 1 2 5

7 * På stack: 1 2 35 (7 * 5 = 35)

* På stack: 1 70 (35 * 2 = 70)

+ På stack: 71 (70 + 1 = 71)

3 - På stack: 68 (71 - 3 = 68)

Det kule med omvendt polsk notasjon er at det gjør programmering av kalkulator til en lek i forhold til det å håndtere en vanlig kalkulator, nettopp fordi Omvendt polsk notasjon er mye nærmere vår tenkemåte og programmeringsflyt en den tradisjonelle måten.

Ok, tusen takk for svar. Skal prøve å lage noe sånt :) er ikke helt sikker på åssen det kommer til å gå men det finnes sikkert masse guider på nette. :p

Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hvilken linje du går? Jeg går VG2 M&K og har programmert C# i over ett år. Vil gjerne vite hvilken linje som inkluderer programmering :p mulig bytte

Etter hva jeg tror så er dette innført i valgfaget IT 2, eller var det IT3? I hvertfall, det siste valgfaget innen IT.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...