Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Fatter'n sier at Telenor har ringt ham og spurt om han vil si opp fasttelefonen. Er dette vanlig? Ifølge fatter'n sa de at fasttelefonsystemet så gammeldags og vanskelig å vedlikeholde at de taper penger på å ha oss som kunde. Vi har bredbånd fra konkurrenten Lyse. Hva er den beste måten å få IP-telefon? Jeg forstår det sånn at hvis man ikke vil bruke PCen, kan man kjøpe en boks som digitaliserer signalene fra den gamle analoge telefonen. Bør jeg skaffe denne gjennom Lyse, eller er denne boksen så standard at jeg kan skaffe den hvor som helst? Kvalitetsforskjell? Lenke til kommentar
probin Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 fasttelefon er UT! mobil er tingen! mye billigere også (om du er flink da:) ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Eneste fordelen med fasttelefon, er at man sparer 60,- dersom man har bredbånd. Fasttelefon er som nevnt ut. Det er både billigere og mer...eh.. jah.. mobilt. Dessuten kan man sende kuuule mms-bilder av ting og tang til venner og uvenner.... og blåtann og internettsurfing tilsvarende en bitteliten pc og mp3 spiller.. nei nå rota jeg meg vekk Endret 21. november 2008 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Noen boligalarmer krever analog fasttelefon, ikke ip-telefon (dog er det samme analoge aparater, men ip krever strøm i bolig, ikke vanlig analog) Personlig har jeg telenor mini til kr 89 + adsl 2 Ventelo tar 60 kr for linjeleie, og da har jeg hustelefon via telenor for de ytterlige 29 kr jeg legger til. Telenor mini: 89,- Ventelo linjeleie: 60,- ikke bruker jeg hustelefonen, men når ting faller ned funker fortsatt oldtime løsningen. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Ville nok ha valgt IP-telefoni ifra lyse Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg også, om jeg kunne... Lyse er pr meg bekjent, godkjent som ipleverandør til alarmer pga backupmuligheter i bolig og i sentraler. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Kan jeg beholde nummeret ved overgang fra fasttelefon til IP? Hva trenger jeg for å bruke dette? Fibermodemet fra Lyse har tilkobling for to telefoner, PC og TV. Jeg har koblet en standard analog Doro-telefon til fibermodemet, men kan ikke ringe ut. Hva skal til for at det blir tatt i bruk? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Kan jeg beholde nummeret ved overgang fra fasttelefon til IP?Det er fult mulig å gjøre, de fleste teleleveandører i dag har den ordningen med å videreføre nummer så det er intet problem. Når det gjelder den Doro-telefonen din så ville jeg har sendt en mail til Lyse og hørt med de. Kan hende du må bytte ut telefonaparatet siden det er analogt men det vet jeg lite/intet om. Lenke til kommentar
Thorminator Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Kan jeg beholde nummeret ved overgang fra fasttelefon til IP? Stort sett alltid. Det finnes noen unntak men de er få. Hva trenger jeg for å bruke dette? Et IP telefonabonement, en ATA (Analogt Telefon Adapter) og en telefon. Abonementet får du nok fra Lyse. ATA har du innebygget i boksen din. Telefon har du fra før (Doro). Jeg har koblet en standard analog Doro-telefon til fibermodemet, men kan ikke ringe ut. Hva skal til for at det blir tatt i bruk? Et abonement på bredbåndstelefoni fra Lyse. Med portering (overføring av tlf.nr.) tar dette alt fra en til to uker å bestille og ferdigstille tipper jeg. Det er fult mulig å gjøre, de fleste teleleveandører i dag har den ordningen med å videreføre nummer så det er intet problem. Det finnes en del begrensninger, bla. på selve telefonnummeret ditt. Men når du har Telenor er sansynligheten stor for at det går. Bare ikke tro at det går uansett, for det finnes begrensninger som nevnt. Når det gjelder den Doro-telefonen din så ville jeg har sendt en mail til Lyse og hørt med de. Kan hende du må bytte ut telefonaparatet siden det er analogt men det vet jeg lite/intet om. Det er tydelig at du ikke vet noe om det. Telefonen kan nok helt sikkert brukes, men du får jo ingen summetone når du ikke har et abonement. Noen som har testet å koble en telefon inn i telefonkontakten når du akkurat har flyttet inn i et hus og du ikke har et abonement på den nye adressen? Samme sak. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Det finnes en del begrensninger, bla. på selve telefonnummeret ditt.Men når du har Telenor er sansynligheten stor for at det går. Bare ikke tro at det går uansett, for det finnes begrensninger som nevnt. Hvilke begrensninger da? Om du tenker på den geografiske, så er den fjernet. Du kan ta meg det hvilket som helst nummer. Lenke til kommentar
Thorminator Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hvilke begrensninger da? Om du tenker på den geografiske, så er den fjernet. Du kan ta meg det hvilket som helst nummer. Vel, tvangen om geografisk tilhørighet ved portering fjernet. Det er ikke dermed sagt at alle tilbydere ønsker å åpne for dette, og de står faktisk fritt til å velge. Mange tilbydere benytter seg fremdeles av geografisk tilhørighet til nummeret ved portering. Nytildeling av nummer er fremdeles geografisk tilknyttet. Andre begrensninger er jo f.eks. ISDN. Om du har flere telefonnr. på ISDN kan bare hovednummeret porteres. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Andre begrensninger er jo f.eks. ISDN.Om du har flere telefonnr. på ISDN kan bare hovednummeret porteres. Feil, du er nødt å ta med alle numrene om skal porterte og har isdn, men det varierer om du får ha flere enn ett nummer hos den nye leverandøren. Kjenner flere som har fått porteringen avslått fordi de kun har skrevet hovednummeret på fullmaktsskjema for portering. Lenke til kommentar
Thorminator Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Feil, du er nødt å ta med alle numrene om skal porterte og har isdn Feil. Det kommer an på operatøren, og en del lar deg kun overføre hovednummeret. Det er det som er mest vanlig. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Feil.Det kommer an på operatøren, og en del lar deg kun overføre hovednummeret. Det er det som er mest vanlig. Ikke min erfaring etter jobb som innebærer en del manuell portering med NRDB det siste året. Opplever hele tiden at operatører som blant annet Telenor, Telio og Tele2 nekter å godta porteringsskjema hvor ikke MSN-nummer er fylt ut, selv om kunden kun er interessert i hovednummeret. Det er også de tre operatørene det virker som vi oftest behandler porteringsbestillinger fra. NextGenTel derimot ser ut til å godta at man kun henter hovednummer. Edit: En kjapp titt på rutinene hos NRDB, som er den tjenesten de fleste operatører benytter for portering, viser følgende: "Tilleggsnummer for ISDN og nummer i serier (Obligatorisk for alle nummer utover hovednummer)". Kilde: NRDB.no (pdf) Endret 23. november 2008 av Hedonism Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 hvorfor ikke spørre dem om hva de kan tilby deg hvis dere sier opp fasttelefonen? blir en win-win situasjon, om de er villige til å tilby deg en form for kompensasjon. Hvis linja medfører betydelige kostnader, kan det hende de er villige til å tilby en betydelig kompensasjon, da de ikke kan tvinge deg til å si opp, pga at de MÅ tilby fasttelefon om man ønsker der. forsøk deg, du har ingen ting å tape Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Er ikke interessert i å beholde dem. Vi har både TV og bredbånd fra Lyse. Nå kan vi bruke denne fiberkabelen til å ringe med også, så blir den gamle kobberen tatt ut av bruk. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 sier ikke at du IKKE skal kaste ut kobberkabelen fra telenor; men når de har henvendt seg til dere, hvor de ønsker at dere avslutter kundeforholdet, kan det være mulig at de tilbyr kompensasjon om dere ber om det... men hvis du ikke har lyst på kompensasjon, så skal ikke jeg tvinge deg Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Skjønner ikke at alle sier at det er billigere med mobil en med fasttelefon? Abbonemanget er dyrt men tellerskrittene koster jo ingenting. Jeg får tellerskritt på noen få hundrelapper for innenlandssamtaler på fasttelefonen mens det er utenlandssamtalene som kostert litt når timene går men de koster enda mere fra mobil. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Reglen er(var?) at det er billigst å ringe fra fast til fast, og fra mobil til mobil. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Slik jeg ser det er det kun IP telefon som kan konkurere med fasttelefonen prismessig, sikkerhetsmessig er det ingen av alternativene som kan det ettersom fasttelefonen fungerer selv ved strømmbrudd og bortfall av breibandet. Mobil derimot blir en del dyrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå