Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lite plass på disk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en stasjonær pc som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med.

Saken er den at jeg har to lokale disker. Den ene disken er kun på 19,5GB mens den andre er på 273GB.

Nå har det seg slik at C:-disken på 19,5GB fort fyller seg opp med diverse stæsj, mens disken på 273GB er rimelig tom.

Er det noen mulighet for å få mer GB på C:-disken som jeg bruker? Går det an å få tatt minne fra den disken med 273GB på noen måte?

Er ikke helt kyndig på data annet enn det jeg kan lese på skjermen, så gode tips og råd settes pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du kan ikke overføre plass fra den største disken til den andre.

Det som er saken er at det meste av det du lagrer eller installerer på maskinen, automatisk blir lagret på systemdisken, som her er C:

Hvis du lager egne mapper for forskjellige filer på den største disken, og bruker de mere for lagring av data og evt. ting du laster ned, skal plassen på C: disken holde fint til operativsystemet.

Kan også være greit å avinstallere evt. programmer du ikke bruker, kjøre en diskopprydning og så defragmentere disken etterpå.

Maskinen kan bli veldig treg når systemdisken er nesten full.

Ellers koster jo ikke en ny disk så veldig mye i dag. Om du ikke ønsker å installere alt på nytt igjen, kan du bruke et eget program for å klone innholdet fra den gamle disken over på den nye. Så tar man bare ut den gamle og setter den nye på samme plass/instilling, og ting er som før bare med mere plass.

Lykke til!

Nettulf

Lenke til kommentar

to lokale disker - med det mener du to fysiske harddisker, eller en harddisk som er partisjonert i to deler?

Har du kun partisjonert den, kan du endre størrelsen på dem ved hjelp av Paragon Partition Manager eller lignende. Er det to harddisker det er snakk om, er eneste mulighet å rydde unna programmer eller kjøpe ny harddisk.

Hvis du har en gammel harddisk på 20GB vil det mest sannsynlig være mye å hente ytelsesmessig på å kjøpe en ny harddisk. Nye harddisker er endel kjappere enn de gamle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...