Gå til innhold

ta bilde på konsert

Anbefalte innlegg

yes folkens. det er godt mulig at noen av det jeg spør om her står i noen gamle tråder, men har ikke tid eller lyst til å gå igjennom alle, så bær med meg.

som topic sier. jeg skal ta bilder fra en konsert i kveld. Utstyret jeg har er et canon eos 400D. må si jeg er relativt blank på fotografering.

bildet jeg ser for meg er publikum i forgrunnen, med scene og artister i bakgrunnen. ganske naturlig vil det være relativt mørkt i lokalet ved tilskuere mens scenen er lys.

har vært der en gang før og forsøkt litt men støtte på en del problemer. jeg brukte M programmet og hadde høyeste iso(1600), men da ble alt mørkt. eneste løsningen jeg fant var å forlenge lukkertiden, men da oppstår det jo problemer med at ting blir uskarpt. det vil nok ikke være allverdens bevegelse på scenen(rolig konsert), men noe er det.

etter det jeg har skjønt vil iso1600 også gi mye støy på bildet? det viktigste med bildet er jo at det skal være bra kvalitet og lyst nok.

Så da lurer jeg vel egentlig på om noen har noen tips til hvordan jeg skal få dette til å fungere? skal jeg bruke andre programmer? Av, Tv eller P? vet ikke en gang hva de står for:p

til slutt skal bildes shoppes noe. burde jeg da bruke kvalitet L eller raw? eller LRaw?

takker for innspill!

Endret av nestbest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du allerede bruker største blenderåpning...

Problemet er at det rett og slett er lite lys som faller på sensoren, og det er ikke noe magisk program på kameraet som hjelper. Bruk største blenderåpning og så høy ISO som du trenger, så får du heller se hva du kan få til med lukkertider. Men hvis det er standard kitobjektiv du bruker (18-55 f/3,5-5,6) så har du neppe noe mer å gå på.

Beste løsningen er å bruke mer lyssterk optikk. Til konsertfotografering ville jeg brukt fastoptikk med blenderåpning f/2 eller bedre. 50mm f/1,8 er antagelig det billigste alternativet (ligger vel på en knapp tusing).

Lenke til kommentar

Problemet er at det rett og slett er lite lys som faller på sensoren, og det er ikke noe magisk program på kameraet som hjelper. Bruk største blenderåpning og så høy ISO som du trenger, så får du heller se hva du kan få til med lukkertider. Men hvis det er standard kitobjektiv du bruker (18-55 f/3,5-5,6) så har du neppe noe mer å gå på.

Beste løsningen er å bruke mer lyssterk optikk. Til konsertfotografering ville jeg brukt fastoptikk med blenderåpning f/2 eller bedre. 50mm f/1,8 er antagelig det billigste alternativet (ligger vel på en knapp tusing).

må inrømme at en del av det du skreiv der blir gresk for meg:p

er ikke sikker på om jeg bruker størte blenderåpning. hvordan finner jeg ut det?

og hva er maks iso du anbefaler? 800 eller noe?

Lenke til kommentar

Har ikke brukt 400D selv, men vanligvis er blenderåpningen oppgitt som f/x.x eller fx.x. Jo lavere tallet er jo større er blenderåpningen, og jeg antar det vises både på skjermen og i søkeren sammen med lukkertiden. Hvis du vil være sikker på at kameraet bruker største blenderåpning så må du stille den selv, enten i manuell eller blenderprioritetsmodus.

ISO... tja, på konsert o.l. så ender jeg ofte opp med å måtte bruke i hvert fall 800 og gjerne opp i 1600 selv med f/1,4-optikk. Og da har jeg ca. 6 ganger så mye lys som du vil ha ved f/3,5 (m.a.o du må bruke seks ganger så lang lukkertid for å få samme eksponering).

Lenke til kommentar

Sett kameraet ditt i Av, og still blenderen slik at den er størst mulig (minst tall). Den største blenderen på ditt objektiv er i den vide enden av objektivet. Ved bruk av vidvinkel slipper du også unne med lavere lukkerhastigheter før ting blir uskarpe. Bruk så høy ISO som må til for å få ting skarpe. Det er bedre med et støyete skarpt bilde kontra et "blurry" bilde med lite støy.

Mvh

Francis

Lenke til kommentar

må inrømme at en del av det du skreiv der blir gresk for meg:p

er ikke sikker på om jeg bruker størte blenderåpning. hvordan finner jeg ut det?

og hva er maks iso du anbefaler? 800 eller noe?

Burde kanskje tatt et kurs eller lest fotokompendiet før en gir seg i kast med konsertopptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...