Gå til innhold

Tjene penger på kredittkort


ironduke

Anbefalte innlegg

Har en ide som jeg vil lufte litt. Er det mulighet for å tjene penger på dette:

 

* Ha et kredittkort med der årsprisen er 0 kroner og med 55 dager rentefri betaling. Du tar ut, la oss si 50 000, setter det inn på høyrentekonto og betaler det tilbake til kortet etter 55 dager slik at ingen renter påløper.

 

Dum ide? Er det noe å tjene på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere har påpekt løper rentene fra første dag ved kontantuttak. For å omgå det kan du betale med kredittkortet i en butikk som har åpent kjøp, returnere varen, få tilbake pengene, sette dem inn på sparekontoen og overføre dem til kredittkortet etter 55 dager.. Mulig å gjennomføre, men jeg tror timelønnen blir ganske dårlig...

 

Edit: Dette forutsetter selvfølgelig at du kan få cash tilbake selv om du har betalt med kredittkort, det kan hende de bare sletter det fra kredittkortet igjen og da er du like langt..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Som flere har påpekt løper rentene fra første dag ved kontantuttak. For å omgå det kan du betale med kredittkortet i en butikk som har åpent kjøp, returnere varen, få tilbake pengene, sette dem inn på sparekontoen og overføre dem til kredittkortet etter 55 dager.. Mulig å gjennomføre, men jeg tror timelønnen blir ganske dårlig...

Bare å kjøpe en av de dyreste TV'ene på Elkjøp ;) .

Lenke til kommentar

For eksempel. Så sette inn pengene, ha dem der i 55 dager og så betale. Hvis vi for eksempelets skyld sier du kan ha 50000 av kredittkortselskapets penger på konto i et helt år med 6% rente tjener du 3000 før skatt. Etter 28% skatt sitter du igjen med 2160 kroner eller 180 kroner i måneden... Og realitetene er at du vil ha færre rentedager enn dette, så den reelle inntekten blir enda lavere. Ikke verdt det, spør du meg..

Lenke til kommentar

Jeg ville nok heller søkt om kredittkort her, slik at de kan søke hos flere leverandører for deg!

 

* 100 % gebyrfri

* Kan benyttes i alle norske betalingsterminaler, også dagligvarebutikker

* Kan brukes i alle minibanker som tar VISA, både inn- og utland

* Inkluderer reiseforsikring med avbestillingsforsikring

* 100 000 kroner i ulykkesforsikring (ved dødsfall) uten kostnad

* Mulighet til å velge ditt eget motiv på kortet

Endret av Cypherus
Lenke til kommentar

Dette er ikke et kredittkort, men et kjøpekort. Enten så kan man overføre penger til det (regner jeg med) eller så belastes det renter med en gang. Da er det bedre å ha penger på vanlig bankkort med litt renter.

 

ved kjøp (der man får rabatt) må det stå penger på kortet og man taper eventuelte renter disse pengene ville fått på en konto med god rente.

overtrekk kan gjøres i minibank, men da påløper rente som er som et stygt forbrukslån.

 

Mye bedre å ha pengene på en annen konto med eventuel kontokreditt som ikke gir så stygg rente. Men det blir uansett feil i denne tråden da man leter etter muligheter å tjene pneger på kredittkortet.

 

edit: hvis man daglig overfører penger til dette krotet tilsvarende dagens forbruk, kan det selvsagt bli "lønnsomt", men personlig synes jeg det høres ut som mye styr.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Dette er ikke et kredittkort, men et kjøpekort. Enten så kan man overføre penger til det (regner jeg med) eller så belastes det renter med en gang. Da er det bedre å ha penger på vanlig bankkort med litt renter.

 

ved kjøp (der man får rabatt) må det stå penger på kortet og man taper eventuelte renter disse pengene ville fått på en konto med god rente.

overtrekk kan gjøres i minibank, men da påløper rente som er som et stygt forbrukslån.

 

Mye bedre å ha pengene på en annen konto med eventuel kontokreditt som ikke gir så stygg rente. Men det blir uansett feil i denne tråden da man leter etter muligheter å tjene pneger på kredittkortet.

 

edit: hvis man daglig overfører penger til dette krotet tilsvarende dagens forbruk, kan det selvsagt bli "lønnsomt", men personlig synes jeg det høres ut som mye styr.

 

 

Hvis rabatten på 5% kun gjelder på de første 15 000 kronene iløpet av et år så blir det kun 750kr spart iløpet av et år. Hvem gidder å styre med et ekstra kort for dette samt en ekstra faktura hver mnd?

Lenke til kommentar

Det der er vill-ledende reklame. Man skal ikke bruke veldig mye tid på å sette seg inn i produktet før man finner ut at:

 

Unike bruksmuligheter

 

Kortet fungerer i alle betalingsterminaler i hele Norge, og i alle butikker i utlandet som tar VISA. På alle varekjøp for inntil 15 000 kroner i året vil du spare 5 %. Denne rabatten vil bli trukket fra på den månedelige fakturaen som du vil motta i postkassen.

 

Når det er sagt er det skremde lite onformasjon om kortet og hvordan bruker det i praksis. Jeg har gått ut i fra at man må overføre penger for å ha de tilgjengelig på kortet, men dette står ikke i klartekts noe sted annet enn at det står på pris-sidene at "Renten beregnes fra det tidspunktet beløpet trekkes og kapitaliseres månedlig etterskuddsvis"

Lenke til kommentar
Det der er vill-ledende reklame. Man skal ikke bruke veldig mye tid på å sette seg inn i produktet før man finner ut at:

 

Unike bruksmuligheter

 

Kortet fungerer i alle betalingsterminaler i hele Norge, og i alle butikker i utlandet som tar VISA. På alle varekjøp for inntil 15 000 kroner i året vil du spare 5 %. Denne rabatten vil bli trukket fra på den månedelige fakturaen som du vil motta i postkassen.

 

Når det er sagt er det skremde lite onformasjon om kortet og hvordan bruker det i praksis. Jeg har gått ut i fra at man må overføre penger for å ha de tilgjengelig på kortet, men dette står ikke i klartekts noe sted annet enn at det står på pris-sidene at "Renten beregnes fra det tidspunktet beløpet trekkes og kapitaliseres månedlig etterskuddsvis"

 

Fordi om de yA Bank kaller det et kjøpekort, får man en kredittgrense på kortet som man kan bruke av. Man slipper å sette inn penger på forhånd. Man betaler ikke rente på denne kreditten før man begynner å bruke den. Men man betaler rente fra det tidspunkt beløpet trekkes på konto. Dvs at hvis man kjøper noe for 500 kr 20 dager før forfall på den regningen man får i posten, vil man måtte betale renter av disse 500 kronene i 20 dager. Det er 1,5% rente pr måned på kortet. I følge mine beregninger skulle regnestykket da bli noe sånt som: 500*1,5%*(20/30)=5 (altså beløpet, gange med renta, gange med antall dager du bruker kreditten, delt på antall dager i måneden). Hvis man har kjøpt noe for 500 kr skulle 5% rabatt av dette bli 25 kr. Noe som vil si at man i mitt regneeksempel tjener 25kr-5kr=20 kr. (Jeg skal ikke garantere 100% at det er slik det fungerer, men jeg tror det er en rimelig god kvalifisert gjetning.) Uansett gjelder denne 5% rabatten kun for inntil 15000kr pr år.

Konklusjon: For å tjene penger på dette kortet må man kun bruke det for 15000kr i året, og selvfølgelig betale fakturaen med en gang man får den i posten. 750 kr vil man aldri kunne tjene ettersom man også må betale litt rente på det man kjøper. Men jeg tror det er realistisk "å tjene" ca 600 kr i året. Man kan jo spørre seg om det er verd å ha enda et kort og enda en regning bare for å tjene 600 kr. Skulle jeg hatt dette kortet, kunne jeg kun ha brukt det i 2-4 måneder i året. På den tiden hadde jeg kommet opp i 15000 kr. Etter det ville det bare vært tåpelig av meg å bruke det videre. Så da er det like bra å legge det på hylla og heller bruke et annet kort hvor man ikke betaler rente på alt man kjøper. Og heller ta det fram om et år, når man igjen har gjort seg fortjent til 5% rabatt.

Lenke til kommentar

Nyttig informasjon Howdy, siden det er forsvinnende lite informasjon om bruk på YA sine sider. Men det du sier stemmer godt over ens med det jeg prøvde å si. Altså at dersom man ikke har dekning på kortet (positiv saldo) så får man kredittrenter fra første dag. I motsetning til vanlige kredittkort der man har rentefri fram til forfallsdato.

 

Men jeg vet også at det er banker som operer med at man kan overføre penger til kortet uvahengig av faktura og på den måten sette til side penger når man vet man har en stor kredittregning i vente. Liten fordel å gjøre dette da man mister fordeler som inskuddsrente. Men med manglende informasjon på YA så gjorde jeg en anntakelse om at dette var mulig på dette kjøpekortet og at man på den måten kunne unngå rentepåslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...