Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan har menneskerettighetene vokst fram?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg håper virkelig ikke du er ferdig med VG3/VK2 ;)

Filosofer i Frankrike skapte de første nytenkende bevegelsene, og inspirerte bl.a. filosofer i England og Tyskland.

Ønsket om sekularisering og demokratisering inspirerte til slutt til revolusjonen i Frankrike, og resten av Europa fulgte etter.

Menneskerettighetsprinsippet o.l. ble innført i grunnlovene som kom, og ytringsfrihet, frihet fra undertrykkelse generellt osv osv ble et faktum.

Det var veldig kort fortalt, men burde svare godt nok ;)

Lenke til kommentar

Filosofer i Frankrike skapte de første nytenkende bevegelsene, og inspirerte bl.a. filosofer i England og Tyskland.

Ønsket om sekularisering og demokratisering inspirerte til slutt til revolusjonen i Frankrike, og resten av Europa fulgte etter.

Menneskerettighetsprinsippet o.l. ble innført i grunnlovene som kom, og ytringsfrihet, frihet fra undertrykkelse generellt osv osv ble et faktum.

Hallo jeg synes at norge har sporet litte granne av og i vendingen trenger vi ikke bare en ny leder, men også en ny lederform og i tillegg større militær. Dersom dere velger meg til deres leder skal jeg i løpet av min 3 måneders karriere sørge for at alle rettighetene blir uttynnet eller forsvunnet. Jeg ska i tillegg bli deres diktator så dere trenger ikke velge meg engagn. Med millitæret bak meg skal jeg styre som den store stalin. dere har alle en mørk framtid i vente.

Lenke til kommentar

Mmm, skulle vell ha utdypt meg mer når jeg startet tråden. Er ikke ute etter fakta, men kanskje en mer filosofisk tankegang rundt hvordan mennskerettigheter oppstod. Hvorfor har du forskjellige menneskerettigheter i noen land? Er menneskerettigheter noe som kommer innenfra eller utenfra? (da mener jeg om det er noe som ligger i oss som mennesker eller om det er sammfun og kultur som har skapt det? )

Si min ide er vell egentlig det at menneskerettigheter er noe som ligger som en basis i et samfunn. Menneskerettigheter har alltid eksistert i større eller mindre grad, men det er i senere tid (da mener jeg fra 1700 tallet og utover at det har blitt gitt utrykk for i en politisk styreform. Slik som den amrikanske uavhengighets erklæringen. Hvorfor har man sett så lite til menneskerettigheter tidligere i historien? For å svare litt på mitt eget spørsmål tror jeg det kan være fordi du var født inn i din rollen. Kommer du fra gård, skulle du bli gårdbruker. Det var begrenset med utdannelse, og hvis du hadde en lærte du lite om rettigheter og slikt. Arbeiderklassen hadde lite å si politisk, og de som hadde politisk makt hadde ikke behov for å innføre menneskerettigheter.

Relgioner har også gitt uttrykk for menneskerettigheter.

Dette var skrevet litt for fort, så beklager rettskrivingen! ;)

Lenke til kommentar

Noen eksempler på utvikling av ideer, veldig enkelt uttrykt:

Da Usa's nordstater ble industrialisert og trengte arbeidskraft på kun dagtid, var det lettere for dem å fordømme slaveriet. Sørstatene med sine store gårder og benov for manuell arbeidskraft forsvarte slaveriet.

Boken 'onkel Toms hytte' rammet de hvite kristne voldsomt.

Kvinnene. Industrialismen trengte kvinnelig arbeidskraft, - og det oppsto ideer om at det var viktig for kvinner å delta i arbeidslivet.

Endret av Johannne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...