taskvig Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Har ett trådløst samband på ca 200 m idag, bruker Linksys WRT54G med eksterne antenner. Stabilt og greit men jeg får for liten hastighet. Får kanskje rundt 1000kbit max igjennom på gode dager, men dette er fordelt på opp og ned, så dersom jeg laster opp med 500kbit får jeg tilsvarende redusert på nedlasting dvs rundt 500kbit også der. Vurderer derfor å bytte ut Linksysene med bedre utstyr, men iom at 802.1n i utgangspunktet krever flere antenner (og jeg kun har ei ekstern antenne tilkoblet hvert aksesspunkt) så er jeg itvil hvordan jeg skal få dette bedre. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Kjører du DD-WRT firmware, retningsvirkende antenner, fri sikt, skal du klare 54Mbps. Hastighet på internett er typisk 4-8 Mbps. Har jeg kjørt i åresvis på mye større avstander en du har med samme routere. Søker du på DD-WRT her i forumet får du mange treff der du kan lese om hva som må gjøres. Endret 21. november 2008 av Jaguaren Lenke til kommentar
taskvig Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Jeg har brukt DD-WRT i flere år ja Har 10mbit fiber og som sagt problemet er at Linksysen ikke klarer å nyttigjøre seg båndbredden trådløst. Selv på kun nedlasting klarer jeg ikke komme opp i mer enn 7-8mbit, og dersom jeg samtidig laster opp går hastighet drastisk ned. (dvs dersom jeg laster opp med 4mbit går nedlastingshastighet ned mot rundt 4mbit) Sysinfo på DD WRT viser stabil hastighet på rundt 24mbit (og signalstyrke ca 50%) men reel overføringshastighet er langt unna dette. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Tomato firmware skal fungere bra på slike linker. Verd ett forsøk dersom du har WRT54G v 1-4. Hvilken effekt bruker du på linken? Endret 24. november 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
taskvig Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Har prøvd sendestyrker fra standard verdi på 28mw til full pupp på 251mb, ingen merkbar forskjell i hastighet, men bittelitt forskjell på signalkvalitet. Har ikke prøvd Tomato, mulig det er verdt å prøve men lurer på om ene Linksysen muligens er v5, har tatt knekken på ett par oppigejnnom åra så tror muilgens ene nå er v5 Kan det være no å hente på å bytte til Bufalo som også kjører DD-WRT eller er den ikke noe bedre til tross for at den er 125mbps? Evt noen som har tips til hva som kan være galt med oppsettet mitt utifra vedlegga? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Buffalo (WHR-HP-G54?) er bedre enn Linksys WRT54G signalmessig fordi den har innebygget forforsterker. Ellers kreves det et visst signal/støyforhold for å oppnå høye hastigheter. Det er derfor ikke sikkert du vil få topphastigheten selv om routerne støtter dette. Lenke til kommentar
taskvig Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Trodde signalet mitt var såpass bra at jeg burde klarer adskillig mer enn 8mbit totalt ihvertfall Du vet ikke tilfeldigvis om plugg til ekstern antenne er de samme på Bufalo som på Linksys? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Buffalo bruker den mest vanlige standarden som er RP-SMA mens Linksys bruker RP-TNC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå