Gå til innhold

Virus? Nekter å åpne exe-filer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tror broren min har fått et virus, antakelig via epost, som suger skikkelig. Når han starter win2000 får han beskjed om en masse filer (.exe) som ikke finnes (men det gjøre de). Og når vi senere prøver å åpne ei exe fil fra harddisk eller cd-rom får vi feilmelding. Det er litt rart, for Internet får vi startet og likeså utforsker. Han har virusvarsler, men denne er deaktivert (av viruset?) og vi får ikke startet og scannet etter virus.

Hva kan dette være?

Noen som har seriøse og gode stalltips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at dere har fått en orm som jeg hadde. Men jeg husker ikke helt hva den het. Men en ting du kan sjekke om det er denne ormen som har slått til: Sjekk i mappene til exe filene, om det ligger noen VXD-filer der med samme navn. For det er det ormen gjør, lager nye exe filer og gjør de gamle om til VXD.

Lenke til kommentar

Takker for fornuftig svar.

Det kan kjapt være noe i den duren, for han fikk samtidig liten plass på harddisken. Men så var det det at exe-filer på cd ikke åpnes. Kanskje en variant. Uansett, i morra kommer han med pc'en hit, og da skal jeg leke doktor :wink:

Lenke til kommentar
Men så var det det at exe-filer på cd ikke åpnes. Kanskje en variant. Uansett, i morra kommer han med pc'en hit, og da skal jeg leke doktor :wink:

Jo, men det stemmer jo at den ikke kan det, siden den legger inn i registeret at den når man klikker på en exe fil skal den åpne en annen fil, og da får man en feilmelding samtidig som den prøver å infisere exe filen/lage en ny og rename den andre til vxd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...