Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil flytte ut.


Anbefalte innlegg

Jepp. Jeg er 17 om en måned men vil bo alene. Rett og slett fordi jeg hater å være hjemme. Det er alt for stille, kjedelig, lite soverom (jeg stanger gitaren i veggen bare jeg snur meg 0_o) og for å bo nærmere dama. Hva må jeg begynne med? Jeg får vel bortestipend hvis jeg bor ca 1 time vekk fra mora og stefaren? + hvis jeg jobber selv. dekker det alt jeg trenger? Vil få drømmen oppfylt.

 

takk for tips og svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare å flytte langt vekk for å få borteboerstipend. Reglene er definert slik, minst ett av kravene må være oppfylt:

 

• Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet

• Reisetiden mellom foreldrehjem og skole er minst tre timer tur-retur

• Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme

 

Når det gjelder sistnevnte, tror jeg ikke "lite plass og kjedelig" er et spesielt forhold. De fleste har det vel slik...

 

Men, ikke glem at selv om du kanskje ikke oppfyller kravene, vil du alikevel kunne få et noe mindre stipend og studielån.

 

Lykke til! Flytte for seg selv er å anbefale.

 

Edit: Les mer her.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Er ikke bare å flytte langt vekk for å få borteboerstipend. Reglene er definert slik, minst ett av kravene må være oppfylt:

 

• Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet

• Reisetiden mellom foreldrehjem og skole er minst tre timer tur-retur

• Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme

 

Når det gjelder sistnevnte, tror jeg ikke "lite plass og kjedelig" er et spesielt forhold. De fleste har det vel slik...

 

Men, ikke glem at selv om du kanskje ikke oppfyller kravene, vil du alikevel kunne få et noe mindre stipend og studielån.

 

Lykke til! Flytte for seg selv er å anbefale.

 

Edit: Les mer her.

 

Takk for et realt svar :thumbup:

Jeg trudde man kunne flytte ut bare så lenge man får lov av foreldrene.. Men dette skal jeg lese videre når jeg kommer hjem fra skolen.

 

Velvel. 2 av kravene er oppfylt hvis jeg gjør det. Vil bo ca. 1.20 timer vekk fra foreldrene, dvs ~ 20 minutter eller mindre til kjæresten. Det er ikke sånn ''sommerflørt'' men alvorlige greier. Bare så det er sagt. Det hadde vært så deilig. Trenger å være på egenhånd.

Lenke til kommentar

Forstår godt hva du mener, å være på egenhånd er virkelig en befriende følelse. Jeg flyttet sammen med kjæresten min i sommer. Er riktig nok ikke helt alene, men... du skjønner hva jeg mener.

 

En av de tingene jeg har merket meg mest, er at man får et helt annet forhold til foreldrene sine. Om dette forholdet er litt anspent fra før, vil det blir annerledes. Det er/var det deiligste for min del.

 

Men, tilbake til saken. Les mer på lånekassen sine sider. Alt du trenger av informasjon står der! :)

Lenke til kommentar
skjønner deg godt altså. men er å fraråde egentlig, foreløpig. skal man flytte burde du skaffe deg litt egenkapital på sparekonto først for å sikre en bedre fremtid. så lenge det ikke er uutholdelig å bo hjemme, råder jeg deg til å bo der og skaffe litt penger.

 

Jeg jobber nå og får ca 3500 i måneden. Og jeg har en del penger på en annen konto som jeg ikke får før jeg er 18 eller (flytter ut?) Som besteforeldrene har spart

 

 

edit:

 

@ magnusalex:

 

Jeg har ikke så godt forhold med mora og stefaren min nei :/ vi snakker litt i bilen osv. Men når vi sitter i stua sammen o.l er det helt stille. Og for meg er det kjedelig fordi jeg er en meget snakksom kis.

 

@ demantios:

 

De 2 første kravene er oppfylt. Den 3. er et usosialt liv. At jeg bare sitter på rommet mitt og er deprimert og savner dama. Vet ikke om det tells men..

Endret av Arild_Banankake
Lenke til kommentar

Er litt enig i det, at en liten kapital er praktisk... for alt jeg vet er det mulig du har det allerede, eller at du planlegger en del av stipendet til å være kapitalen.

 

Arild_Banankake: Du vil nok få mange forskjellige råd. Både her på forumet og av venner, kjente og familie. "Du bør gjøre ditt, gjøre datt...". "Vent noen år..." osv. Husk at råd er råd, til syvende og sist må du ta valget selv.

 

Husk også at om du planlegger å kjøpe bolig, er det kjøpers marked i boligmarkedet nå.

Lenke til kommentar
er det det sosiale som er ett problem er det bare å stikke ut med venner. bor du langt unna er det å skaffe lappen når du er 18, da endrer ting seg mye, da er man ikke så mye hjemme lenger.

Flytta nettopp og det er nedtur. Vil dessuten bo nærmere dama. Har vært sammen i 2 år og 6 måneder og er lei av å savne og bare sløse vekk tiden på rommet mitt med ufornuftige ting.

Lenke til kommentar
@ demantios:

De 2 første kravene er oppfylt.

• Reisetiden mellom foreldrehjem og skole er minst tre timer tur-retur
Vil bo ca. 1.20 timer vekk fra foreldrene

1t20m + 1t20m = 2t40m ;)

 

Den 3. er et usosialt liv. At jeg bare sitter på rommet mitt og er deprimert og savner dama. Vet ikke om det tells men..
Isåfall må man ha det dokumentert av lege/psykolog. Men uansett trenger du det ikke da, siden du er under kravet om 40km :)
Lenke til kommentar
haha!:p fatter ikke jeg

 

bor hjemme enda (er 20 år)

jeg har ikke lyst å flytte ut :S har det hæærlig jeg. spiller wow med broren min. kameraten har så, si flytta inn. gratis mat, gratis husleie (jaja.. jeg er bortkjemt, og jeg LIKER DET!)

 

(skjønner hvorfor jeg ikke har dame egentlig)

 

Haha. Hvis jeg får stipend + jobber så får jo jeg tatt vare på meg selv og UTEN foreldre ''leiligheten'' eller hybel eller whatever. Se på hva jeg vil i stua. henge opp egne bilder, ha en plass til gitaren. kan bråke så mye jeg vil osv. DET er herlig :ph34r:

 

 

Edit: Jeg er klar for det :) Tar meget godt vare på meg selv. rydder rommet og kjelleren og kan ditt og datt, har visa kort, etc etc. xD

Endret av Arild_Banankake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...