Heilage Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hei. I år fortjener faren min en skikkelig gave, så jeg har tenkt å kjøpe en skikkelig flaske vin til ham, omtrent 1000kr. Problemet er at jeg har lite peiling på rødvin, enda mindre dyr rødvin. Er det noen her som kan hjelpe meg med å plukke ut den riktige? Den skal kjøpes på Vinmonopolet her i Norge. Import rekker jeg ikke. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 jeg mener du faktisk kan spørre på vinmonopolet ang dette.. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Ikke helt lett å vite hva faren din liker og om han har tenkt å knerte den allerede i romjula (regner med det er julegave du tenker på) eller lagre den til en annen fin anledning. Men jeg har selv prøvd endel Barolo-viner (Italia) i forskjellige prisklasser og dette regnes jo for å være knallbra viner. Den kan ofte lagres lenge - hvis nå det er et kriterium. På Polet har de garantert Barolo i den prisklassen du antyder. EDIT: Ellers enig med serrghi Endret 21. november 2008 av tendilenz Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 (endret) jeg mener du faktisk kan spørre på vinmonopolet ang dette.. Såklart, men jeg tenkte å spørre etter noen tips her, som kanskje kan begrense valget litt. Tendilenz: Tusen takk! Skal se den an. Endret 21. november 2008 av Heilage Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 For det første: Faren din er en heldig mann! For det andre, som også har vært nevnt her før: Gå til polet. Gjerne et stort pol, er du i nærheten av Oslo anbefales Briskeby, de har sitt eget utvalg og spesielt kunnskapsrik betjening. Jeg tror det er et tilsvarende i Bergen også, Valkendorfsgate eller noe sånt, hvis Bergen er nærmere. Vet du noe om hva slags vin faren din liker? Ung, gammel, fransk, italiensk etc? Og ikke minst, har han drukket mye dyr vin før? Hvis han ikke har det, har han sannsynligvis mer glede av fire flasker á 250 kr enn en til 1000kr.. I prisklassen du nevner havner vi i all hovedsak i Italia og Frankrike, i første rekke Bordeaux, Burgund og Piemonte (Barolo og Barbaresco). I tillegg kommer blant annet Amarone fra Veneto og de dyreste Ribera del Duero fra Spania. Disse representerer i stor grad ulike vinstiler, og en Bordeaux-nerd er generelt ikke så begeistret for Burgund og omvendt... Ser nå at jeg bare har nevnt rødvin, det er mye god, dyr hvitvin, champagne og dessertvin som også er mulig.. Har han vinkjeller eller vinskap? De fleste vinene i denne prisklassen har godt av å ligge en stund, utvalget av gammel vin i Norge er begredelig.. Oppsummering: Finn litt ut av hva han liker og hvor mye erfaring han har og informer oss eller spør på polet! Lykke til! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Hei hei. Faren min er vinsamler og har en ekstensiv samling gode flasker i kjelleren. Det er derfor jeg trenger råd til å finne den riktige vinen, samt hvorfor jeg synes det er en passende gave. Grunnen til at jeg tenker rødvin er at det er typen han er mest glad i. Jeg stikker innom polet på Briskeby og spør om råd, tusen takk. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Kjenner egentlig noen noen forskjell på vin? Virkelig.............? I følge Fekjær er det bare en bløff, fordi alkoholsmaken dominerer alltid. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Det er STOR forskjell på vin, etter min erfaring iallefall. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Her var det noen tips fra Polet på 500 kr: http://www.aperitif.no/?id=97453 Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Kjenner man ikke forskjell på smakene av de forskjellige vinene så må det være noe galt med smaksløkene til de det gjelder....Er STOR forskjell på viner.... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Her var det noen tips fra Polet på 500 kr: http://www.aperitif.no/?id=97453 Flasker til 500kr har han, jeg må opp på et nytt nivå. Noe virkelig spesielt. Derfor den stive prisen. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Her var det noen tips fra Polet på 500 kr: http://www.aperitif.no/?id=97453 Flasker til 500kr har han, jeg må opp på et nytt nivå. Noe virkelig spesielt. Derfor den stive prisen. Chateu Petit Village ........ http://www.aperitif.no/index.db2?id=97262 Eller Ch. Palmer 1995......... 1267 kr....men meget god, skriver de. http://www.aperitif.no/index.db2?id=77862 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Nå begynner vi å snakke. *noterer* Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Siden din far er vinsamler, er det kanskje greit å tenke på at vinen ikke bare tåler lang lagring, men att den fremdeles blir bedre av en 5-6-10-15 år i kjelleren. Nå vet jeg ingenting om din far, kan jo hende han er påpasselig på å bruke vinene etterhvert som de når optimal lagring, men vil jo være synd om en flaske til 1000,- blir liggende i kjelleren så lenge at kvaliteten igjen har falt til noe du kunne fått for til 300,- edit: Men det er sånt de vet på polet. Endret 24. november 2008 av M98kF1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå