Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Port Forwarding

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har et problem som jeg ikke får løst.

Slik ståa er nå er at jeg har en trådløs router (Linksys - den vanglige) som ikke vil være hyggelig med meg. Jeg får rett og slett ikke til å åpne de portene som jeg vil ha åpne. (de er åpne men, jeg får fortsatt opp at jeg er bak brannmur og lignende).

Når jeg tester med direkte tilkobling til modemet er det ingen problemer. Så jeg fant ut at det måtte være routeren. Jeg bestemte meg så for å åpne porter, og instille de applikasjonene jeg bruker til å bruke samme porter som jeg åpnet. Vi har 4 trådløse Pc`er i hjemmet - så jeg måtte følgelig åpne portene til alle 4 ip-adresser, som ikke er faste. (bør jeg instille pc`ene til å ha fast IP??). Så jeg åpnet 10 porter (feks 55000 - 55010), og sa at alle disse skulle være åpen til pc 192.168.100 - 104.

Føler jeg har gjort det korrekt, men det er tydelig at jeg ikke har det!

Bør jeg sette fast ip til pcene, og tildele kun en port til hver?

Og, hvordan er det man setter en fast IP? Vet hvor man gjør det, bare vet ikke hva som skal stå der, eller hvor jeg kan finne den informasjonen.

Håper dere kan hjelpe meg, eller vi kan ha en liten brainstorming rundt problemet...

På forhånd - hjertelig takk!

Vennlig hilsen

Stian

Endret av Senitel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det har seg slik at jeg vil åpne port 55322 TCP og UDP. Jeg har i dag en Zyxel P-660R-D1. Jeg har koblet til en Linksys trådløs router, som jeg har åpnet portene(55322) på.

Gatewayen til Linksysen er 192.168.1.1.

Min PC`s IP er 192.168.1.101. (stilt den inn til fast ip)

Hvordan skal jeg da stille inn Port Forwardingen på Zyxel modemet? Jeg forstår hvordan det skal gjøres, jeg bare vet ikke hva der skal stå der, Slik jeg har gjort nå, men som ikke har fungert, er at gå inn på NAT, Port Forward, for så at åpne port 55322, på ip-adresse 192.168.1.1 (som er linksys` gatewayIP)

Ut fra det jeg kan om nettverk, virker det logisk at det skal gjøre på den måten, men når jeg åpner den applikasjonen jeg skal bruke, får jeg opp beskjeden at porten er lukket, og at en UPNP tar lang tid at svare. Det virker jo logisk at man først skal åpne port fra modem til router, så fra router til pc. men nei....

Spørgsmålene blir da:

Hvilken IP skal stå i feltet hvor man stiller inn portene i modemet? (linksys, eller Pc`ens IP)

Hvilke instillinger skal UPNP være innstillt på? (av/på/ubetydelig?)

Håper på konstruktive tilbakemeldinger.

Vennlig hilsen

Stian"

Denne mail sendte jeg til kundeservice. Men har ikke fått konstruktive tilbakemeldinger.

Håper på hjelp fra dere.

Endret av Senitel
Lenke til kommentar

Hei, har du løst problemet?Hvis ikke, gi meg litt info om følgende skal jeg prøve å hjelpe deg:

LAN IP til Zyxel

Om Zyxel eller Linksys er satt opp med DHCP?

Jeg har hatt noe lignende oppsett før, men da en en annen Zyxel SHDSL modem jeg ikke husker navnet på og en trådløs ruter.

Det jeg gjorde var å slå av DHCP serveren på trådløse ruteren og bruke Zyxel modemet til å dele ut ip'er i LAN'et. Og da brukes trådløse ruteren som en switch.

F.eks: Anta at LAN IP til Zyxel er satt opp med 192.168.1.1 og at du setter opp trådløse ruteren med STATISK WAN IP som f.eks 192.168.1.2. Bare pass på at modemet og WLAN ruteren er på samme IP range/nett!!

Nå kjenner jeg ikke så godt til Zyxel modemet ditt, men dersom den har støtte for det, setter du opp portforwarding der, f.eks som jeg hadde en web server, sattet jeg port 80 til å peke på 192.168.1.x(som er IP til web serveren)....

Hei alle!

Jeg har et problem som jeg ikke får løst.

Slik ståa er nå er at jeg har en trådløs router (Linksys - den vanglige) som ikke vil være hyggelig med meg. Jeg får rett og slett ikke til å åpne de portene som jeg vil ha åpne. (de er åpne men, jeg får fortsatt opp at jeg er bak brannmur og lignende).

Når jeg tester med direkte tilkobling til modemet er det ingen problemer. Så jeg fant ut at det måtte være routeren. Jeg bestemte meg så for å åpne porter, og instille de applikasjonene jeg bruker til å bruke samme porter som jeg åpnet. Vi har 4 trådløse Pc`er i hjemmet - så jeg måtte følgelig åpne portene til alle 4 ip-adresser, som ikke er faste. (bør jeg instille pc`ene til å ha fast IP??). Så jeg åpnet 10 porter (feks 55000 - 55010), og sa at alle disse skulle være åpen til pc 192.168.100 - 104.

Føler jeg har gjort det korrekt, men det er tydelig at jeg ikke har det!

Bør jeg sette fast ip til pcene, og tildele kun en port til hver?

Og, hvordan er det man setter en fast IP? Vet hvor man gjør det, bare vet ikke hva som skal stå der, eller hvor jeg kan finne den informasjonen.

Håper dere kan hjelpe meg, eller vi kan ha en liten brainstorming rundt problemet...

På forhånd - hjertelig takk!

Vennlig hilsen

Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...