Gå til innhold

Kjøpt skjerm, veldig skuffet

Huginn

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg just ny PC, og valget av skjerm falt på Eizo S2401W etter diverse anbefalinger. Fikk den i posten før resten av PCen, og den er nå koblet på laptopen (specs i sig) for å teste.

Jeg er mildt sagt skuffet over den skjermen her.

Teksten (ninja-edit: gjelder selvsagt ikke bare teksten, men legger ekstra godt merke til det der) er en ørliten smule blurry, slik at man har vanskeligheter for å lese tekst, spesielt mindre tekst. Merker at det her kommer jeg til å få vondt i hodet av om jeg sitter her for lenge.

Jeg sammenlikner bildet med broren min sin 24" (har ikke merket nå, kan finne i morgen) og forskjellen er enorm. Jeg tenkte først at en 24" 1920x1200 kanskje ikke skulle se like bra ut som en 17" 1680x1050, men det gjør altså han sin. Den kostet ca like mye som min.

Bør jeg benytte meg av angreretten med en gang slik at jeg kan skaffe den nye skjermen så fort som mulig (ny PC på vei), eller er dette.. riktig? Egentlig dumt spørsmål, for det kan det umulig være. Har hørt mye bra om Eizo, og det skal jo være en slags Rolls Royce innenfor skjermer?

Hva er galt her? Er det jeg som har surret til instillinger?

Tar veldig gjerne imot anbefalinger på skjermer jeg eventuelt kan bytte denne inn i, da helst i samme prisklasse (tre høvdinger). Har sett på Acer G24 som virker lovende ihvertfall.

Takk! :)

- henrik

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Jeg har prøvd meg desperat frem på innstillingene til skjermen, og kommet fram til ca riktige farger og kontrast i det minste (gjør det skikkelig når PCen kommer). Har ikke sett noen valgmuligheter som gjør problemet mitt mindre dessverre.

Clear type høres lovende ut, hvor finner jeg det? Kan ikke se noe i menyen til skjermen?

Lenke til kommentar
ClearType is the Microsoft implementation of subpixel rendering technology, aiming to improve the appearance of text on certain types of computer display screens, especially LCD flat panel monitors.

http://en.wikipedia.org/wiki/ClearType

ClearType for Vista:

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...4285931044.mspx

ClearType for XP:

http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx

Lenke til kommentar

Skulle akuratt lage ett eget innlegg likt dette.

Kan jo svare på en ting først, som relaterer til trådstarter.

Din brors 24" 1920x1200 mot din 17" 1680x1050, så har din faktisk best oppløsning. Dette er fordi du har mye flere piksler pr tomme, altså er dine piksler mindre enn 24" skjermen, Så problemet skal ikke ligge der.

Jeg byttet akuratt ut min Nec 20GW ett eller annet skjerm som kostet 4800,- for 3 år siden. Kjøpte en Samsung T220 skjerm. Valgte Samsung fordi skjermen hadde bra spesifikasjoner, og at Samsung for tiden laget utrolig gode LCD TVer.

Men skal si jeg ble skuffet. Mens utviklingen av LCD TVer har gått i rekordfart, så må LCD monitorene ha stått stille. Hadde blank skjerm på NECen, mens Samsungen har matt, så dette tar litt av skylden.

Men når Samsung skryter av 20.000:1 i kontrast (Selv om denne er dynamisk, og i realiteten er 1.000:1). Vel den måten de ha fått til høy kontrast på er ikke å få bedre sort nivå. Det sorteste skjermen greier å lage er en lys grå farge. Siden kontrast er forholdet mellom det sorteste sorte, og det hviteste hvite. Så har de skrudd opp lysstyrken til himmels.

Har drevet i flere timer å stilt inn skjermen, både via skjermens meny, og Nvidia sine drivere (sistnevnte hjalp best). Når jeg har stilt inn skikkelig etter ett bilde, som har mye detaljer osv, og syntes det ser greit ut. Så er andre ting ikke bra. Detaljene i sort finnes ikke. Er det ett mørkt område, så er hele området mørkt, mens man skulle kunne sett detaljer i området.

Som sakt når jeg har stilt inn slik jeg liker bildet. Så hvis jeg da f.eks. går inn på dette forumet og trykker "Mine Innlegg", så på listen over mine innlegg, så ligger skriften på en lys blå bakgrunn, og mellom innleggene så er det en tynn hvit strek som skiller de fra hverandre. Hos meg så er det kun hvit bakgrunn med skrift på.

Orsnsje farger blir altfor røde. De gule fargene til komplett reklamene her inne er for kraftige. Dette får jeg ikke endret uten at hvite bakgrunner for større farger.

Jeg hadde heller aldri kjøpt denne skjermen hvis den ikke fikk bra kritikk i sin test her inne (av 26" utgaven). Så jeg skjønner i ikke hvilke kriterier de teste er laget etter. Skjermen min er ikke bra i hvertfall.

Jeg får dessverre ikke brukt angreretten, siden jeg handlet over disk hos Netshop.

Lenke til kommentar

Når du går fra en NEC skjerm med S-IPS-panel til en Samsung med TN-panel er det slett ikke rart du blir misfornøyd og tror at utviklingen ikke går fremover.

Min mening er at skjermer med TN-panel er for folk som ikke bruker PC'en noe særlig og for de som spiller mye raske spill.

For alle andre er S-IPS best pga. farger, innsynsvinkel m.m.

Tabell over hva man bør velge:

tabell_for_paneltekn_26779a.gif

Lenke til kommentar

For en stund siden så hjalp jeg min far med å sette opp hans nye pc

Skjermen var en Eizo FlexScan SX2461W

Vi opplevde også at teksten var blurry etter første installasjon

her måtte det jo være noe feil.

Det var et ATI skjermkort og jeg fant til slutt en innstilling som gjorde bildet sylskarpt.

Nå husker jeg selvfølgelig ikke hvor jeg fant den eller hva den het, men hvis då tråler gjennom alle innstillingene til skjermkortet så bør du finne ut av det.

Tviler på at et er noe galt med skjermen.

Lenke til kommentar

Nye PCen er endelig opp og kjører etter mye om og men, og jeg kan konkludere med at problemet med skjermen skyldes den gamle PCen, sikkert skjermkortet som er et 8700M GT. Med min 4870x2 2GB er skjermen krystallklar. :)

Tusen takk for all hjelp alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...