pelsteppe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Trenger en ny telefon, men er veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg ønsker ikke en ren touchtelefon, da jeg har skjønt at det er relativt håpløst å skrive meldinger, samt evt e-mail på disse - noe jeg også har erfart. Er det touch, så tror jeg fulltastatur er tingen?? God epostleser ikke ikke must, men trenger en telefon som synkroniserer lett med Outlook med tanke på kalender. Det trenger ikke være en "pro"-telefon. Hvor ulik er en slik telefon en "vanlig" mobil - hva er negativt/positivt? God musikkspiller er ikke viktig. Kamera er heller ikke superviktig... Håper på noen innspill;) Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hvilken prisklasse tenker du på? Lenke til kommentar
pelsteppe Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Hvilken prisklasse tenker du på? Det spiller ikke så stor roller... Trenger er pålitelig, bra og brukervennlig telefon. Lenke til kommentar
pelsteppe Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Nokia E90 Den er i største laget, og ser ikke spesielt pen ut... og det var ikke store begrunnelsen heller... Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Noen av HTC sine? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Det er lettere å hjelpe deg hvis du sier hva du TRENGER, i stedet for hva du IKKE trenger. Du kan for eksempel følge denne malen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=230596 Hva foretrekker du i forhold til formfaktor (candybar/vanlig? slide? kamskjell?), størrelse, minimumstørrelse på skjerm osv. Eller er heller ikke slike ting viktig? Endret 21. november 2008 av Peppep Lenke til kommentar
pelsteppe Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Beklager, muligens gjort det litt vanskelig; Jeg har vært innom alt fra HTC-pro, E66, LG Secret, 6600 slide, så spriket er stort... Grunnen til at jeg var litt vag i den første tråden, var fordi jeg ikke skulle legge noen føringer.. Jeg trenger en telefon som kobler et godt/pent design, men som også kan brukes til jobb med tanke på mail og kalender. Men jeg fyller ut denne, delvis for å gi en pekepinn, håper det er til hjelp. Funksjoner: -Kalender: Ja - relativt profesjonell -GPRS: Ja -EDGE: jA -Email klient:Ja Form: - Ikke så viktig -Vekt: Ikke veldig viktig, maks størrelse omtrent som HTC pro -"Støt/sprut/støv-sikker": Nei? Skjerm: Farge-/ikke fargeskjerm. -Touchscreen: Ikke avgjørende, men ok Pris: Har opptil kr 6.000 Diverse: -Merke: Kun et stabilt merke, som kan å lage telefon. -Kamera: Ja -Videokamera: Ja -Symbian: Ja -Infrarød port:JA -Blåtann (Bluetooth: JA -Internminne: min 50 mb? -Minnekort?: JA -MP3: ja -Radio:JA -UMTS: Ja -Triband: JA -wLAN: Ikke viktig - Mulighet for GPS: Ja - Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Nei -Batterilevetid: Viktig -Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? Ringer, sms, noe mail, kalender - multimedia er ikke viktig. Altså en telefon som kan benyttes i jobb (uten at det trenger å være en REN profftelefon) Lenke til kommentar
Taraldb Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 noen av valgene var vanskelige å søke på men prøv her Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Satan, hadde svart langt, og så forsvant innlegget. :/ *mektig irritert på meg selv* Skal prøve å få inn det viktigste igjen. I korte trek har jeg sett etter telefoner som oppfyller kravene du setter i førsteinnlegget, men med et par endringer. Jeg har lagt til 2,2" skjerm som minimum, da en epostleser (som du skriver at du ønsker) har liten nytte med mindre skjerm enn dette. Personlig mener jeg at skjermen minst må være 2,4-2,6", men jeg satte et noe lavere krav ettersom du selv ikke sier noe om dette. Videre har jeg sett bort i fra at du har satt "symbian: ja", og i stedet sett på smarttelefoner generelt. LG Secret og Nokia 6600 Fold er begge gode designtelefoner, men de taper seg på proffunksjonaliteten. De kan trygt anbefales hvis du leser tester og ser videoer, og proffunksjonaliteten ser ut til å tilfredsstille dine behov. Jeg har likevel funnet noen alternativer: Nokia E71 - http://www.amobil.no/artikler/nokia_e71/53566 En særdeles god smarttelefon som ikke koster allverdens. Prisen ligger på ca 3600 på nett nå, og da får du mesteparten av funksjonaliteten til telefoner som koster 5-6000. Den oppfyller alle dine krav. Den har en herlig byggekvalitet, og den ser etter min mening mye bedre ut i virkeligheten enn på Amobils bilder i prisguiden. Den er veldig lommevennlig med kun 1 cm tykkelse, og likevel har de greid å få inn et 1500mAh-batteri som gir 10,5 taletid og nesten 500 timer standby. Utrolig imponerende, synes jeg. Den har alle datamulighetene i mobilnettet, samt WLAN. Videre har den infrarød-port, noe få av dagens telefoner har. Den har MP3-spiller, radio, 110 MB internminne, støtte for minnekort og GPS. Det svakeste punktet er kameraet, som ikke er mer enn OK. Hopper du opp et par prisklasser, så er det Windows Mobile som er "kongen på haugen". Modeller som Samsung Omnia, HTC Touch Pro, Sony Ericsson X1 og HTC Touch HD troner på toppen. Omnia og Touch HD har i prinsippet de samme mulighetene som Pro og X1, men på grunn av manglende fysisk tastatur og mer fokus på multimedia mener jeg at Pro og X1 passer best til deg i dette segmentet. http://www.amobil.no/artikler/htc_touch_pro/55695 http://www.amobil.no/artikler/sony_ericsson_xperia_x1/57094 Spesifikasjonsmessig er de veldig like. Pro har over dobbelt så mye RAM som X1, noe som er en fordel - men 128MB RAM, som X1 har, holder i de aller fleste tilfeller. Videre mener mange at Pro har bedre fulltastatur enn X1. Likevel mener jeg at X1 kommer hakket over. X1 er tynnere enn Pro, noe som klart er en fordel. Den har også noe større skjerm, som har større oppløsning. De viktigste forskjellene, etter min mening, er imidlertid at X1 har fått en del forbedret batteritid, og at den har fått 3,5mm jack-utgang for lyd. Det siste er en stor fordel når du skal spille musikk, høre radio og slikt, ettersom du ikke trenger å ha med noen form for overgang fra proprietær port, men kan bruke vanlige headset/øreplugger direkte. Konklusjonen er at E71 og X1 er de beste valgene for deg, etter mine vurderinger. Håper dette var til hjelp. Endret 22. november 2008 av Peppep Lenke til kommentar
pelsteppe Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Strålende. Fint å få en sånn analyse av en som virker som å prøvd telefonene! Takk skal du ha!! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Enig i det Peppep sier, men merk at E71 kan være veldig knotete å bruke dersom du har litt store fingre, siden denne har særdeles små taster. Dette er ikke en skyvetelefon på samme måte som HTC Touch Pro og Xperia X1, men har fulltastatur bygd som en vanlig candybar-telefon. Det er en god telefon hvis du klarer å håndtere tastene, det må du egentlig bare teste ut før du evt. kjøper den. HTC Touch Pro og SE X1 er jo begge skyvetelefoner der tastaturflaten catilsvarer flaten av selve telefonen når den er lukket, som selvsagt medfører at du vil få mye større taster, evt bedre mellomrom mellom tastene. Lenke til kommentar
pelsteppe Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Takk;) Har vært å sett på telefonene fysisk nå, uten at jeg har prøvd de "in real". E 71 er nok utelukket både pga av tastene - litt for små- samt at stråligen fra telefonen er gigahøy.(synes jeg) Så er det noen som mener Xperia er best, andre Pro - kanskje litt med hvilke merker man er fortrolig med og liker? Jeg er litt nøytral, fordi jeg stort sett har hatt nokia. Det jeg ikke liker med Xperia er mangel av tall på tastaturet, samt æ,ø,å - dette kommer vel på nyåret? Synes også tastaturet til proen er bedre å bruke. Er det noen som erfaring fra telefonene - en del bruk? Er "barnefeil" luket bort i oppdateringene? Andre ting? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå